Flyg med 2 par skidor

Martok

Ny medlem
Flyg med 2 par skidor
Ska dra ner till Alperna tidigt i Januari och ta med mig 2 par skidor, har ringt runt till flera olika flygbolag och många av bolagen säger att man bara får ha med sig 1 par. Kan ni rekommendera något bra flygbolag där man kan ha med sig ett stort skidfodral med 2par lagg?

Flyg med 2 par skidor
Beror mer på vikt än antal skidor. SAS har flugit flera par skidor med stor övervikt åt mig utan att krångla.

Flyg med 2 par skidor
Snackade med nån på SAS och där fick man bara ha max 1 par skidor med maxvikt runt 13kg. Annars kunde dom neka en att flyga med dom totalt sa dom.

Flyg med 2 par skidor
Ryanair har aldrig krånglat oavsett vad jag haft i skidbagen, så länge den klarat maxvikten på 15 eller 20 kilo de haft. Jag har haft halva bohaget med mig i den väskan.

Flyg med 2 par skidor
Vad är vi uppe i nu, tre trådar om flygbagage den senaste månaden?

Ett varningens ord om skidor på RyanAir vill jag ändå ge; tänk på att man bara får ha en (1) väska sportutrustning. Jag har själv råkat ut för att flyga iväg med ett skidfodral och en pjäxväska utan problem, men när jag skulle hem igen stötte jag på patrull och fick betala 90 euro för att få med mig pjäxorna.

Sen förstår jag faktiskt inte oviljan att betala för sig när det gäller skidfrakten. Har ni samma tänk i övriga delar av skidsemestern med? Ska ni sitta i omgångar och låta yngsta sonen gå som handbagage på planet? Tycker ni att ni borde få sex dagars åkning på liftkortet fast ni bara betalat för fyra?
Har man inte råd att ta med sig två par skidor så behöver man heller inte ha med sig två par!

Flyg med 2 par skidor
Flög till Zürich med SAS för en månad sen, ingen som vägde mitt fodral. Hade bara ett par skidor men rätt mycket annan utrustning och kläder i. Så länge fodralet "ser normalstort" ut så brukar de inte fråga nått. Bara slänga upp det på axeln och se ut som att det väger 10kg ;)

Flyg med 2 par skidor
Tompan14 sa:
Vad är vi uppe i nu, tre trådar om flygbagage den senaste månaden?

Sen förstår jag faktiskt inte oviljan att betala för sig när det gäller skidfrakten. Har ni samma tänk i övriga delar av skidsemestern med? Ska ni sitta i omgångar och låta yngsta sonen gå som handbagage på planet? Tycker ni att ni borde få sex dagars åkning på liftkortet fast ni bara betalat för fyra?
Har man inte råd att ta med sig två par skidor så behöver man heller inte ha med sig två par!
Kan inte riktigt hålla med dig om detta Tompan. Det handlar inte om oviljan att betala (även fast man vill komma undan så billigt som möjligt) det är snarare flygbolagens försök att mjölka en på pengar. Jag ska till exempel på två skidresor utomlands i år. När jag pratar med de tre olika bolagen jag ska flyga med så är inte problem med storleken eller vikten på mitt bagage utan innehållet. Till exempel att jag har en väska som väger 21 kg med ett par skidor och ett par stavar i går bra men om jag har samma väska och samma vikt men den innehåller två par skidor istället så är det ett herrejösses prolbem som ska kosta en jävla massa kronor. Här har jag svårt att förstå ressonemanget från flygbolagen. Samma väska, samma vikt, samma storlek men endast innehållet är annrolunda. Varför det ska kosta dubbelt så mycket när det inte förändrar något alls för hanteringen av bagaget. Sist jag kollade står det ingenstans vad värdet på ett bagage får uppgå till. Hade det handlat om en sådan sak är jag säker på att det skulle stå någonstans. De flesta bagage kommer upp i betydande summor bara i form av märkeskläder.
Desutom tycker jag inte ens att flygbolagen själva vet vad som gäller. SAS fick jag ringa till tre gånger för att få något svar och varken jag eller dom har blivit någon klokare. Det enda vi bägge vet är att jag ska ha skidbagage med på flyget. Ska bli intressant vad det kommer kosta när jag väl står där.

Flyg med 2 par skidor
Jag åkte ner med easyjet från köpenhamn och fick betala 300 spänn totalt för två par skidor. Det var iofs enkel väg. Som jag förstog det kunde skidväskan väga mer men det fick inte övergå totalvikten per passagerare. skidväskan kunde väga 20 kg men då fick jag dra av åtta på det vanliga baggaget.

Tillbaka
Topp