Flygbolag - Avgifter

jenzet01

Ny medlem
Flygbolag - Avgifter
Hejsan skall ut och åka skidor i alperna i januari-februari. Jag undrar om någon har koll på de avgifter som olika flygbolag tar ut för skidor och övrigt bagage som pjäxor. Läste en artikel på freeride för nåt år sedan om detta . Men nu hittar jag den inte när jag letar.:)

skalt

Medlem
Flygbolag - Avgifter
Det jag vet är i alla fall att med Swiss och Lufthansa är det ingen extra avgift för en skidbag+pjäxbag. Därför kollar jag alltid priserna på de två först när jag ska resa.

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
jenzet01 sa:
Hejsan skall ut och åka skidor i alperna i januari-februari. Jag undrar om någon har koll på de avgifter som olika flygbolag tar ut för skidor och övrigt bagage som pjäxor. Läste en artikel på freeride för nåt år sedan om detta . Men nu hittar jag den inte när jag letar.:)
Skulle inte titta på en några år gammal artikel om detta då det tenderar att förändras över tid eller ta tips på självutnämnda experter på internet. Allt detta går ju enkelt att hitta på flygbolagenshemsida, pallar du inte leta själv så får du räkna med att ta en och annan onödig utgift på "utbildningskontot".

Fördelen med sas är ju att du får byta ett incheckat bagage mot skidbag/pjäxbag på 23 kg. Så med optimerad packning så går det att åka en långhelg utan att behöva betala extra för skidorna.

havreboll

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
jenzet01 sa:
Ingen extra avgift för pjäxor...

Pjäxor = skyddskor
Hjälm = hatt för flygrädda

Funkar varje gång. Skulle dom klaga på pjäxorna så kör dom som handbagage. Ingen har någonsin klagat på det när jag flugit och du slipper stå där utan pjäxor när flyget slarvar bort din packning.

pege

Medlem
Flygbolag - Avgifter
Jag jobbar för SGH på landvetter och vi har handling för bl.a SAS, Lufthansa. På lufthansa är det viktigt att du ringer dem och förbokar att du ska ha skidor med dig, dels för att det inte alltid får plats i lastutrymmen om det inte är bokat i förhand då det inte alltid är samma storlek på plan. Om du är osäker, försök boka en resa med samma flygbolag hela vägen då bagagereglerna är olika för olika bolag.

Hawk100

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
Swiss är överlägsna om du ska åka med skidor. Men välj inte Economy Light för då får du enbart ha med ett handbagage och inget annat....

ocv

Ny medlem
Flygbolag - Avgifter
Hawk100 sa:
Swiss är överlägsna om du ska åka med skidor. Men välj inte Economy Light för då får du enbart ha med ett handbagage och inget annat....
För att?

Kollar runt lite nu för att boka min enkelresa ner för vintern men kan bara lägga till ett extra baggage á 23 kg, antar att jag kan ta det som skidbaggage då jag inte ser något om just det..?

Hawk100

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
ocv sa:
Hawk100 sa:
För att?

Kollar runt lite nu för att boka min enkelresa ner för vintern men kan bara lägga till ett extra baggage á 23 kg, antar att jag kan ta det som skidbaggage då jag inte ser något om just det..?
Nope, så brukar det tyvärr inte funka. Eller gjorde i alla fall inte för mina bekanta i påskas. Boka istället ”vanliga” Economy-biljetten så får du ta med ett vanligt bagage OCH ett skid/snowboardfodral......
(Jag kan förståss inte svära på att reglerna fortfarande är så dag, men det har i alla fall varit så de senaste 5-10 åren på Swiss....)

Pillard

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
PatrickSthlm sa:
jenzet01 sa:
Skulle inte titta på en några år gammal artikel om detta då det tenderar att förändras över tid eller ta tips på självutnämnda experter på internet. Allt detta går ju enkelt att hitta på flygbolagenshemsida, pallar du inte leta själv så får du räkna med att ta en och annan onödig utgift på "utbildningskontot".

Fördelen med sas är ju att du får byta ett incheckat bagage mot skidbag/pjäxbag på 23 kg. Så med optimerad packning så går det att åka en långhelg utan att behöva betala extra för skidorna.
Jag skulle säga att en googling är ganska värdelöst också eftersom flygbolagen ibland inte ens har koll själva. Kolla bara på det kommunkationshaveri som är SAS... Det finns massor skrivet här på forumet om det. Kortversionen är ju iaf att de numera egentligen tillåter dig att ha vad du vill i väskan, så länge den inte väger mer än 23 kilo.

Norwegian sen är ju ett spektakel för sig självt. Läser man bara reglerna på hemsidan (på ett ställe) framgår att du får ha en väska inom vissa mått- och viktgränser. Min skidbag uppfyller de kraven men vid diskussion med dem duger inte det för dem utan jag måste ändå lägga till skidbag. Varför? Ja, svaret är typ "för att det är våra av gud givna regler och de går inte att ändra på". Pressar man dem om det kommer nästan alltid "säkerhetsskäl". Lite som flygbolagens trumfkort, inga argument biter emot det. Konstigt då att det går utmärkt för andra flygbolag. Måste ju helt enkelt vara livsfarligt att flyga med SAS...

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
Jo men norwegian är ett lågprisbolag. Försöker du trycka in din skidbag som vanlig väska när de listar skidor som specialbaggage så är det dömt att misslyckas. Sas är tydliga med att det går att byta väska mot skidfodral plus pjäxbag inom 23kg.

Min poäng är, läs på bolagets hemsida, gilla läget. Lita inte på vad folk på internet skriver.

Bäst är ju dock att alltid åka med sas, bli silvermedlem och alltid få ta med en extra väska utan kostnad. Kör man alla utgifter på sitt sas mastercard så blir det åtminstone en gratis inrikesresa varje år.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
PatrickSthlm sa:
Jo men norwegian är ett lågprisbolag. Försöker du trycka in din skidbag som vanlig väska när de listar skidor som specialbaggage så är det dömt att misslyckas. Sas är tydliga med att det går att byta väska mot skidfodral plus pjäxbag inom 23kg.

Min poäng är, läs på bolagets hemsida, gilla läget. Lita inte på vad folk på internet skriver.

Bäst är ju dock att alltid åka med sas, bli silvermedlem och alltid få ta med en extra väska utan kostnad. Kör man alla utgifter på sitt sas mastercard så blir det åtminstone en gratis inrikesresa varje år.
Och min poäng är att vad de skriver på sin hemsida inte alltid stämmer. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=92849&p=4#r1058098

När det gäller Norwegian, läs på den här sidan och berätta för mig var det står att jag inte får ha skidor i mitt incheckade bagage som håller sig inom maxgränserna? (Tilläggas bör att jag gjorde just så förra året och det gick jättebra) https://www.norwegian.com/se/reseinformation/bagage/incheckat-bagage/

Min enkla poäng är att det finns en klar mening med att faktiskt fråga folk som reser mycket med skidbagage och inte bara utgå från infon på respektive hemsida. Risken finns att du får betala massa pengar i onödan, eller hamnar i bekymmer av andra anledningar.

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
Skidor och snowboards
Max 20 kg

Styr du kosan mot ett förtrollande vinterlandskap? Dina väskor kan endast innehålla relevant skid- eller snowboardutrustning (det innebär att sportkläder måste packas i ditt vanliga incheckade bagage).

Skidor är ju som regel specialbaggage. Alltså med tanke på att norwegian skriver att skidfodral ej får innehålla andra grejer så tänjer du på reglerna och grattis! Men inget man ska räkna med.

Pillard

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
PatrickSthlm sa:
Skidor och snowboards
Max 20 kg

Styr du kosan mot ett förtrollande vinterlandskap? Dina väskor kan endast innehålla relevant skid- eller snowboardutrustning (det innebär att sportkläder måste packas i ditt vanliga incheckade bagage).

Skidor är ju som regel specialbaggage. Alltså med tanke på att norwegian skriver att skidfodral ej får innehålla andra grejer så tänjer du på reglerna och grattis! Men inget man ska räkna med.
Fast nu har du klickat dig iväg på sajten. Om man inte vet att det kan finnas andra regler har man ju ingen anledning att göra det. Alltså är inte alltid hemsidorna helt optimala utan det kan vara bra att ställa frågor tex i forum...

skalt

Medlem
Flygbolag - Avgifter
Hawk100 sa:
ocv sa:
Hawk100 sa:
För att?

Nope, så brukar det tyvärr inte funka. Eller gjorde i alla fall inte för mina bekanta i påskas. Boka istället ”vanliga” Economy-biljetten så får du ta med ett vanligt bagage OCH ett skid/snowboardfodral......
(Jag kan förståss inte svära på att reglerna fortfarande är så dag, men det har i alla fall varit så de senaste 5-10 åren på Swiss....)
...Vilket också gäller för Lufthansa

Hawk100

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
skalt sa:
Hawk100 sa:
ocv sa:
För att?

...Vilket också gäller för Lufthansa
Japp!!
Men då måste man komma ihåg att förboka skidfrakten.......

jenzet01

Ny medlem
Flygbolag - Avgifter
Efter lite allmänt googlande på nätet så valde jag till slut Brussels Airlines med biljetten
Economy Light&Relax . Där ingår fria skidor pjäxor och ett vanligt bagage på 23 kg. Ett hyfsat pris på ca1300 kr per person och restid på ungefär 5h till Geneve ifrån Landvetter med ett byte i Bryssel tur och retur.

Hawk100

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
jenzet01 sa:
Efter lite allmänt googlande på nätet så valde jag till slut Brussels Airlines med biljetten
Economy Light&Relax . Där ingår fria skidor pjäxor och ett vanligt bagage på 23 kg. Ett hyfsat pris på ca1300 kr per person och restid på ungefär 5h till Geneve ifrån Landvetter med ett byte i Bryssel tur och retur.
Brussels har jag också testat. Funkade helt ok! Men även där måste man förboka skidfrakten. Har för mig att det var lite bökigt att få den bekräftad....

antonkappel

Medlem
Flygbolag - Avgifter
Ni som bokat med Brussels Airlines behövde ni också ange exakta mått på skidor mm, samt vikt vid bokning?
Sen påstod dom att det bara var utan kostnad om utrustningen är undet 158cm, vem har så korta skidor egentligen?

PeterE

Medlem
Flygbolag - Avgifter
Lufthansa är ju så sjukt bra skidresebolag, ringde idag tel:+46 770 111 010 och uppgav bokningskoden och bad om reservation av skidor och vips så hade de lagt till det på alla delar i flygningen, Arlanda-Frankfurt-Frankfurt-Turin och Turin-Munchen-Munchen-Arlanda. Det förutsätter Class/Fare: ECONOMY/CLASSIC (K) men alla måste väl ha väska med sig ändå. Blev 1831:- inkl allt! Och det trots delar går via Air Dolomiti. Så nöjd.

Det är lite skillnad från SAS och Swiss -operated by SAS, man har ju gått på Zurich-Arlanda några gånger och det blir dyrt!

Zoubolo

Aktiv medlem
Flygbolag - Avgifter
Annars har tåg riktigt bra deal på extra bagage som skidfodral eller en liknande. Priset brukar hamna på 0:-
Dessutom släpper du på resandet ut endast 1/10 av koldioxiden som flyget släpper ut. (Räknat från Arlanda - Frankfurt - Turin). Tyvärr är ju elproduktionen i de berörda länderna lite smutisgare än våran. Men 1/10 av koldioxid utsläppet är inte illa pinkat ändå! Kanske man kan unna sig en riktigt smarrig köttbit istället för böngrytan!
Tyvärr tar det ju lite längre tid, men vem har dött av lite extra tid för betänkade och naturbeskådning!
#Kungboreärtröttpåflygandet

drH

Medlem
Flygbolag - Avgifter
Save the planet - kill yourself

https://www.churchofeuthanasia.org

OBS detta är ett försök att vara rolig och får på intet sätt tolkas som en bokstavlig uppmaning/hot. Jag har en tendens att bli barnslig i kontakt med präktighet/försök att skriva mig på näsan hur jag på ett moraliskt sätt skall föra min tillvaro. Måste erkänna att jag själv funderat på det bisarra i att flyga till smältande glaciärer. OBS

/drH

Senaste inläggen

Topp