Flyger till Geneve i april. Vilken ort?

obban

Ny medlem
Hej! Jag råkade just köpa en flygbiljett till Geneve i början av april och behöver råd om vilket system jag ska välja. Det finns ju så otroligt många system i området. Hittade den här listan: http://www.j2ski.com/ski_resorts/Airports/Geneva.html

Saker jag gillar:

Långa, branta backar med bra snö (första veckan i april)
Avacerad åkning, åker både preparerat och offpist
Mysig by med trevliga barer/restauranger
Stort utbud av backar

Bryr mig inte så mycket om:
Parker
Priser
Restid från Geneve (upp till 6h, men desto närmare desto bättre)
Nattliv

Slipper gärna:
Köer
Barn
-15C

Har länge tänkt på Zermatt, men jag är orolig att det kan vara packat med folk? Nu åker jag förvisso innan påsk, men det är trots allt i högsäsongen.

Vad tror ni?

Senast ändrad:
val d´isere är bra och stort och har allt du vill ha men samtidigt är det ju en riktigt populär ort vilket kan skapa en del köer som du inte ville ha... men systemet är så stort så det finns alltid ställen utan köer, och är det inte under något franskt/italienskt lov du är där behöver du inte oroa dig skulle jag tro.

serre chevalier, också hur grymt som helst... lite mindre än valdi men ändå stort! briancon på din lista är "huvudstaden" av tre byar där vad jag förstått det som.

jag skulle åkt till monterosa-bergen om jag var du... alagna, gressoney, champoluc... tre byar som sitter ihop med ett liftsystem som skapar ett enormt område. här har jag fått min bästa åkning någonsin och det finns en super super bra bok som listar omkring 100 off-pist åk i detalj här... bra för en som vill beta av många repor utan att känna till berget!

Grymt felix! Nu börjar jag få riktigt många bra alternativ till de största systemen som jag gärna undviker :)

Exakt sådant här som jag behöver! Tack

Champoluc har jag bara hört gott om. Sen finns ju mayrhofen också, lite mer festande men upp på glaciären så har du inte mycket folk! Dock är det inte så jättestort, men det beror ju på vad man jämför med!

Jag var i Zermatt påsken i år och det var inte mycket mer folk än på något annat ställe.
Mot slutet av veckan blev det lite snöbrist på vissa ställen och i byn låg ingen snö.
eftersom du inte bryr dig om varken parker eller restid så är det bra (rätt skönt att sitta på tåget) men långa branta backar tvivlar jag på. Väldigt mycket transporter!

Tack för alla svar!

Jag skyr inte fest, utan snarare tvärtom, men det är inte så himla viktigt.

Dock uppskattar jag mindre byar som är mer gemytliga än de största turistkomplexen. Champoluc eller serre chevalier känns ju lockande so-far. Mayrhofen verkar ju inte heller så dumt! :)
..det finns så mycket att välja på! Jag bli galen :D

Tänk på att april i Serre kan ha lite dåligt med snö. Serre är ett grymt ställe men det ligger ganska lågt, bara nåt att ha i åtanke.

Tillbaka
Topp