Flygresa till Kanada (fernie)

Daffid

Ny medlem
Tjena!

Jag och brorsan har bestämt oss för att åka till Fernie nu till vintern (blivit en del trådar om det här tidigare). Men vi har lite problem med att hitta bra och billiga flyg.

Som vi har förstått det finns det två platser att flyga till, Calgary (3 timmar till Fernie) Och Cranbrook (1 timma till Fernie).

Det skulle vara grymt om någon som flugit skulle kunna skriva vilket flygbolag dom använde, vad dom betalade, till vilket av de två ställen de flög och hur dom tog sig ifrån flygplatsen till Fernie?

Tack på förhand! =)

Mvh
Daffid

Vi var iofs där med Langley för en massa år sen. Då flög vi till calgary och åkte deras shuttle till hotellet. Kan kanske gå att bara köpa en plats på deras shuttle från Calgary till Fernie. Borde bli billigare och enklare än att försöka ta sig den biten själv. Kolla med Langley om det går att köpa bara flygstol o resa till Fernie via dem. Om det inte är skitmycket dyrare kanske det är värt stålarna att slippa problem med att fixa transfern själv.

Ågi

Till Calgary typ 9100:- plus en 500-1000:- för skidorna, vi flög me Lufthansa(SAS, Air Canada)...
Sen Grayhound ner till Fernie...

Ett kanon ställa btw... ha en kanon säsong....!!!

Senast ändrad:
Jag flög med Continental Airlines till Calgary och betalda 7500:-. Därefter shuttle buss till Fernie, bussen betalade vi typ nada för, typ en hundring.

Resan va jäkligt billig men vi fick vänta 18 timmar i New York sen flög vi till Houston (Texas) och därefter upp till Calgary.

Lite jobbig resa men det va de värt för säsongen va kanon.

Jag sökte på alla de företag som ni nämnde och jag tror vi kom ner säkert 2000 kr i pris. (Jädra tur det!) Så tack så mycket för hjälpen allihopa, grymt användbart! :)

Flög med Lufthansa och air canada via frankfurt. ca 7200. Ringde lufthansas kundservice innan resan o sa att vi skulle ha med oss "special luggage" stora boardbags/skidfodral, kostade inget extra. Sen Mountainperks shuttle till fernie. låg nog på 60-70 dollar. Greyhound kan nog funka kanon vid vissa tider, en resa till calgary från fernie jag gjorde med den gick på 6h. kan va värt o kolla upp tidtabellen.

Fan va schysst att du hittade något.
När du kommer till Calgary leta reda på en lite shuttle buss och en skäggig schaufför som går under namnet Al.
Resan tar 3 timmar men då gör han ett stop vid en liquor store. lite billigare än i Fernie.

har varit där och åkt över hela BC 3 ggr
åkt i big white, fernie, sunshine, lake louise, jasper, kicking horse, panorama, whistler och i mt baker i washington i usa(riktigt hippieställe). glömde radium hot springs liten backe(sköna varma källor att bada i).

fernie kan ha dåligt med snö, var helt bart dagen innan vi kom dit, mitt under det dom kallar powderseason.
prata med många norrmänn som legat i fernie i en månad utan att kunna åka.
kom dock en dump på 70 cm under natten så det va bra. typ en bar med livemusic dit alla gick.

har ni möjlighet hyrbil, inte dyrt egentligen.
så att ni inte blir låsta.
snömängden verkar ha med el nino år att göra.
ena året i whistler snöa det löjligt mycket typ en fot om dagen i 2 veckor.
en favorit är kicking horse, rätt nytt, kabin till toppen, väldigt lätt att gå ut på kammen o finna offpist, lite folk= first tracks, + torr puder. ju längre österut desto torrare puder.

annars är whistlerblackcomb bäst om det inte regnar. grym skid/bräd åkning.
feta parker. bra bar/restaurang utbud, nära till fina vancouver 90min, för lite stadsliv, nhlhockey.

skulle ja va ute efter enbart offpist skulle ja dra till kicking horse.
fast favoriten är helt klart whistler med bra åkning, skönt uteliv, kul folk ifrån europa asien australien.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp