Flytta till Åre permanent. Åsikter? Erfarenheter?

herradler

Ny medlem
Hej Freeride!

Mitt första inlägg här (tror jag) och det handlar om att jag och frugan funderar på att flytta från hufvudstaden upp till Åre för att bo där året runt ett par år (eller så länge vi trivs). Anledningen till att jag skriver här är att jag hoppas hitta lite folk som gjort samma resa och kan dela med sig av lite pros och cons när det gäller att flytta till Åre.

Jag har ju bara varit uppe i Åre att par dagar om gången och har lite svårt att visualisera ett åretrunt-boende i byn. Jag ser bara allt det där bra som finns såsom roliga människor, skidåkning, MTB, snöskoter mm. men jag antar att det finns en hel del grejer man inte känner till och kanske blir galen på när man bott där ett tag? Kommer vi bli lappsjuka den 3:e juni varje år eller finns det lite folk kvar i byn över sommaren? Vore ju rätt trist om de man lär känna där uppe alltid drar efter skidsäsongen har avslutats.

Vart ska man bo som åretrunt:are? I byn? I Björnen? I Årekläppen? På fredag åker vi nämligen upp till Åre för att glo på en hel bunt lägenheter utspridda på dessa områden. Vad ska man satsa på?

Annars då? Är det bara krökande 18-åringar och småbarnsföräldrar som man kommer träffa? Vi är båda runt 30 och det vore ju kul om man hittar lite folk i samma ålderskategori/sinnestillstånd i alla fall.

Nåväl... Har ni några tips/erfarenheter/råd så skriv allt vad ni orkar. Vintern är snart här och vi vill ta det 100%-iga beslutet asap :)

Peace!

Åre är underbart att bo i under hela året, lugnt och skönt under sommaren (mestadels under maj-juni) och det finns alltid saker att aktivera sig med om man inte söker storstadspuls. Finns en hel del sköna människor här uppe runt
30 som ännu inte hoppat på barnmakartåget och kommit förbi 18årskrökandet.

Personligen föredrar jag att bo i byn pga chansen att strunta i bilen och kunna gå till allt. Men det blir i regel dyrare.

Största problemet i mina ögon är jobbsituationen, inte lätt att få tag på bra jobb direkt.

Utter sa:
Åre är underbart att bo i under hela året, lugnt och skönt under sommaren (mestadels under maj-juni) och det finns alltid saker att aktivera sig med om man inte söker storstadspuls. Finns en hel del sköna människor här uppe runt
30 som ännu inte hoppat på barnmakartåget och kommit förbi 18årskrökandet.

Personligen föredrar jag att bo i byn pga chansen att strunta i bilen och kunna gå till allt. Men det blir i regel dyrare.

Största problemet i mina ögon är jobbsituationen, inte lätt att få tag på bra jobb direkt.
Bo i byn är säker det bästa. Dock vill vi gärna ha minst 80kvm och då kostar det multum om det ens finns att få tag på. Vi har några objekt på stationsvägen (Subway-huset) som vi ska titta på men de är bara på 60kvm. Dessutom har vi en liten hund vilket gör att det kan vara nice att inte bo mitt i byn.

Hur är Björnen efter vintersäsongen? Bor det en endaste själ där året runt?

När det gäller jobb så har vi båda möjlighet att jobba på distans så det är lugnt till en början iaf. Lite tråkigt dock att jobba hemma när man är ny på orten. Lättaste sättet att träffa folk är ju via arbetsplatsen.

Låter mkt intressant, har själv tillsammans med min sambo diskuterat motsv upplägg. Vi är båda runt 30 och har inga barn (eller några sådana i planen närmsta åren) utan resonerar som ni och skulle kunna tänka oss att testa detta under ett par år. Bor även vi i Sthlm och har slagits av samma tankar dvs blir man galet rastlös efter att lugnet infunnit sig efter säsongen.

Har även kikat på de brf\'erna du nämner på stationsvägen men blivit osäker på föreningen då det varit lite struligt som jag förstått det vid byggnationen av dem, vore intressant att höra vad ni anser om dem. Har ni vänner som gjort motsv resa eller inga kontakter alls där uppe? Blir det distansjobb mot Sthlm?

Lycka till!!!!

Senast ändrad:
sommaren är minst lika bra som vintern. om inte bättre. inte lika mycket folk och liv överallt. hur bra som helst (:

skooge sa:
Låter mkt intressant, har själv tillsammans med min sambo diskuterat motsv upplägg. Vi är båda runt 30 och har inga barn (eller några sådana i planen närmsta åren) utan resonerar som ni och skulle kunna tänka oss att testa detta under ett par år. Bor även vi i Sthlm och har slagits av samma tankar dvs blir man galet rastlös efter att lugnet infunnit sig efter säsongen.

Har även kikat på de brf\'erna du nämner på stationsvägen men blivit osäker på föreningen då det varit lite struligt som jag förstått det vid byggnationen av dem, vore intressant att höra vad ni anser om dem. Har ni vänner som gjort motsv resa eller inga kontakter alls där uppe? Blir det distansjobb mot Sthlm?

Lycka till!!!!
Spännande! Då får vi se vem som hinner först :)

Nej vi har inga som helst kontakter i Åre eller känner nån som testat. Men det känns som att man kommer lära känna folk rätt snabbt om man hittar ställena där locals hänger.

Jobb på distans blir mot Stockholm till en början så får vi se hur det funkar. Kan ju bli lite segt att sitta hemma och jobba båda två.

Jag skulle inte satsa på brfen vid stationsvägen tror att om man har lägenhet i de brf som används mest under vintersäsongen så får man noja när man bor ensam i hela huset. brf vid stationsvägen är nog överhuvudtaget ett osäkert kort vet inte ens om lla lägenheter där är sålda jag skulle nog satsa på kläppen eller så inte så långt från byn men mera jordnära Björnen känns lite avlägset finns ju andra ställen längs E14.
Lycka till!

Roligt att ni vill flytta till Åre! Kan bara varmt rekommendera att ni båda gör slag i saken. Jag och min sambo gjorde samma resa, som ni planerar att göra, för ca ett och ett halvt år sen. Vi är båda runt 30, kände inte en människa i byn, lämnade en trygg tillvaro i storstan för att följa en dröm. Och vi har inte ångrat oss en sekund, vi trivs otroligt bra, har lärt känna ganska mycket folk, och det känns som att vi kommer bli kvar i åtskilliga år framöver.

Det är väldigt lätt att lära känna folk och skapa sig en umgängeskrets i byn, människor är i regel lätta att lära känna. Det finns oftast många gemensamma intressen då de flesta har flyttat till och bor i byn av ungefär samma anledningar. Svårt att sätta fingret på, men bland de som bor i byn året om finns på ngt sätt en outtalad gemenskap som åtminstone inte jag stött på i ngn annan stad. Nästan alla hejar på varann off season, när säsongarna och turisterna kommer slutar man heja, åtminstone vår erfarenhet från det gångna året. En viktig skillnad som är till Åres fördel är också att man träffar ju på samma folk hela tiden. Ni vet hur det är, träffar man trevligt folk i en större stad så är chansen att manträffas igen ganska liten om man inte plockar fram kalendern och bokar in ett möte. I Åre träffas man på ica, på gymmet, på torget - hela tiden. Gymmet (Golds gym har i stort sett monopol), är förresten är riktigt bra plats att träffa folk på. De flesta tränar, om så inte för att bygga muskler så i förebyggande syfte, en hel del också rehab efter krossade knän etc :):( Många är på gymmet helt enkelt.

Om man får lappsjuka på sommaren eller inte kan ju förstås variera. Vet bara att många med oss som bor i byn säger att sommaren är den bästa tiden, även om man är tokfrälst skidåkare. Det är sjukt vackert, lugnt och skön atmosfär. Var inte rädd för sommaren i Åre :) Kolla gärna in http://www.photoadventure.se/
för lite sköna sommarbilder från byn

Om man skall bo i byn eller utanför är ju en smaksak. Det känns som att de flesta börjar att bo i byn (så även vi) och sen flyttar sig utåt kanterna efter något år, ofta när det börjar bli dags för barn. Om man prioriterar att snabbt lära känna folk så är det nog ett tips att bo i byn. Om specifika BRF har jag tyvärr inga tips.

Observera att detta bara är mina och min sambos intryck av livet i Åre, kan hända att andra har helt andra upplevelser eller tycker helt annorlunda.

STORT LYCKA TILL med era planer! Kan bara säga - GÖR DET!

Tack för svar Erik! Känns som att ditt inlägg bekräftar det vi själva vill uppnå :)
I morgon bär det av upp till byn för att titta på en hel bunt lägenheter under lördagen. Efter det ska vi bara sy ihop våra nya jobb och sen bär det av! Från att vi har pratat "om vi flyttar till Åre" har vi nu gått till "när vi flyttar till Åre" så jag hoppas verkligen att allt kommer att klaffa. Vi siktar just nu på att flytta vid årsskiftet.

Och tack för tipset om gymmet. Min kontorsröv behöver verkligen en omgång på gymmet så där lär man ju hamna :)

Stort lycka till med ert besök i byn i morgon. Kan bara gratulera - om väderprogn. stämmer kommer ni att pricka in en av de allra finaste höstdagarna. När Åre är som allra vackrast. Hoppas ni hittar ngt bra boendealternativ, och blir stärkta i ert beslut:)

Flytta till Kittelfjäll istället!, jobba som kassa biträde i "Den sista utposten" ;)

Ok nu har vi i alla fall hittat lägenheten vi vill ha. Nu återstår det bara att sy ihop det sista med nya jobbet :)

skooge,

vad i byggnationen har varit struligt? Vill gärna veta mer för jag har funderingar på att åka upp och kolla på några av dem.

Det jag vet är iaf att det inte är en "riktig" bostadsrättsförening eftersom att det finns för många lokaler för att det ska få kallas för bostadsförening. Vad det innebär rent konkret vet jag inte men det kanske du kan tala om för mig.

Ses i vinter människor.

/Jonas

Jag och min fästmö ska göra samma resa som många av er andra här om kring har gjort. Ända skillnanden är att hon är 25 och jag e 24. Jag ska åka upp själv först i några veckor söka jobb som en tok och möjliga boplats så behöver hon inte säga upp säg innan allt e hundra procent klart. Sen så måste ju någon ta hand om hunden medans jag letar efter stadig mark att bygga vår framtid på.

AtomicAxum sa:
Jag och min fästmö ska göra samma resa som många av er andra här om kring har gjort. Ända skillnanden är att hon är 25 och jag e 24. Jag ska åka upp själv först i några veckor söka jobb som en tok och möjliga boplats så behöver hon inte säga upp säg innan allt e hundra procent klart. Sen så måste ju någon ta hand om hunden medans jag letar efter stadig mark att bygga vår framtid på.
Bra plan! Vi börjar närma oss avslut på allt som behövs. Vår lägenhet i Sthlm är snart såld och vårt nya boende i Åre är hittat (dock inte köpt än). Ser fram emot det som fan!

Så ni har en jycke? Samma här. Då kanske vi kan varva lite hundvakt vid behov :)

Vi har 3 månaders uppsägningstid på vår lägenhet i kalmar så det e perfekt om jag hittar jobb pluss ett boende när jag e där uppe på mina två veckors intensiv jackt på det jag kan få tag på allt från skrubba dass med tandborste för en peng till att bo i nåns källare etc för en betalning skulle vara perfekt men sån tur har vi väll inte.
Men övedriven optimist som jag e så säger jag att ingenting e omöjligt och vägen blir lättare och gå om man vet vart man ska.
Vist man kanske inte har stjärn status jobbet lr bostaden det första man gör när man kommit till plats men om man får lite kött på bena och nån form av kontacktnät så kommer allt gå vägen tror jag.
Ute me hunden låter trevligt och jag tror Diamond hade gillat det mer än någong annan. Han ser ut och beter sig som färdinan och det är svårt att inte bli kär i han när man lärt känna han och om er hund inte e allt för envis så passar vi nog den mer än hjärna. Detta låter ju perfekt våra första nya kompisar hehe de gick snabbt

Flyttade för 1½år sedan. Ifall man tycker om att åka mycket utför både sommar och vinter så är det fantastiskt att bo här.

Kan varmt rekommendera att flytta upp. Bland det bästa som jag gjort.

Atomic, Tänk på att nästan alla redan har bestämt sin personal för vintern. Ta kontakt med bemanningsföretagen redan nu. Manpower finns redan och Uniflex som skall öppna kontor snart...
Gå in på are.cc så hittar du boende där.
Tänk på att det är många säsongare som "säkrar" sitt boende så ibland så dröjer det till slutet av nov eller början på dec innan man hittar något. När man väl bor här så brukar det lösa sig med jobb under säsongen, det är värre med perioden maj-juni och sep-nov. Juli och aug fixar man med lite kontakter. Vad har du för utbildning vad har du gjort innan? Vill inte vara negativ men vi får in ett par cv i veckan just nu från folk som raggar jobb i vinter. Så du måste göra ett bra intryck med en gång när du kommer. eller så väntar du till nästa säsong och kommer upp tidigare, Kanske genom Skistar eller liknande. jag väntade många långa år innan det löste sig för mig att flytta men nu är jag här och tänker inte försvinna.

Ha en skön attityd och vilja att jobba så kommer det att ordna sig. Hade ett skitjobb de första tiden innan jag hittade ett mer permanent jobb.

Lycka till så syns vi i backen.

Hej Gallain.
Tusen tack för att du tar dig tid att lotsa mig på ett lr annat sätt.
Min plan va från början att öppna en tobaks butik i en lokal som finns inne i åre tågstaion det har varit nån gammal fiskare butik lr nått sånt.
Men Ica hade en tobaks avdelning så jag fick inte öppna en tobak/Ciggaar butik där.
Men bara för att jag inte lyckades med den så ger jag inte upp. Jag hoppas att nån som har fått jobb har fått nått sorts av förhinder så kanske jag skulle kunna hoppa in där.
Jag gillar nästan allt som har med åre att göra tror jag. Jag tror det är så nära nya zeland jag kan komma fast endå vara kvar i Sverige även om jag själv hade hellre flyttat dit så e jag inte ensam i min familj så det fick bli åre.
Tidigare erfarnheter är många har breda kunskaper i allt från dörrförsäljning till att krypa i ventilationrör 5 meter upp i luften och göra rernt dom.
Min far har haft ett flertal olika butiker runt om i kalmar så bakom en kassa apparat kan man säga att jag e uppväxt så good kundservice och alltid få kundena att känna sig nöjda är nått som e nått natruligt för mig.
Jag har även en svetsutbildning som täcker Migsvets tigsvets och Manuel metalbågsvets.
Grejen med mig är att jag e väldigt lätt lärd om det e nått praktiskt har lite svårare för teoretiska biten men det kanske ni märker på min stavning. Fast om jag hade fått bestämma själv så vill jag jobba med människor där uppe ge dom softa minnen för livet. Eller om ni har Radio Åre hade jag nog passat in där. Åre bladet kanske skullee kunna fyllas upp med två sidor med nån som går runt och tar pulsen på åre och lite bilder som man lägger in istället för att fylla den med samma artiklar och reklam vecka lr vecka. Kanske öppna en cabeski park i åre ån som bert har i scara sommarland.
Vill man nått så tar man sig dit på ett lr annat sätt.
Jag ska bli en permanent årebo om de så blir den sista potäten jag sätter
Men man måste ju börja nysta i nån ända för att lyckas.

Nu har jag bokat en lägenhet på nya lundsgåreden från 29 november till 13 december.
Nu har jag två veckor med tak överhuvudet iaf. Har jag tur så får jag nog sova i nåns garage efter det för jag vill inte ge upp innan jag har fått ett jobb, och då har jag inte gett upp då har jag lyckats.
Då kan frugan och hunden komma upp sen. Jag funderar på att göra två jätte stora plakat där det står att jag söker jobb och att det e bara att säga till om nån behöver personal och att jag kan börja jobba omgående sen gå runt med den typ hänga den runt mig hela tiden så fort jag går ut när jag e där.
Va tror ni om det skulle de va nått?
Sen så tänkte jag trycker upp hundra CV klämmer ihop dom med mitt svetsbetyg och sen går till företag efter företag presenterar mig och berättar att jag kan provjobba för dom nåndag under dom två veckor jag e där för att visa att jag verkligen vill jobba och att jag e där för att leta efter en stabil grund att bygga min framtid på.
Arbetsförmedlingen ligger i järpen om jag har förstått det rätt.
Va finns det för förbindelse där i mellan går tåg ytters sällan har jag sett genom Sj. Går det bussar och hur ofta går dom.
Shit frågorna blir många hoppas att nån orkar läsa några kanske svara på vissa.
Hakuna Matata

Sådär nu har vi äntligen fixat boende för de första 11 månaderna :) Tyvärr gick försäljningen segt av vår egen så vi vågar inte vänta längre och kommer nu hyra en stuga i Ängarna. Jag har dock en fråga till er Årebor: Vi tänkte shoppa en skoter för att smidigt ta oss till liften, till byn och till affären så man slipper leta parkering om man tar bilen. Finns det skoterleder så man kommer fram till alla dessa ställen utan problem? Eller får man bara hålla till ute i buskarna?

Ses den 3/1!

/Andreas

herradler sa:
Sådär nu har vi äntligen fixat boende för de första 11 månaderna :) Tyvärr gick försäljningen segt av vår egen så vi vågar inte vänta längre och kommer nu hyra en stuga i Ängarna. Jag har dock en fråga till er Årebor: Vi tänkte shoppa en skoter för att smidigt ta oss till liften, till byn och till affären så man slipper leta parkering om man tar bilen. Finns det skoterleder så man kommer fram till alla dessa ställen utan problem? Eller får man bara hålla till ute i buskarna?

Ses den 3/1!

/Andreas
Det där med skoter är bara att glömma... inte i Åre by till lift, affär osv i alla fall. Ingen som använder skoter på det sättet i Åre by.
Möjligtvis funkar det i Duved och Björnen/Björnänge

Lycka till annars med allt och välkommen till fjällen!

/Hållandsbo

herradler sa:

Ses den 3/1!

/Andreas
Det brukar inte vara så svårt att hitta en parkering, utan för HC kan du alltid parker gratis, annars är det nere vid station och i Stations huset som gäller. Skotern kan du alltid parkera neranför HC, tar du bara ock kör längs indalsälven ner till HC. Så det funkar också!

Micke

Ja bussen har jag hittat och det är ju bra. Men skönt att slippa passa tider ibland :)
Får man alltså inte köra skoter till liften? Kan man inte parkera den vid någon av liftarna?

Grattis herradler till flytten!

Jag och min tjej har också bestämt oss för att göra en liknande "resa". Bor i Stockhom men är trötta på det. Vi har bestämt oss för att flytta upp till Östersund i januari, har fixat jobb och boende. Kommer bli mycket skidor och friluftsliv!

Har haft samma tankar som du angående "lappsjukan". Hoppas den inte kickar in när vintern är över....

Lycka till med allt!!!!

/C

På tal om skoter... Kan nån hjälpa en vilsen 08:a när det gäller detta? Vad ska man köpa? Jag vill att man ska kunna sitta 2 pers på den, gärna kunna surra fast laggen, och sen bränna ut i vildmarken :) Antar att de finns modeller för alla typer av åkning likväl som med skidor? Men det är väl bra om det pallar djup snö så man inte fastnar när man är ute på äventyr.

Kanske fel forum för detta men ändå :)

Det är med skoter får du glömma. Det är bara tillåtet att köra på skoterleder och inte inne i byn. Bränna ut i vildmarken kan du också glömma om du inte vill ha polisen efter dig. Ska man bränna ut i vildmarken ska man göra det på skidor.

plaskdaja sa:
Det är med skoter får du glömma. Det är bara tillåtet att köra på skoterleder och inte inne i byn. Bränna ut i vildmarken kan du också glömma om du inte vill ha polisen efter dig. Ska man bränna ut i vildmarken ska man göra det på skidor.
Skoterled är iofs vildmark i mina ögon :)
Men får man alltså bara köra på skoterleder? Jag fattar att man inte får sladda omkring inne i byn men man får alltså inte åka omkring ute bland bergen heller?

/Andreas

Japp man får bara köra på skoterleder och inte åka omkring bland bergen. Sen finns det fortstås personer som bryter mot det. Dock finns det en hel leder som går in i fjällvärlen. Lederna följer dalgångarna och går inte upp på höjder. Lokalt är det hela är en ganska infekterad fråga som skapar debatt. Skoteråkare vs icke skoteråkare.

Många räknar (framför allt norrmän) området Storlien som ett skotereldorado. I Norge är råder det skoterförbud i fjällmiljö så därför vallfärdar de till Sverige och "åker av sig".

Det är skoj med skoter. Ingen tvekan om det men min personliga åsikt är att även Sverige ska förbjuda skoteråkning i våra fjällområden. Jag har gjort samma resa som du avser att göra och det som lockade mig var just orörd vildmark. Det finns snart inte mycket av det i vårt samhälle så därför anser jag att fjällområden skall bevaras så tysta och bullerfria som möjligt.

Vildmark för mig är när du på miltals håll inte kan se någon männsklig påverkan på naturen. Inga stugor, inga skotrar, inga kraftledningar eller kraftverk. Människor ser jag gärna, men då på skidor eller till fots. Jag ser även gärna björn, varg, ren, lo och järv. Dock gärna på lite avstånd.

På frågan hur det är att bo i Åre: Fantastikt. Så packa väskan och kom upp.

plaskdaja sa:
Japp man får bara köra på skoterleder och inte åka omkring bland bergen. Sen finns det fortstås personer som bryter mot det. Dock finns det en hel leder som går in i fjällvärlen. Lederna följer dalgångarna och går inte upp på höjder. Lokalt är det hela är en ganska infekterad fråga som skapar debatt. Skoteråkare vs icke skoteråkare.

Många räknar (framför allt norrmän) området Storlien som ett skotereldorado. I Norge är råder det skoterförbud i fjällmiljö så därför vallfärdar de till Sverige och "åker av sig".

Det är skoj med skoter. Ingen tvekan om det men min personliga åsikt är att även Sverige ska förbjuda skoteråkning i våra fjällområden. Jag har gjort samma resa som du avser att göra och det som lockade mig var just orörd vildmark. Det finns snart inte mycket av det i vårt samhälle så därför anser jag att fjällområden skall bevaras så tysta och bullerfria som möjligt.

Vildmark för mig är när du på miltals håll inte kan se någon männsklig påverkan på naturen. Inga stugor, inga skotrar, inga kraftledningar eller kraftverk. Människor ser jag gärna, men då på skidor eller till fots. Jag ser även gärna björn, varg, ren, lo och järv. Dock gärna på lite avstånd.

På frågan hur det är att bo i Åre: Fantastikt. Så packa väskan och kom upp.
Tack för info. Känns som lederna tar en rätt långt iaf så vi får väl se om det blir inköp eller inte.
Hur som helst så håller väskan på att packas, Den 3/1 bär det av :)

Det där med att spänna fast laggen på skotern o dra till backen (liften)... är lite av en exotiskt och pittoreskt "fjäll-schablon" som många kanske har.
Funkar kanske i tex Kittelfjäll, Borgafjäll?? och på Kanadensiska lumberjacks-ställen? mfl.
Detta blir bara lite krystat och omständigt i Åredalen.

Flytta hit upp, ta familjen o bilen/skidbuss till backen och ta skotern ut på skoterutflykter de dagar ni känner för o bränna skoter.

Bara mitt tips

Alphydda i Åre bytes/lånas ut mot lägenhet, i Stockholm, helst Nacka

4:a på 84 kvm,
Stor ljus modern hyreslägenhet, egen ingång till lägenheten, en av Åres mest attraktivaste (5 lägenheten i huset) ski in läge, 2 min till liften och 5 min till byn, dagis, skola, affär osv

3 sovrum, 1 WC (dusch & badkar) + 1 WC
Kök med nya kylar och frysar, diskmaskin,
Stor Balkong, med utsikt över Åresjön, Tegeforsen och Renfjället
Tvättmaskin
Parkeringplats med motorvärmare

Följande möjligheter:
- Uthyres möblerat/omöblerat hela 4:an
- Uthyres möblerat/ omöblerat 3:an och jag har kvar kontoret på ca 8 kvm och kommer och bor där ca 20-30 dagar/år
- Bytes min lägenhet mot liknande i Nacka, möblerad eller omöblerad på obestämd tid

Hyra ca 8000:-

Från juni/juli

Intresserad?

Tottvägen 57 B
830 13 Åre
erik.ahlstrom@korpen.se

Lånar tråden lite och hoppas på svar.
Jag tänkte flytta till Åre för att plugga på distans. Men frågan är vart man ska bo? Söker en etta i ett lugnt område. Åker ner för åkning, toppturer och friluftsliv och vill inte bo granne med en massa partyfolk.

Har kanske en lägenhet på G i Duved på Karolinerv. från maj men jag vet inte om jag ska ta den eftersom jag inte flyttar ner för än i augusti.
Är det dumt att tacka nej och sikta på att få en lägenhet senare? Hur lätt/svårt är det att få en lägenhet till hösten/sensommaren?
Kan lätt tänka mig att bo utanför Åre i Järpen, Undersåker, Kall osv.

Snödjup

Tillbaka
Topp