folk som är i vägen i backen! tips på åtgärder!

jag ser inget större problem i detta.. men okej de kan va lite halft störande med tjocka tanter med bamse rumpor som åker långa långsamma svängar men va fan de brukar nästan alltid att gå att tima in lite och åka lätt förbi.. men aa de är jävligt jobbit när man får svänga undan när en sån tant helt plötslit bryter mönster och svänger helt utan förvarning en mycke kortare eller drara ut utterligare på sin sväng än normalt än va hon gjorde innan :S då vill man ju bara punktera rumpan med staven! så tanten pyser ner snabbt som satan så man slipper se henna mer!

Jag gjorde en rätt rolig grej i Sälen förra veckan. Det var kvällsskidåkning och backen var totalt uppkörd, med stora snövallar och stora isytor. Jag körde ganska snabbt och sen från ingenstans kom en tant som svängde in rakt framför mig, detta resulterade i att jag var tvungen att tvärninta. Jag bromsade in i en stor snödriva och tanten var rakt nedanför mig, vilket resulterade i att tanten blev väldigt snöig...

Visst om det är 200 "agneta och bengt" i backen då är det irriterande som stryk. Fast är det en "normal" dag med vidsvängda åkare kan jag tycka det är mycket roligare att sicksacka och trixa mellan dessa talanglösa människor. För helt ärligt är inte backarna alls utmanande om inte agneta och bengt skulle sitta inne och klunka glögg. Så cred till Agneta som gör backen roligare. Sen om dom kommer in i heliga parken och stannar på kickern däremot då får du gärna pissa på dom bäst du vill..

Lär dig att vurpa dramatiskt, helst så att prylarna flyger iväg men bara lite du vill ju inte träffa nån stackare och göra ett 97 mm brett hål i dennes huvud. Att lära sig falla är elementärt i all skidåkning, hur många här har inte fått inhamrat den sköna 70-talsdevisen "om du inte ramlar så försöker du inte tillräckligt och lär dig därmed inget". Använd nästa snölösa höst tilll i din lokala judolokal och lär dig falla mjukt sen när Agneta eller Fritz är ivägen så åker du lagom nära, faller mjukt men dramatisk och får det se ut som att det var dennes fel att du flög 6 meter och nästa bröt benet. Ligg kvar med ansiktet i snön med benen i en onaturlig ställning och bit sönder din nyinköpta buttricksblodsampull när de sen stannar så skriik lite lagom om hur ont det gör. Förhoppningsvis blir konsekvensen att du om du är fattig, får en nätt kompenstion för din "på förhand" böjda stav av Agnetas täta gubbe eller om du är singel lite uppmärksamhet av Fritz smutta dotter som skäller ut sin far för att han inte kan åka och tar med dig till värmestugan så du kan ta igen dig med huvudet i hennes knä.

Mitt andra trick, det för att avhjälpa problemet med lemmingsarna, hette huvudfotingar tidigare- då åkte dom iofs bara rakt ner, är följande: ÅK INTE I BARNBACKEN!!! Alla backar med barn i är barnbackar. Finns inga ursäkter för att inte lämna rum åt nästa generation av skidåkare. Vilka annars ska putta runt dig i din Skicart när du blivit för blivit för gammal och lårbenshalsen går av såfort du sträcker dig efter pillerburken alternativt blivit förlamad då du missade landningen totalt och parerade med svanskotan.

SKI HARD, SKI SMART, SKI WITH A HUMBLE ATTITUDE.

Jag hade samma problem i min tonår när man fortfarande inte blev bakis och därmed ansåg sig vara odödlig. Med åren har visdom och åkskicklighet ackumulerats i min själ och min kropp och därmed lider jag ingalunda av detta längre. Om avsaknaden av vrede beror på att jag själv blivit en gammal stofil eller om jag helt enkelt lyckas undvika dessa uråldriga individer pga erfarenhet och åkskicklighet eller rent av att jag inte åker i samma backar eller på samma orter som dem vet jag inte.

Men det går över. Oroa dig inte. (Förutsatt att du inte skadar dig på någon eller åker in några år pga vållande av annans död eller liknande)

...

visserligen tror jag att "alla" egentligen håller med mannen som skapat detta inlägg, men sen har vi den politiskt korrekta attityden, godheten i oss som äntligen är "på modet" osv.. jag "vet" att alla flera ggr blivit smått irriterade på just dessa människor som faktiskt inte tänker och faktiskt inte har någon framförhållning, vi kan endast tänka oss hur de är i trafiken.. huga..

men vi är som sagt var svenskar och då skall man inte klaga.. eller skall man det kanske? jag kommer inte ihåg längre..

det ÄR svårt att njuta av pisten när okontrollerade åkare ständigt gör oväntade undanmaövrar, står eller sitten precis bakom krön och kullar etc etc.. det kan vara frustrerande när alla lemmings och andra mystiska saker ständigt är i vägen i backen..

jag försöker att få mina vidsträckta och underbara åk så himleskt tidigt som det går på morgonen, kanske man bara får ett eller två på en dag, så där tidigt på morgonen innan de andra vaknat, ätit frukost med flingor, packat volvon och släpat med hela familjen till backen.. kanske, kanske, kanske får man tre åk innan det blir zick-zack-cirkus .. men men

vad är väl en bal på slottet?

jag tror att det handlar om vilket humör man är på helt enkelt..

tjohejsan på er

/Pinn

"Pinn" - det är ju inte en man som skapat detta inlägg...

Det är ju en tjej på 22 år... som dessutom åker snowboard. Av namnet att döma en burton feather, m.a.o en tjejbräda som är typ 150 cm. Vad kan vi då tro om hennes åkegenskaper??? Förmodligen är det så att hon åker så pass risigt att hon upplever att alla andra är i vägen...

Som sagt - vad är väl en bal på slottet???

Tycker hela grejen låter sjukt konstigt, en påläst utförsåkare ska veta att det är personen som kommer uppifrån som har ansvaret för att inte kollidera med någon.

Tycker att ditt inlägg känns lite som att du har blivit arg och sedan spelat upp dig själv.

Viktor

#1 Åk inte till sälen eller Åre. Det är mer folk där.
#2 Åk inte under högsäsong
#3 Va uppe med första liften och åk några åk innan folk kommit igång. Sen kan du gå in och fika eller nåt.

Sen kan man man ta det hela ett steg längre
#4 Och inte i pisterna (eller parkerna men det räknas väl som pist)
#5 Skaffa turutrustning gå iväg från skidsystemen.

5 tips som funkar alldeles utmärkt om man inte vill slåss med folk i pisten. Något jag slutade med för flera år sedan. Missförstå mig inte det kan vara riktigt skoj att åka pist, men då använder jag mig av #1-#3 för då kan man ösa på och bara tänka på sin egen åkning.

Var GLADA att Bengt och Agneta åker LÅNGSAMT i pisten:Det är den relativa hastighetsskillnaden man vill åt; åker man svinfort känns det som att Bengt och Agneta står still, då är det inga problem att passera dem.

Däremot är det ett helvete att ha någon som åker "hyfsat fort" och ligger och stör ens åkning framför en, dvs bromsar upp en. Eftersom man inte har tålamod att släppa den ofta "flaxande kråkan" ligger man och försöker jaga fart för att kunna komma om säkert, vilket istället bara resulterar i att man håller på att krocka med pistmarkeringarna. hm..

Speed is safety

den seriösa skidorten bör snarast spärra av del av röd+ svart pist. Insteget i avspärrning görs smal så att endast 1 åkare kan passera åt gången.
Inom avspärrning gäller stoppförbud, dvs orkar man inte ta hela fallhöjden i ett åk hör man inte hemma inom avspärrning.
(Ett generellt sladdförbud borde oxå gälla, detta skulle minimera belastningen eftersom ett fåtal åker med rent skär........)
A-matt hade denna typ av lösning när jag var där för ca 5 år sedan. Fanns inga av ovan beskrivna regler men det fungerade ändå. Bara att släppa lite lucka på 10 sek o sen stå på, ostörd...

det värsta va nog när jag va i tandådalen för nån vecka sen och två föräldrar släpade med sig sina två små flickor som inte kunde åka skidor alls (och då menar jag det) i halfpipen.. de stod där och peppade småflickorna att de skulle åka och småflickorna stod och grät och kunde inte stå upp ens. så himla irriterande.. lär de små glinen att stå på skidor innan man ens funderar på att släppa ner dem i en pipe.

Jag har en fråga till er bittra: Var finns er känsla för ironi?! En värld utan ironi är detsamma som att inte dricka öl på afterskin!

Sen för övrigt El Perro (lille vovvsingen!): Sen när visste du om mina åkegenskaper enbart baserat på min snowboard? Det är som den som inte vet om vem Ingvar Kamprad är, att han skulle uppfattas som en medelsvensson bara för han har kör en gammal volvo och har träskor. Fatta så mycket häftigare att tjacka en pastellfärgad taight overall med midjeväska, ful toppluva, hyra en sunkig bräda och åka som Hampus Mosesson..

Som sagt; Om alla inlägg på Freeride var seriösa skulle det inte vara lika roligt att läsa omkring här. Informativt ja, roligt nej. En tråd är väll ingen bra tråd om alla håller med eller ingen svarar?

Och ni som klagar; tänk på nästa gång ni lackar ur på en annan bilist när ni är ute och kör på vägarna, då kanske man ska hålla sig ifrån vägarna eftersom ni anser att man är den som alltid ska ha koll och tålamod med dessa "Agnetor". Skulle va intressant om ni bara sitter i bilen och ler och vinkar glatt till Agneta och hellre kör i 30 km/h på en 90 väg för att va snäll. Svenskar som vi är! Så undra vem som kommer sitta i kassan på Lidl eller städa på mitt kontor i framtiden?

Jag tycker det var ett roligt inlägg iallafall!

Förslag på åtgärder:
# Tvångsmata dem med valla.
# Tvångsmata dem med snö.
# Tvångsmata dem med stavar alternativt handledsskydd.

Jamen hoppsan lilla hjärtat???

Trodde du som är självutnämnd kung av ironi skulle tycka mitt lite lätt sexistiska inlägg skulle vara roligt. Det var iallafall rent ironiskt menat...

Men det verkar som att du vaknar på fel sida av sängen nästan varje dag. Ett litet tips - köp en hästens så sover du bättre och tycker förhoppningsvis att jorden är en bättre plats att leva på.
Trors Agneta o Bengt...(för det var väl så dina plågoandar hette?)

Peace....

Frågan är vad vi gör åt alla kissluktande pårökta unga haschpulke wannabee-tjejer som bara sitter i klungor på sina feta mc.donalds-rövar?! Kan vi inte bara respektera varandra för vad dom gör... Bengan och Agneta gör sin grej, du gör din grej och jag gör min grej. Respekt och förståelse för varandra. Passar det inte får du hitta på nåt annat. Jo, det är den som kommer ovanifrån som har väjningsplikt, ungefär som att köra bil, för inte tycker du väl att bilarna framför dig har väjningsplikt? Mera kärlek i backen!

Mera kärlek i backen! Ska du åka får du visa hänsyn. Engelsk versionen av reglerna: the skier below has the right of way och respect gets respect (from the liftline and thru the park!)

Däremot har jag en vädjan till duktiga skidåkare, tänk på att lämna plats när det är riktigt smalt och platt. Ibland svänger duktiga åkare hit och dit lite planlöst på transportsträckor, teknikträning och/eller uttråkning eller vad vet jag. Det här handlar om duktiga skidåkare som jag tror kommer hålla sin linje och som jag därför kan köra om rätt nära, men sen får jag tvärbromsa när det kommer nån liten oväntad (och menlös) sväng och så får jag kanske gå i slutet, när ni börjar staka er fram! Snälla tänk på oss som inte kan köra långsamt när det är platt, eftersom vi i så fall kanske måste gå senare!

(Javisst, jag går hellre senare än kör om för nära ett barn eller nybörjare - men det här handlar om duktiga åkare. Tänk lite på det.)

det går för det mesta väldigt lätt att undvika att man behöver göra tvärtstopp för några 08or.. men om man blir irriterad säg jag bara; kör över tailen lr precis framför, då blir dom lyckliga skaru se:)

Så ung, så bitter!

Nu vet du förrsten hur det känns för Agneta när en norrlänning förvillat sig i din volvo 240 på stlhms gator.

Akta dig så inte Agneta kör över dig med sin stadsjeep.....

Burtonfeather: har du kört bil? Där är man hänvisad till en fil och en riktning. Valmöjlighten att väja eller ändra riktning är starkt begränsad, om du inte vill hamna i diket eller i mötande fil! så din liknelse med bilkörning och skidåkning är ganska tunn i det avseendet. Dock håller jag med om att samma typ av irritation kan uppstå. Man kan välja att skriva om ironi på många sett, men dit är nog sämst! eller så tar du bara till ordet ironi för att skylla på när du tillslut inser att du gjort fetbort dig....

Och nej folk kommer inte från ingenstans, kan bara verka så om man är upptagen med att kolla om man håller benen snyggt ihop eller tittar på om man har ett snyggt skär. Sedan så finns det kategorin som åker omkring och tittar på om andra tittar på dem, tror fn att det dycker upp folk från ingenstans då....

Ack ack.Ditt inlägg kan vara det mest pinsamma jag någonsin läst.

Om du nu är så förbannat bra på att åka som du påstår dig vara, sä år det väl inte så svårt för dig, skidgud som du är, att bara ta lite extra fart och svänga förbi den bredrövade damen som du kallade Agneta.
Backen är som så många andra sagt innan till för alla, och du som "duktig" åkare är en av de som ska visa hänsyn för de andra som kanske inte är lika haj på skidor som du.
Det som du kallar ironi kan vara den sämsta jag hört, du låter bara som en liten bitter gnällig tonåring som som inte fått bort klådan från talket innanför blöjan.

Och tycker du nu att de svenska "kullarna" är så dåliga så skit då att åka i dom, och gör alla andra en riktigt stor tjänst.

... jiiiiisus!!!!

drick mindre kaffe grabbar !!!

hur kan man ens bli så himla förbannad på ett inlägg överhuvudtaget? det är ju när ni uppför er som idioter när ni svara som man blir förbannad.. eller ?

jo.. så var det..

shit va massa klankande det vart.. era jävla smurfar... ut i solen... helvette!!!

:)

Det vore ju bra om folk läste hela tråden innan de satte som politiskt korrekta bedömning av den.

Jag gjorde en Agneta framför min bror i söndags och fick betala med att bli påkörd av ca 80 km/H, det var rätt åt mig okej han hade säkert en bra bit att bromsa på men ändå. Jag tyckte det avr rätt av han att köra på, hoppas ni andra gör det om ni ser nån som gör nått dumt i pisten

Du har uppenbarligen aldrig varit i alperna när tyskarna har deras lov, då är det som att åka slalom i en backe med mer portar än öppna ytor.

Hinner inte läsa alla roliga incidenter & tips & bot på hur man undviker att detta ska ske.

Men har en liten annekdok från STS kurs förra året i Bad G.

Sista dagen så fick vi några timmars fri åkning utan guidning & shit så jag & Mirre drar iväg och är superglada, för nu ska vi åka på riktigt, vi var sjukt peppade & skulle bräcka varndra!

Vi kör stenhårt i några timmar och sedan så är det juh det klassiska sista åket och vi säger att vi hinner ett till, de andra säger:
-Nej ni kommer missa bussen.
Vi säger.
-Gå till bussen så kommer vi, uppehåll den om vi är lite sena.

Så tog vi kabinen upp & en kabin till, vi var juh tvugna att få ett fettlångt sista åk.

Vi pressar varandra som fan och sista etappen går det bra undan, när plötsligt dam i snygg overall kommer inglidande i mitt körfält: Padoch!

Hennes stavar & skidor i skön mix i backen. Jag hel & ren, puh! Kollar läget med damen, hon verkar också hel & ren, ursäktar mig & sammlar ihop mig & inser att det gör horont i ögat eftersom i denna krock så har min goggel klämts upp i ögat. Gör en snöboll och lägger den över ögat & kör ner. Kommer till bussen med snöbollen över ögat & får berätta om min dam i overall. Alla skratta ganska gott för detta är nått man får lära sig på STS kurs att man inte får köra på någon i backen i österrike då det är samma lag & böter som om du kör på någon med bil. Lite komiskt & typiskt att det är jag som lyckas.

Mamma var så stolt över mig när jag kommer hem, blåtyra, tepåsar under ögonen pga sömnbrist, allmänt sliten efter all alkohol & slapp.

Sov i 2 dagar med min livs första blåtira som jag inte orkade visa upp för polarna. Skam åt mig.

SKönaste e ju då man kör en riktigt go svart backe å kommer till ett krön å hoppar ut, då upptäcker man att de parkerat nåra danskar efter krönet som man e halv meter ifrån å klippa.....

Hur vore det ifall du som tydligen ska vara så otroligt grym på att åka, bytte från den "agneta-samlande"
röda backen i sälen till en skönt brant historia nere i alperna. Då skulle du slippa problemet med en massa
slöa, ovana åkare.

Jag menar, det är som att du söker upp problemet när du åker röda backar i svenska fjällen. De är ju mer
eller mindre till för folk som inte är så grymma på att åka lagg.

Håller med vissa av ovanstående inlägg; skickliga åkare kan och bör parera för skåningar, danskar etc, och
för att vara riktigt säker på fri o bra åkning är det bara att besöka ett stort bergsmassiv, dra på stighudarna
och börja knata uppför. Ses vi där lovar jag att inte köra ivägen för dig, och kör jag om dig så lovar jag att
inte skrika åt dig heller...

Åk inte i röda och gröna pister åk i dom svarta istället. Där finns inga 40+ are som inte kan åka såvida dom inte har åkt vilse och förirrat ut sig i dom. Shit happens.

Anpassa farten.

Gäller alla situationer i livet, t.ex dimma krök eller krön.

Innan du startar ditt åk försök att tajma in så att alla lemmings är ur vägen.

Om det dyker upp nåt får du självklart använda dina tv-spels-gererations-ben och bromsa, så som vi på 70 talet fick göra.

Jag brukar undvika att komma oplanerat fort över ett krön där nån kan befinna sig utom synhåll. Liksom när man befinner sig bakom ett krön eller hopp så finns instinkten att dra för det är en farlig plats.

Om man nu skall göra ett krön kan ju en polare köra i förväg och reka för dig.

Om det är mycket folk i backen så är det mycket folk i backen, fika eller face it.

Såg en blodig incident med en berit på transportsträcka som korsar backe och en 11-åkare(år och åktyp) utan broms i åre, bådas fel. Så tat lugnt där det finns risk för problem.

Som tidigare nämt "duktiga åkare klarar att komma förbi ändå, och ändå hålla uppe farten"

Om du nu är så jävla bra och tycker att backarna i Sverige är skit så kan du ju åka till alperna istället...

Tillbaka
Topp