Fonna och/eller Galdhøpiggen i Juni?

Stortlopp

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av nämnda sommarskiorter och allmäna tips? Inser ju att det är rätt små system (en lift) men som del av en längre roadtrip på Vestlandet så skulle det vara kul att klämma in lite piståkning. Räcker ställena för en dags skidåkning var, eller är det ofta trångt (skidlandslagsträning misstänker jag sker på sådana ställen) och är Juni en bra månad? Ser att det nästam kommit rekordmycket mycket snö i år på sina ställen vilket är bra men lär väl inte vara så mycket kvar efter Juni tänker jag.

Har varit i Stryn några gånger och det är trevlig stämning (speciellt på Folven) men det finns ingen piståkning där vilket jag nog helst är ute efter när jag ändå är i krokarna; dessutom är säsongen tyvärr väldigt kort nu för tiden.

Har ju en dröm att åka i Tux på tidig sommar, men det är och har blivit ett Norgeår i år.

(Om någon dessutom har liknande planer så är det bara att höra av sig via PM).

Har ju en dröm att åka i Tux på tidig sommar, men det är och har blivit ett Norgeår i år.

(Om någon dessutom har liknande planer så är det bara att höra av sig via PM).
Hintertux är bra rustat i år med 410 cm snödjup ljust nu!
Om du åker innan juni så är antagligen Kasererliftarna fortfarande öppna och då har du nästan lika mycket piståkning som på vintern.
Pist röd 11 med 500 fhm på Kaserersidan är en exceptionellt bra carvingpist.

Om du åker innan juni så är antagligen Kasererliftarna fortfarande öppna och då har du nästan lika mycket piståkning som på vintern.
Ser ju bra ut i år där nere! .. och jag inser ju att det ena inte utesluter det andra :) .. men visst, en bit att tuffa ned ensam. Fast lite högre afterskipotential än Norge .. Ah så mycket pengar, så lite tid :)

Det kan vara trångt på Juvass dvs många lag som tränar. Ibland får "allmänheten" bara en en small ränna att åka i. Spandexgängen kan ju vara ganska osympatiska dessutom...Bra att kolla status på tillgänglig yta innan du åker dit. Själa åkningen och platsen är underbar!

Senast ändrad:
Om man åker dit i slutet av Juni, vad är gissningsvis öppet?

Vi var till Galdhöpiggen i slutet av maj, och precis som du säger så var det mesta ockuperat av klubbarna och det fanns bara en remsa över för oss andra. Utanför pisten så fanns det dock yta att åka på. Men efter lunch hade de packat ihop sitt tivoli och vi hade hela anläggningen för oss själva. Ja vi var nog bara ett tiotal "vanliga" skidåkare på plats och det var helt magiskt. Att det var kanonväder var så klart helt avgörande för upplevelsen. Annars är det mycket skrik för lite päls kan jag tycka. Bifogar en bild.

galdhöpiggen 20 maj 2023.jpg

Om man åker dit i slutet av Juni, vad är gissningsvis öppet?
Man kan åka nerfarterna från Gefrorene Wand ner till Tuxer Fernerhaus, och på Olpererliften.
Kolla väderprognosen innan, det är inte ovanligt nuförtiden att de får värmeböljor på 35 gr i södra Tyskland redan i juni, och då blir det rätt kass åkning.

Senast ändrad:
Man kan åka nerfarterna från Gefrorene Wand ner till Tuxer Fernerhaus, och på Olpererliften.
Kolla väderprognosen innan, det är inte ovanligt nuförtiden att de får värmeböljor på 35 gr i södra Tyskland redan i juni, och då blir det rätt kass åkning.
Ändå rätt bra med fhm öppna om snön är fin. Får hålla koll på prognosen till sommarens tågresande :)

Som svar på frågan i övrigt är Juvass nog platsen om du helst vill ha pist tidig sommar. Bättre chans för att undvika nederbörd.

Åkte själv i solheisen kring 17e maj ifjol, var bra förhållanden då trots sent och solvänd sida.

Ändå rätt bra med fhm öppna om snön är fin. Får hålla koll på prognosen till sommarens tågresande :)

Som svar på frågan i övrigt är Juvass nog platsen om du helst vill ha pist tidig sommar. Bättre chans för att undvika nederbörd.

Åkte själv i solheisen kring 17e maj ifjol, var bra förhållanden då trots sent och solvänd sida.

Mayrhofen och Zillertal är väldigt trevligt på sommaren också. Rimligt prisläge. Massor av vacker vandring i fint väder (gäller iofs nästan hela alperna). Och lätt tillgängligt från norr. Man hoppar av Snälltåget i Jenbach tror jag, och sedan går lokaltåget ända fram till Mayrhofen. Fast till Hintertux är det en liten bit kvar.
Alperna på sommaren är överhuvudtaget finemang. Sydeuropas många soltimmar utan den tryckande värmen. Värt en tur även om/när glaciärerna sviker.

Jag har varit i Juvass minst 100 dagar som coach, Att åka lift och friåka i Juvass är rätt begränsat. Både platsmässigt och det är flackt/ enahanda.

Men kombinerar man liftåkning en dag (det brukar finnas stora ytor för offpist bredvid det preparerade) med en dagstur till Galdhöpiggen är det ett trevligt val. Det går rätt snabbt att går från parkeringen från skidcentret upp på Piggen. Plus oandligt många andra toppturer som kräver lite mer insats.

Eller att man avslutar dagens liftåkande med ett långt åk ner till Böverdalen. Funkar bara i början av säsongen, maj fram till början av juni, kräver att någon annan kör ner bilen. Jag har inte gjort det själv men Friflyt utnämnde ett av åken till "Norges bästa sommar-åk" https://www.friflyt.no/skisteder/ga...ugrove-ved-juvass-er-norges-raaeste-sommertur

Ett annat är ta liften upp, fortsätt uppåt i samma riktning upp till kanten, sen ner och följ fallinjen så kommer man ner till Elveseter.

Här bor man bra, hos Reidun. https://www.galde.no/

Snödjup

Tillbaka
Topp