För breda skidor?

Eric_W

Aktiv medlem
För breda skidor?
Satt och kollade igenom nästa års skidor och kom över den här besten!
Mått på 203-177(!)-193

31534.jpg

Jag menar, när kommer skidorna sluta bli bredare och bredare?
Och när blir de för brett?
Det här är ju som att ha varsin snowboard på varje fot.
Du måste åka med ett rejält mellanrum mellan benen bara för att få plats med skidorna!

Vad tror ni..?

Edit: Kan nämnas att jag själv åker på ett par 120mms skidor just nu och går i planer på ett par lite bredare Kuro.. Men det här?

Senast ändrad:
För breda skidor?
Tänk när man va i Alagna typ -03 & fick se Gotaman, vilka sjuka plank!
Nu kör man Gotama som allround, men det funkar ju riktigt bra.
Vart kommer det att sluta igentligen, men det är kul att följa utvecklingen. :-)

// Kricke

För breda skidor?
Körde med 140 i midjan i vinter. Inga problem alls med dessa. Sjukt kul skida. Men Duret är sjuk skida....

//H

För breda skidor?
Är de någon som vet nått mer om märket?
Såg att dom även hade en skida med 160-120-140. och en radie på 24meter.
Verkar riktigt shyssta. Hur är dom med kvallitet/pris?

För breda skidor?
Jadu, gäller ju att man har lite längd på sig själv så man slipper stå som john wayne när man ska åka de där tågen.

För breda skidor?
Samma mått som föregående versioner av Monstre Le Fat? Är monoskis som säljs i par om jag inte missminner mig. Rackarna på Duret insåg väl att ingen vill ha monoskis längre. Har sett både bild och film på folk som åker dem och det ser ut att gå bra...

För breda skidor?
Har också funderat på detta. Vart går gränsen? Nånstans börjar väl det bli för klumpigt, och nånstans borde det liksom vara "lagom".
Själv åker jag på 120mm som bredast och har inga planer på att skaffa något fetare. (Hade jag haft användning för ytterligare ett par fetare lagg hade de redan stått i garderoben...)

Näe, jag tror maxgränsen för hur fet en feting ska vara ligger på ca 140mm midja.
Sen anser jag att det är för mycket snack om specifika mått, millimeter hit och dit. För en puderskida vore det intressant att veta nån slags "flexprofil" (VAR är skidan mjukare/hårdare), spann, hur lång rockern är etc.

När vi ändå snackar skidors bredd, vill jag påminna er alla om min gnäll-tråd över alla korta skidor: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47199

För breda skidor?
Jarle sa:
Samma mått som föregående versioner av Monstre Le Fat? Är monoskis som säljs i par om jag inte missminner mig. Rackarna på Duret insåg väl att ingen vill ha monoskis längre. Har sett både bild och film på folk som åker dem och det ser ut att gå bra...
De där frapparna är ena smarta jevvlar. Lurar på folk två monos åt gången istället för en. Smart!

...för övrigt, vem sjutton vill ha en get på laggen???

Senast ändrad:
För breda skidor?
Nojlas sa:
Jarle sa:
De där frapparna är ena smarta jevvlar. Lurar på folk två monos åt gången istället för en. Smart!

...för övrigt, vem sjutton vill ha en get på laggen???
Fransoser är annorlunda om inte annat ;)

Getter är hårda!

För breda skidor?
Helt sjukt. Fick syn på dom härom dan. 170 i midjan, är lite overkill för min del :P Måste ju vara Believe-mkt snö för att dom där ska funka ;)

För breda skidor?
Jarle sa:
Det stämmer att det från början är två monoskis. Pratade med Jean-Phi (Grabben som driver Duret) i februari och han berättade att han bara tagit fram ett begränsat antal förra säsongen som en ploj-grej och att han hade varit ganska chockad över hur stor efterfrågan det blivit på dom. Det som var mest chockade var att han berättade att en av de som köpte förra säsongen använder dessa fetingar i parken :)

Dock så är antagandet helt fel att ingen vill ha monoskis längre då Duret har ökat sin försäljning av monoskis varje år de senaste åren...

För breda skidor?
Var det bara jag som tyckte att de såg lite klumpiga ut?

Näe, jag tycker det där är för brett. Bra flyt får du redan runt 120mm, iaf. med vettig konstruktion i skidan. Mer än 140mm ser jag ingen anledning att gå, och många skidor som ligger uppåt 140mm ( ARG, Lotus 138, Praxis Powder...) har just midjan som bredaste del, inte tokfläskiga brätten som Hendryx-lagg och Hellbent.

Med 177mm flyter du, javisst, men du får en ruskigt osmidig skida med ganska mycket extra vikt. Du flyter ju lika bra med en som är 5cm smalare och då sparar du vikt och får mer smidighet...

Som Nojlas sagt tidigare, flex, spann och rocker är det som är spännande!

För breda skidor?
Ja, det här var ju en ny upplevelse... Trodde aldrig jag skulle kunna titta på en skidfilm utan att bli sugen på att åka skidor...men det kunde jag alltså nu. Det där var f-n inte coolt någonstans...

Om det är fel på åkaren, han som filmar eller "skidorna" vet jag inte men om det är en grym åkare filmad av en grym filmare vi just har fått se...då har vi alla fått svaret på trådens fråga:

Ja, det kan bli för brett. 177 är exempelvis åt h-e för brett...

För breda skidor?
tompan14 sa:
Jag bibehåller min uppfattning om att fetingar är till för åkare som brister i teknik!
Jo ... då är ju den här filmsnuttet ett bevis på ditt antagande. Säger nog egentligen ingenting om skidornas kapacitet ... skidåkaren i filmen kör ju konstant från baksätet, definitivt inte rätt sätt att hantera ett par fetingar av den här kalibern.

/MM

För breda skidor?
Haha. Tror att om en fyskiker skulle sätta in sig i det hela så tror jag dom skulle tycka det är bättre med smalare skidor. Såg bara sjukt fult det där.

För breda skidor?
Hur fet skida man kan hantera beror naturligtvis på hur stor man är (och hur kobent). Är man 200 cm och väger 120 kg kan sannolikt även en superfetskida hanteras med stil, är man 160 cm och väger 50 kg ... så blir det som i filmen (jag har iofs, ingen aning om hur stor skidåkaren i filmen är, men ändå).

En självklarhet borde vara att skidans bredd är i någon form av proportion till skidans stvhet, flexkurva och längd. Att tyngre åkare behöver större bäryta är ju ingen nyhet!

/MM

För breda skidor?
Bra filmklipp för att visa på bakvikt och medvridning och MM jag håller med om mixen mellan åkaren fysiska förutsättningar i val av skida!

/Petter

För breda skidor?
Men det är ju en enorm skillnad på att surfa puder och att åka pist. Även om du åker på stora skidor är du nere i snön och jobbar, vilket ökar manövreringsförmågan enormt. Speciellt när du ökar och bromsar fart, och vid stora hopp...

För breda skidor?
Leder sa:
Bra filmklipp för att visa på bakvikt och medvridning och MM jag håller med om mixen mellan åkaren fysiska förutsättningar i val av skida!

/Petter
Bra filmklipp för att visa hur löjlig man ser ut när man åker offpist på två monoskidor. Karln ser ju ut som en clown där han far fram? Ring och tipsa bröderna Bronett omedelbart!

Någon får plocka fram ett riktigt skönt klipp nu....annars: Skidentusiaster, förena eder och inse:

Botten är nådd, botten är även passerad. 177 är för brett!

....annars tenderar det här att bli rena rama "Kejsarens nya kläder"..

För breda skidor?
Tror inte alls gränsen är nådd med 177mm. Åkaren på filmen är iofs kass men det betyder inte att det inte skulle gå bra att åka på (väldigt) breda skidor.
Monterar man bindningarna en bit "inåt" i skidan tror jag det skulle funka att åka på skidor som är upp mot 200 mm breda. Denna form av montering användes redan på 90-talet på tidiga fatskis som Atomic Helistar (115mm breda).

.

För breda skidor?
Blir det inte väldigt svårt att kanta innerskidan om man monterar "inåt"?
Eller menar du Duckstance?

(förstår för övrigt inte varför duret skulle visa fim med dåliga åkare?)

För breda skidor?
Tror inte det är aktuellt att kanta skidor som är 200mm, handlar mer om surfing...
Medans många av dagens feta skidor är gjorda för att funka i alla möjliga snöförhållanden så tror jag ett par sidomonterande skidor bara blir användbara i djupt puder. Völkl Kuro kommer nog räknas som allroundskida om ett par år.

Senast ändrad:
För breda skidor?
har för mig att moment eller nått annat amerikanskt märke hadde en prototyp som var 23cm i midja förra säsongen..
va nån täståkare som hadde slängt 7or i parken med dem.

Tillbaka
Topp