Det här kommer nog låta helt fel men, du måste först acceptera att du kommer att slå dig någon gång så tillåt dig själv att krascha, slå ut en tand eller bryt ett ben. För du kommer att träna för att just undvika sånt för här är lite tips som har hjälpt mig rätt mycket:
1. Om du inte redan har, köp en kruka och dunka på huvudet.
2. Har du råd, köp även en ryggskena så har du det viktigaste skyddat.
3. Som tidigare talare, träna träna träna.. Åk ut i lämplig offpist precis i anslutning till pisten där du har lite puder men inte för brant och hitta mindre avsater och så slår du på Rammstien i iPoden och dundra loss där ute.
4. Öva att ramla. Ja faktiskt

Inom budo kamparterna får man lära sig att andas ut helt och ta emot fallet med en rullning. Det fungerar på samma sätt på brädan. När du är på väg att falla, andas uuut och kryp ihop något och ta emot fallet med överkroppen.
5. Styrketräna

Det gör alltid gott att ha lite extra.
Det kanske låter som nybörjar grejer och du säkert känner att du bemästrar åkningen och det har jag full respekt för. Men det handlar inte om det, så ta det inte som någon kritik för din åkning

utan råd för hur man kan ta emot ett fall.
Jag själv kan berätta att jag smällde i landningsvallen till big jump hoppet första gången, stukade två revben( för lite fart ). Året där på smällde jag knäet i half-pipen, uppsvälld i två veckor. Och när det var läkt var jag dum nog att göra samma sak igen. Poängen är, man slår sig.