För gamla bindningar?

Monis

Ny medlem
För gamla bindningar?
Jag planerar på att införskaffa mig ett par till skidor till nästa säsong och funderar över vilka bindingar jag ska slänga på.
Jag äger ett par snorgamla bindningar. Eller okej, kanske inte snorgammla men ca 2001 tror jag de är från. De är helt oanvända, har bara legat och samlat dam.
Bindningarna är av märket Rossignol, modellen är FKS 150 med dinskalan 6-15 och helt i metall. Den gammla modellen alltså, med frambindning formad som ett strykjärn men med kolv som bakbidning.
Min fråga är om dessa bindningar fortfarande fungerar som de ska trots att de legat i 7-8 år. Någon av freerides legitimerade prylbögar (Hasse, Nojlas m.fl) som kan något om detta? =)

För gamla bindningar?
om dom bara legat och inte använda är det nog knappast någon fara att de skulle vara slitna eller oanvändbara! det du kan göra är att öppna och kolla så att fjädrarna ser okej ut och kanske byta ut dem om de inte fungerar.

Jag äker själv på ett par gamla salomon s1000 DIN 9-16 och dom är bäst helt enkelt.

För gamla bindningar?
Kör på, en ehlt ok bindning och du ska inte vara orolig över åldern. Kolla så inget sitter fast och inte funkar så det ska bara.
Åker själv med Salomon 997 Race bindningar (din 20) från 97-98, en bakbindning som börjat krångla men annars fungerar dom klockrent.

För gamla bindningar?
Precis som alla svarat, ett par FKS-bindningar ska du inte rata i första rundan bara för att de är gamla... Om du är lite osäker på fjädrarna/säkerheten, lämna in dem för översyn på en skidaffär så kollar dem över bindningarna. Det skall man ju göra enl. bindningstillverkarna mest hela tiden känns det som. Jag hoppas även att alla följer tillverkarnas DIN-tabeller och inte skruvar själva!

För gamla bindningar?
Tjaa, har de legat i en låda i garaget hela tiden så är de ju knappast utslitna.
Vid monteringen kan man ju be verkstadsnissen att kika lite extra på bindningarna, men det bör inte vara några som helst problem.

Tillbaka
Topp