För korta??

För korta??
gillar du att åka riktigt snabbt och stora svängar kan detta nog vara aningen för kort....men om du åker "vanligT" och lite offpist e det helt ok !

För korta??
Jag har för mig att jag någon gång har sett en "formel" som Salomon har tagit fram för att beräkna skidlängd. Den var faktiskt ganska smart uppbyggd där man tar hänsyn till flera faktorer. På gamla goda tiden så utgick man till stor del ifrån hur lång man är, men som någon skrev så är det vikten som är det avgörande i kombination med :
- Vilken typ av skida
- Hur åker man, fort och stora svängar, lite långssamme och mindre
- Vart åker man, i pist el mestadels utanför
- Hur pass väl utvecklad teknik har man

För korta??
varning för gamla formler...
men denna skida är inte så carvad inte sant???

ska man åka lössnö ska man ha sånna där skidor som e skurna som surfingbrädor... men de funkar ju inte i pisten...

jag testade mina gamla 195 skidor i vintras, det var faktiskt skit kul att köra dem! alla borde prova... ... om så bara för att påminnas om carvens effektivitet och verkan...

För korta??
jag tror inte att dom är för korta, som andra har sagt så beror det på hur du åker men jag är inte så lång ca 160 å jag åker på 150, lovar dig att det går att åka på kortare skidor, speciellt om det är carve på dom.... vet dom som är ca 180 och kör på 160 skidor så det är nog lungt. det beror inte så mycket på laggen, mest på åkaren!

För korta??
om du ska strutta runt i parken är de klart att man kan köra med korta skidor, ska du däremot ligga o leka autobahn så ska du ha längre skidor....

För korta??
Men snälla söta rara!! 1. en twintip ska vara lika lång som en själv (man vill väl kunna landa en 15 meters air utan att det känn som man åker blades)
2. en friåkningsskida ska vara 5-15 cm längre (annars förlorar man ytan som de bredare måtten ger plus att man får en stabilare och mar farttålig skida, självklart ska vikt och åkstil läggas in i formeln men den är en enkel grund-ide´.

Ja, jag är lessen att säga det men dina skidor är för korta, du har blivit blåst.

Tillbaka
Topp