För stora boots?

För stora boots?
Jag har nyss köpt en ny bräda ink. bindningar. några dagar efter köpte jag nya boots. Men det känns som bootsen är förstora för bindningarna/brädan. brädan är ca 25cm bred (på mitten av brädan) och bootsen är ett par nitro stl. 44.
Storleken på bootsen vet jag inte :S.

För stora boots?
ja det känns lite väl tight, om du inte kör extrema vinklar. borde ha minst 25,5 i bredd. Jag har storlek 43 och skulle inte köpa en bräda som var smalare än 25.5 i midjebredd. vad är det för bräda?

För stora boots?
Hmm, ja om bootsen sitter som smäck på foten så är det ju inte dom du ska byta ut. Sitter dom dåligt och du har tagit till på storleken så byt dom. Jag har 42 i joggingskor, 42.5 i skor, 42.5 i kängor, 42.5 i snowboardboots. Jag hade ordentligt för stora boots på en för liten bräda förra året och det funkade väl lagomt att lära sig åka på ändå. Midjan var någonting på 24 och bootsen var 44.5. Jag tror jag släpade i både häl och tå lite nu och då men visst funkade det att åka.

Det beror även lite på hur högt bootsen sitter från brädan samt vad det är för yttermått på skorna. Ett par 43 kan vara lika stora som ett par 44 utvändigt. Spänn fast bootsen i bindningarna, pressa ner brädsidan mot golvet och vinkla brädan. Jag vet inte vad som är rimligt i grader men du får iallafall en uppfattning om vilken vinkel du kan ha innan du tar i backen med häl eller tå. Tänk dock på att brädan skär ner olika djupt i olika pister och beroende på om du skär ordentligt eller sladdar.

På måtten låter det som om det är lite för tight och har du tänkt tanken är det säkert för tight. Om det är nya grejer så byt antingen bräda eller boots till att passa just dig och hinner du inte detta innan helgen så hyr bräda eller boots där du ska åka för att inte förstöra det du senare skall byta in! :-)

Mvh
Peter

Tillbaka
Topp