För stora pjäxor.

Mheel

Ny medlem
För stora pjäxor.
Hej
Jag började åka skidor för 5 år sen. Efter att ha hyrt pjäxor första året fick jag ett par begagnade pjäxor av en bekant. Pjäxorna jag fick är ett par Lange RS 130 wide. Jag har åkt med dom i fyra år. Åker till Österrike en gång om året.
Har precis kommit hem från en vecka i Österrike och funderar på om mina pjäxor är för stora.
Jag tycker mina hälar inte sitter fast ordentligt. Mätte mina fötter och dom är ca 26-26.5 cm långa samt 10 cm bredda. Pjäxorna är 27-27.5. Pratade men han som jag fått pjäxorna av och han tror att en bootfitter kan fixa dom till mig. Inför nästa år ska jag därför träffa en bootfitter på plats och se vad han kan göra.
Vad tror ni kan man minska pjäxorna så mycket?
Vad händer om man åker med för stora pjäxor?
Hur påverkar den ens åkning?

För stora pjäxor.
Fötter är ju väldigt olika, men generellt är en pjäxa som är 27.5 gjorda för någon med fötter runt 27.5-28 cm. Då din pjäxa dessutom är extra bred i lästen så kan jag förstå att dina fötter som är 26 simmar runt där inne, även om du inte har någon smal fot direkt.

Du skulle utan tvekan kunna få plats i samma pjäxa i 25.5, men möjligen med några tryckningar på ömma punkter. Min egen fot är 28.2 cm (smal-normal läst), och jag har ett par Lange i 27.5 där mina fötter har lite väl mkt volym för att kunna drivas optimalt.

Jag tror inte det blir lätt för dig eller någon annan att minska så pass mkt volym för att det ska funka bra. För stora pjäxor gör att det inte blir något direkt kraftöverföring till skidorna när du lägger input (typ fördröjning och dålig känsla), samt att du troligen får mer ont (skavsår, onda benhinnor, etc etc. )

För stora pjäxor.
Nu ska vi nog ta och backa ett par steg. Även om jag är en stor förespråkare av tajta pjäxor så ska vi väl inte rekommendera att downsiza för en kille som åker en vecka om året?

Beror på. Ta ut innerskon och sätt ner foten i skalet. För fram foten så långt du kan utan att böja tårna och uppskatta hur mycket plats du har bakom hälen. är det mer än 1,5-2 fingrar (beror på storlek på finger) så är det nog ganska svårt att göra något åt. Sen har vi också saker som volym osv att ta hänsyn till men det kommer senare. När du gjort detta, skriv resultatet i tråden så kan vi ta det vidare.

Flera saker. Det mest uppenbara är att man inte sitter fast och inte känner kontakten med skidorna ordentligt. Man kompenserar detta genom att spänna hårdare och deformerar skalet vilket leder till minskar blodet i foten och gör att man börjar frysa. Dessutom får foten en chans att accelerera mot framdelen av pjäxan vilket kan leda till blånagel osv. Är det illa kan man också hamna på fel "ställe" med foten i pjäxan så att den bredaste delen av foten hamnar längre bak där pjäxan är smalare vilket kan leda till exempelvis problem med 6e tån mm.

Det beror på hur känslig man är. Jag sitter hellre inne än att åka i för stora pjäxor. Överlag så tappar du känslan för skidorna och snön. Sen exakt hur det tar sig uttryck just för dig är svårt att säga men du blir inte proffs bara för att du går ner i storlek men för stora pjäxor gör dig inte heller till en bättre åkare.

För stora pjäxor.
+ 1 på allt
@havreboll skriver. Det är fullt möjligt att dina Lange både är förstora, passar inte din fot. Men det är inget vi kan veta över internet. Åker man en vecka per år kan det vara helt rätt längd på pjäxorna nu.

Jag tycker det brukar funka hyfsat att tajta till allt på ett lätt sätt genom att lägga ner en extra sula under innerskon. Alltså ta ur innerskon, lägg ner en sula i skalet, stoppa i innerskon. Det ska vara en helt platt innersula. Utan hålfotstöd. Som helst är lite större än dina vanliga innersulor. Har du inga extra, för stora, platta sulor - kan du testa med att klippa till ett par i wellpapp. Det kommer att plattas till, inte hjälpa, efter ett tag. Men du kan få en känsla någon åkdag/ hemma framför Vinterstudion, om det är rätt väg. Om det hjälper, gå och köp ett par platta innersukor i storlek 45.

För stora pjäxor.

@havreboll
Jag gjorde som du sa och jag får plats med 2-3 fingrar.

Det jag upplever är att om jag trycker på och åker lite mer aggressivt så fungerar det bra men så fort jag ska åka lugnt eller det är bökigt d.v.s. mycket pucklar m.m. så tycker jag att jag tappar kontrollen med skidorna.
Kan det beror på pjäxorna eller är det bara jag som behöver bli bättre? Upplever att det blir lite bättre om jag spänner pjäxorna hårdare men då får jag stickningar i fötterna.

För stora pjäxor.
Som motvikt till alla tight-pjäxeföresåpråkare så säger jag att det inte behöver göra så himla mycket, men det kan också vara katastrof. Om det bara är hälgreppet som du upplever som för dåligt kan man göra punktinsatser för det. Men är pjäxan så mycket för stor, som beskrivs här, är väl enda chansen att lägga in extra sula under. Självråkade jag glömma just en sån sula i mitt ena skal förra helgen och åkte runt och funderade på ifall skalet var en halvstorlek mindre än den andra pjäxan, så det kan hjälpa. Om du sen ska gå till en bootfitter vet jag inte om din enveckasresa i Österrike är rätt alternativ. Att prova ut en ny pjäxa och få den rätt är lite av en process och om du har möjlighet skulle jag ta den i närheten av hemma istället. Du kommer antagligen behöva korrigera en del saker i pjäxorna och det märker du först efter en åkdag. Då vill du kunna gå tillbaka och ofta är den dan körd.

Säg att du kommer till skidorten på lördag, sen går ni upp och åker i dina "kassa" pjäxor på söndag. Sen söndag kväll går du till lite bootfitters och hittar några alternativ. På måndag får du åka i dina kassa igen och sen går du tillbaka på måndag kväll och köer de du tror mest på. På tisdag får du kramp i fötterna på grund av att något måste korrigeras så du går tillbaka på tisdag kväll och lämnar in dem. Sen får du ut dem på onsdag morgon och om du har tur funkar de nu men har du normal "otur" funkar de halvbra även onsdag så du går tillbaka igen och kanske har tillbaka dina pjäxor som de "ska" vara på torsdag morgon. Så av hela veckan får du åka i bra pjäxor 2-3 dagar.

Så har du möjligheten att istället gå och prova ut pjäxor lokalt hemma, ta hem och gå runt i dem och välja är ju det mycket bättre. Sen om du har en lokalbacke i närheten kan du ju ta med dem dit och köpa ett tretimmars-liftkort och åka lite och känna in om de behöver åtgärdas. På det sättet "slösar" du bara bort vanlig vardag hemma och får ut max av din resa.

(Notera dock att det här är mest baserat på hur mina fötter och pjäxor funkat mestadels. Du kan ha suveräna fötter som funkar från dag ett i pjäxor)

Senast ändrad:
För stora pjäxor.

@Pillard
Svårt att hitta några backar hemmavid. Bor i Skåne. Kommer nog stanna 10 dagar nästa gång i Österrike. Känns enklare att fixa det där nere. Även om jag kommer få några kassa dagar så tar jag gärna det om jag hittar en pjäxa som kommer fungera under många år.

För stora pjäxor.
Blev lite nyfiken nu. På vilket sätt kan det vara rätt med för stora pjäxor om man åker en vecka per år? Eller missförstår jag helt nu? :)
@Mheel Bor du i Skåne rekommenderar jag starkt ett besök hos Snö & Sjö i
Limhamn. De är superbra på pjäxor. En lite för stor pjäxa är nog iofs svårare att fixa än en lite för liten.
P

MP1 sa:
+ 1 på allt
@havreboll skriver. Det är fullt möjligt att dina Lange både är förstora, passar inte din fot. Men det är inget vi kan veta över internet. Åker man en vecka per år kan det vara helt rätt längd på pjäxorna nu.

För stora pjäxor.
Mheel sa:
Hej
Jag började åka skidor för 5 år sen. Efter att ha hyrt pjäxor första året fick jag ett par begagnade pjäxor av en bekant. Pjäxorna jag fick är ett par Lange RS 130 wide. Jag har åkt med dom i fyra år. Åker till Österrike en gång om året.
Har precis kommit hem från en vecka i Österrike och funderar på om mina pjäxor är för stora.
Jag tycker mina hälar inte sitter fast ordentligt. Mätte mina fötter och dom är ca 26-26.5 cm långa samt 10 cm bredda. Pjäxorna är 27-27.5. Pratade men han som jag fått pjäxorna av och han tror att en bootfitter kan fixa dom till mig. Inför nästa år ska jag därför träffa en bootfitter på plats och se vad han kan göra.
Bara jag, eller är det inte smartare att lägga lite mer pengar på att köpa helt nya pjäxor i rätt storlek än att försöka fixa ett >5 år gammalt par bara för att du fått de gratis?

För stora pjäxor.
Jag tackar för svaren.
Jag är väldigt intresserad av vad konsekvenserna av för stora pjäxor kan vara.
För att veta om jag det är nåt jag har.

För stora pjäxor.
Skulle rekommendera mer åktid. Sen lär du komma fram till om dom är stora samt dess biverkningar. På pappret känns det inte helt fel, visst du kan ha ett skal mindre, eller en smalare sko i den sizen du har. Åk mer skidor.

För stora pjäxor.
Saltum sa:
Blev lite nyfiken nu. På vilket sätt kan det vara rätt med för stora pjäxor om man åker en vecka per år? Eller missförstår jag helt nu? :)
Åker man bara en vecka om året så är oftast saker runt omkring skidåkningen viktigare än den perfekta prestandan i pjäxan. Därför kan en pjäxa som sitter skönt men inte prestandainriktat vara en bra val.

Gällande din pjäxa så kan jag säga såhär.

Om det är närmare två fingrar så kan det går att rädda. Är det närmare tre fingrar så kommer det inte bli bra.

Då pjäxan är låg i volymen och har en läst som motsvarar din fot (100 mm i 26,5 mono) så tror jag inte på en volymreducerare då den mestadels gör pjäxan tajtare på höjd och till viss del bredd.

Jag hade kört på bootfitting foam i tån för att korta ner längden. Har själv kört så då min ena fot är kortare än den andra. Går enkelt att fixa hos en pjäxverkstad som har lite koll på läget.

Gällande hur det känns att köra med för stora pjäxor så refererar jag till mitt tidigare inlägg.

För stora pjäxor.
Köpte nya pjäxor i år för första gången på åratal....typ ett årtionde haha. Kört med mina gamla race pjäxor tills nu då jag köpte ett par Cochise 130, blev lite brådis men köpte 29-29.5 strl och brukar köra 44.5 som perfekta storleken vanligtvis. Vågade inte ta 28.5.

Väl hemma så fungerar pjuxen som helt original mer eller mindre helt ok. Finns utrymme för tårna att röra sig lite och hälen sitter bra men inte som i race pjuxen men ändå bra. Testade köra race innerskon som är knytbar och det va typ så man nästan gled ur pjäxorna. Blev förvånad hur illa dem satt.

Så även om du upplever dem lite lösa så kan bara en så enkel sak som nya innerskor göra en stor skillnad, gamla innerskor blir "tillplattade" med tiden och vissa är bara tunnare än andra.

För en vecka om året skulle jag nog inte bry mig mycket längre än bygga till lite bättre hälgrepp om jag inte känner mig ha lite extra cash att spendera. Går ju alltid att hitta bra billiga beggade grejer.

För stora pjäxor.
Som någon skriver ovan, kontakta Snö och Sjö i Limhamn. Dom är extremt j...la duktiga och hjälpt mig med flera pjäxor med boot fitting. De kan sina saker.
Ta dina pjäxor ner dit och prata med dom och hör vad som har att säga. Be även om ett kostnadsförslag.
Alla ideeér ovan med extra sulor etc är kanonideér, men då du bor i söderland :) så har du som jag, svårt att testa innan det är sk försent såvida du inte åker till Vallåsen en dag med x antal innersulor, pads etc och kan på plats testa dig fram.
En sak som jag lärt mig är att skall jag lägga pengar på något så är det pjux som sitter kanon. Att lägga X tusentalskronor för en vecka (boende, resa, liftkort, mat ect) om året om det inte går att slappna av när man åker för pjuxorna inte funkar,,,, waste of money.,...
Sen köp nytt som är anpassat, annars kan du hamna i samma situation igen med begagnade.
Hur som,,, lycka till med pjäxorna.

För stora pjäxor.
26-26.5 cm fot i 27.5-skal låter gränsfall. Men att du har så mycket luft bak häl när du sätter ”naken” fot i ”naket” skal som 2-3 fingrar (detta med fingrar iofs rätt luddigt) tyder helt klart på att du har får lång pjäxa. Hur många cm skulle upskatta att ”2-3 fingrar” är? Är det 2 cm eller mer borde du förmodligen ha ett 26.5-skal. Sedan är ju passformen en annan sak. Kanske är RS wide rätt för din fot, kanske inte. Detta kan du egentligen bara prova dig fram till genom att jämföra olika 26.5:or på din fot. En duktig bootfitter kan genom att kolla på foten ”se” vad som borde funka bäst. Har ingen koll på vad det finns för pjäxbutiker med kunnande i Skåne, men Helsingborg (eller Malmö?) har väl Alpingaraget? Eller någon i Landskrona (Vallåsen) som väl har en bra alpinklubb. Borde ha pjäxkunnande i närheten där. Men som sagt, 27.5 ”låter” stort.

Senast ändrad:
För stora pjäxor.
Absolut men det är ju en helt annan sak. Även om man väljer en mindre prestandainriktad pjäxa måste den vara i rätt storlek. För stor är aldrig bra! Finns heller ingen given motsägelse mellan komfort och prestanda.
Varför tror du förresten att någon som bara åker någon eller några veckor om året är mindre intresserad av själva åkningen?
@Mheel Ta med pjäxorna till Snö & Sjö och låt dem kolla om det är lönt att lägga pengar på!
havreboll sa:
Saltum sa:
Åker man bara en vecka om året så är oftast saker runt omkring skidåkningen viktigare än den perfekta prestandan i pjäxan. Därför kan en pjäxa som sitter skönt men inte prestandainriktat vara en bra val.
K

För stora pjäxor.
Saltum sa:
Absolut men det är ju en helt annan sak. Även om man väljer en mindre prestandainriktad pjäxa måste den vara i rätt storlek. För stor är aldrig bra! Finns heller ingen given motsägelse mellan komfort och prestanda.
Varför tror du förresten att någon som bara åker någon eller några veckor om året är mindre intresserad av själva åkningen?
@Mheel Ta med pjäxorna till Snö & Sjö och låt dem kolla om det är lönt att lägga pengar på!
havreboll sa:
Saltum sa:
K
Tror havreboll menar mer att man kan gå på rätt storlek istället för att downsizea och trycka ... mina fötter mäter ju 26.0 , 26.3 och har fått ner dom i ett par 25.5 , hade jag inte bott i Åre och åkt en vecka om året hade jag förmodligen gått på ett par 26.5 istället, men större än så blir ju aldrig bra.

För stora pjäxor.
Håller helt med om det. Mitt ursprungliga inlägg var en kommentar till MP1...

linder sa:
Saltum sa:
havreboll sa:
K
Tror havreboll menar mer att man kan gå på rätt storlek istället för att downsizea och trycka ... mina fötter mäter ju 26.0 , 26.3 och har fått ner dom i ett par 25.5 , hade jag inte bott i Åre och åkt en vecka om året hade jag förmodligen gått på ett par 26.5 istället, men större än så blir ju aldrig bra.

För stora pjäxor.
Har precis bytt från ett par för stora pjäxor och för mjuka pjäxor som jag köpte loss från en skistaruthyrning för typ 6 år sedan. Har dock alltid tyckt att de suttit bra men allt eftersom jag har förbättrat åkning och skidor så valde jag nu att jag testa ut ett par nya ”Nordica speedmachine 130” tillsammans med mina RTM84or och vilken skillnad det blev!
Kraften jag nu får ner i backen är enormt mycket större än tidigare vilket resulterat i att jag kan trycka på mycket mer i hårt brant underlag med bibehållen kontroll och känsla, så häftig upplevelse!!
Mitt absoluta råd är testa ut pjäxor som passar din fot och åkning på bästa sätt.
De pengar jag nu har lagt på nya pjäxor är värd varenda krona i ökad åkglädje!
(Har ca 15-20 skiddagar mestadels i svenska pister. Är 182cm och 80kg och kör på RTM84 177cm (2017) )

För stora pjäxor.
Saltum sa:

MP1 sa:
+ 1 på allt
Det jag menar: Om man åker en vecka per år, hinner de inte töja sig så mycket. Lite stora pjäxor är kanske inte något problem?

Jag menar INTE att "det spelar ingen roll hur pjucken sitter, han åker ju bara en vecka per år".

Själv har jag passerat 60 dagar i vinter (dock inte så aktiv åkning, mest som tränare, skidlärare) och efter ett par veckor blir innerskorna större. Vanligt fenomen för ex skidlärare, bummare, att pjucken blir för stora i mars-april.

För mig har det genom åren alltid gjort ont i fötterna de fem första skiddagarna. Inte så stort problem, då jag åker mycket, det blir bra mer än 95% av vintern. Men åker man en vecka per år, vill man nog inte sitta så tajt att det gör ont i fem dagar?

Kan tillägga att när jag för ett år sedan bytte till komfortpjäxa, Nordica Strider 130, så slapp jag ha ont i fötterna på den här säsongens fem första skiddagar. http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-2018-nordica-strider-pro-130/2

Har bara använt mina Dobermann 130 några gånger senaste året (då jag glömt kvar Strider 130 på jobbet).

För stora pjäxor.
Brå tråd!
Jag har köpt Salomon S Pro HV 100 (Nya) för att jag alltid upplevde andra pjäxor som obekväma. Tyvärr efter 3 timmars åkning kände jag att hälen glider... för stora...

Nu är det bara försöka sälja och köpa nåt som passar 😏

För stora pjäxor.
Brå tråd!
Jag har köpt Salomon S Pro HV 100 (Nya) för att jag alltid upplevde andra pjäxor som obekväma. Tyvärr efter 3 timmars åkning kände jag att hälen glider... för stora...

Nu är det bara försöka sälja och köpa nåt som passar 😏
Du kan prova att sätta ”butterflies” på dina liners.
Jag har själv monterat sådana, eller rättare sagt bootfittern i butiken där jag köpte pjäxorna gjorde det när jag efter ett par dagars åkning med pjäxorna ville ha bättre hälgrepp.
Ger ett grymt hälgrepp under förutsättning att du inte har valt för stora pjäxor från början förstås.

För stora pjäxor.
Du kan prova att sätta ”butterflies” på dina liners.
Jag har själv monterat sådana, eller rättare sagt bootfittern i butiken där jag köpte pjäxorna gjorde det när jag efter ett par dagars åkning med pjäxorna ville ha bättre hälgrepp.
Ger ett grymt hälgrepp under förutsättning att du inte har valt för stora pjäxor från början förstås.
Najs! Tack för tipset!

Tillbaka
Topp