För tung för brädan?

Musan

Ny medlem
För tung för brädan?
Köpte en bräda igår. Burton Lux Rocker 147, en tjejbräda. Är 168 cm och väger lite mer än "vanliga" tjejer dvs 76 kg. Enligt killen i affären funkade den här brädan fint trots min vikt. Sen när jag kommer hem och kikar lite på nätet hittar jag att maxvikten för just den längden på den här brädan är 68 kg. Dvs 8 kg mindre än vad jag i nuläget väger. Hade killen i affären ingen koll eller funkar det ändå?

För tung för brädan?
Bry dig inte. Vikten är bara en rekommendation. Man kan väga 20 kg mer än rekommendationen om man vill.

För tung för brädan?
delta sa:
...om du accepterar att den kanske känns mjukare än det var tänkt...
Nja. Den har flex 3 enligt det jag läste mig till. Finns det ingen risk att den blir för mjuk?
Sen är det en rocker så åkytan är lite kort.

Men viktigast vad ska du åka? Park, puder, pist?

För tung för brädan?
Wtf Martin. Banana tech = rocker.
Sen menar du väl att brädan borde var hårdare.
Ont: Borde inte vara några problem. Om du var ute efter mjuk bräda så är det lugnt.

Senast ändrad:
För tung för brädan?
Eller så har du här ett bra tillfälle att motivera dig att gå ner lite i vikt, ditt BMI är ju faktiskt 27 vilket inte är särskilt bra, särskilt när du är så kort.

För tung för brädan?
tror faktiskt inte det blir optimalt..speciellt inte om det det är flex 3 redan som det är... optimalt i mitten dvs 60kg dvs 16 kg mer än optimalt... a andra sidan skulle kanske än längre bräda bli för lang för din läng... annan bräda kanske lite styvare ...

För tung för brädan?
Thomsson sa:
Wtf Martin. Banana tech = rocker.
Sen menar du väl att brädan borde var hårdare.
Ont: Borde inte vara några problem. Om du var ute efter mjuk bräda så är det lugnt.
ja men det är inte vanlig rocker, man kan köra kortare än vanligt. och ja, jag menar att den borde vara hårdare. minns inte att jag sa att den ska va mjuk.

För tung för brädan?
ojj, jag tänkte helt fel. såg camber av nån anledning ..............

För tung för brädan?
Jag tror nog, att killen i affären vet rätt så mycket bättre än många killar här i freeride... Så det är absolut bäst att du Musan litar på den där killen.

För tung för brädan?
KaitsuH sa:
Jag tror nog, att killen i affären vet rätt så mycket bättre än många killar här i freeride... Så det är absolut bäst att du Musan litar på den där killen.
Jag har läst igenom tråden. Kanske har jag missat det, var står det i vilken affär brädan är köpt?
Stadium? ICA? Myrorna?

För tung för brädan?
KaitsuH sa:
Absolut! Det kan ju inte vara så att han vill sälja en bräda och tjäna lite pengar?

För tung för brädan?
Tack för era tips, råd och svar. Återstår att se hur det går. Hemsedal imorgon. Here we go.

Brädan är köpt på Stadium btw Max_Faktor. Vad jag vet säljs inte burtonbrädorna på ICA än, men vem vet... Ica Maxi nästa säsong kanske.

Tänkte också som Duffis, svårt att lita helt på någon som helst bara vill se sakerna sålda. Men samtidigt verkade killen schysst för han sa rakt ut att jag borde leta på bättre bindningar och boots på en annan affär.

För tung för brädan?
Det enda som händer när man går över viktrekomendationerna på en bräda är att den blir mjukare. Brädan kommer att fungera fine, kör ba!

Tillbaka
Topp