För tung för custom?

Henke91

Medlem
För tung för custom?
Jag är 180 och väger 95 kg. Åker mycket "lek" på sidorna om pisten. Jag funderar på att köpa en Burton Custom eller en Burton Custom flying V som är 160 lång. Det som gör mig osäker är om jag är för tung för den här brädan?

För tung för custom?
ingen aning om grundfragan men du skall noga titta pa Custom X om du skall ha Custom... X är styvare och bättre för tung da mao (nu utgar jag iof fran att X är en styvare version men i övrigt samma bräda som custom men sa kanske det inte är no idea)

edit: med 95kg maste du ha kanske ha längre(?) jag kör customx pa 158 med 72-74kg....

Senast ändrad:
För tung för custom?
deltab0arder sa:
ingen aning om grundfragan men du skall noga titta pa Custom X om du skall ha Custom... X är styvare och bättre för tung da mao (nu utgar jag iof fran att X är en styvare version men i övrigt samma bräda som custom men sa kanske det inte är no idea)

edit: med 95kg maste du ha kanske ha längre(?) jag kör customx pa 158 med 72-74kg....
nu ändrar de custom brädan varje år, men generellt så har väl custom agressivare sidoskärning än custom x. fast custom x är iof också agressive om man ska jämföra med tvättäkta freeride brädor, likaså T6/T7an.

160cm kan funka om han inte åker på så mycke is och mest ska ha brödan att latja med imo.

men åker du i Sverige skulle jag nog rekommendera at least 162 or >

För tung för custom?
Jag åker nu på en Burton Raven 163 och det går sjukt bra, så de är antagligen 163 eller 164 jag ska köra på :) Custom X är något hårdare, gör inte det de svårare att leka när på pist kanter och små gupp? Men hur mycket gör 3 cm på åkningen om man säger i pisten?

För tung för custom?
kolla vad raven har för flex i jämf med custom x...

jo som du säger blir den ju lite svarhanterligare och mindre lekbar om den är styvare... men jag utgick fran ditt statement att du ville ha en 160cm bräda och föreslog därför en lite styvare baserat pa att du vikten och att du ville ha den längden... andra alternativt är naturligtvis att föresla en längre bräda med samma flex.

om du har en styvare bräda kan du ha eventuellt ha en kortare bräda (som ända hanterar din vikt)... och kortare är ju ofta = lekbarare... (men sämre kantgrepp)..

typ om vi säger att det finns en längd och ett flex som vore perfekt för dig och din personliga vikt och personliga akstil med avseende pa lekbarhet/kantgrepp... sa kan du ju ga ner i längd och ha en styvare bräda (med risk för kantgreppet som sagt) ... eller ga upp i längd och ha en mjukare bräda (med risk för svarare att rotera och sämre pop)...

För tung för custom?
100kg på mig och jag slirar runt på en Libtech Skatebanana 156. Funkar bra! Min lite hårdare Ride DH2 DFC är strax över medelhård och lite för hård för min smak. Mjuk bräda är skönt, det är inte bökigt att vara tjock och ha en mjuk bräda, snarare bökigt att vara för lätt och ha en hård bräda.

Mvh
Peter

För tung för custom?
deltab0arder: Har inte hittat info om raven innan men såg nu att den har 8 utav 10, så Custom X skulle vara ett bra val :) men du utgick helt rätt med att gärna skulle ha en kortare bräda för att kunna få en bätttre rotation. Men frågan är hur mycket sämre kantgreppet blir?

sCaz: Gött att höra att kortare bräder fungera bra, har inte testat någon mjuk bräda innan så tackar för all info jag kan få :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp