FÖrbanade Skidor

nyberget

Ny medlem
FÖrbanade Skidor
Hej som ni kanske ser i rubriken är jag förbanad på mina skidor :( jag köpte dom för typ 4år sen begande då jag skulle börja på freestyle! gick där ett år och var med mina kusiner till trysel några ggr och en gång bestämde jag mej för att slipa och vaxa dom eller vad det nu heter? men iaf så ända sen jag köpte dom tyckte jag att dom jätte konstiga!? jag och min kompis bytte skidor en gång bara för att inte trodde på mej att dom var jätte knepiga, men han pröva och det tyckte han också och var därför jag slipa och vaxa dom!? men dom blev inte bättre!? kan knapt åka rakt på is är omöjliga att svänga med (även på snö!) det biter inte värkar det som!? och snart börjar sesongen igen så nu ber jag om er hjälp :) är k2 twintip typ 140cm långa och jag väger 55kg btw

FÖrbanade Skidor
Bygg en bänk av dem och sluta köp skidor!

Misstänker att du inte är särskilt gammal och att du fortfarande växer. Om du istället hyr skidor kommer du troligen få ett par skidor som passar dig lite bättre och som inte ska krångla. Samtidigt spenderar du förmodligen mindre pengar genom att hyra eftersom att du annars måste köpa nya skidor varje år. Köpa skidor kan man göra när man vuxit klart, annars bör man undvika det, förutsatt att farsan inte är stenrik.

Undrar du något annat, säg till!

/Alex

FÖrbanade Skidor
Låter som du har ett par skidor där undersidan inte är plan. Om skidorna är konkava, dvs stålkanterna är högre än belaget blir skidorna "hopplösa" att åka på, tyvärr inte ovanligt på enklare skidmodeller. Du kan själv testa genom att ställa en linjal tvärs över skidans belag. Glipar det i mitten är skidan konkav. Är det bara en liten glipa går det att åtgärda genom en planslip.

Men, om du väger 55 kg, är ett par 140 cm (junior/barnskidor) på tok för kort och du behöver definitivt "nya" skidor hursomhelst.

/MM

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp