Förlorat Völkl Gotama, Vad Ska Jag Ersätta Med?

Burken

Ny medlem
Goddag, som rubriken antyder har jag blivit av med mina Völkl Gotama, skickade dem med Bussgods härom veckan till min far som ville prova, men ack...
har lämnat in anmälan till Bussgods men har väldigt låg tilltro till att de ska orka hitta skidorna.
Iaf, min fråga är vilka (nya) skidor jag kan tänkas köpa som är så lik Gotamas som möjligt? De jag hade var 08/09 års modell,183cm, och årets har ju ändrats en del, bl a ett rocker-spann vad jag förstår vilket jag inte är intresserad av. Det var mina första feta skidor och de funkade jäkla bra så skulle gärna vilja hitta en modell som är så lik som möjligt. Nya eller gamla årsmodeller spelar inte roll, köpte mina Gotama i somras via sport-conrad för halva priset.

tacksam för svar, mvh Erik

Hej Erik,

Nu vet jag ju inte riktigt varför du inte vill ha rocker men jag åker på nästa års Gotama (186) med rocker och dom är helt fantastiskt bra och kan inte tänka att du skulle bli besviken på dom trots rockern. Tror att dom finns att köpa i vissa butiker redan nu så det tror jag är en bra ersättare till dina försvunna skidor :-)

// Johan

Hej Johan, jo jag vill helt enkelt kunna åka viss del i pist, eller åtminstone i pistliknande förhållanden.. blir inte mer än en vecka i alperna per år, plus några åkdagar i svenska fjällen, så puderutbudet är till viss del begränsat, så då vill jag ha något som är hyfsat allround vilket Gotama var trots sina 106mm midja

Burken sa:
Hej Johan, jo jag vill helt enkelt kunna åka viss del i pist, eller åtminstone i pistliknande förhållanden.. blir inte mer än en vecka i alperna per år, plus några åkdagar i svenska fjällen, så puderutbudet är till viss del begränsat, så då vill jag ha något som är hyfsat allround vilket Gotama var trots sina 106mm midja
De flesta som har testat den nya gotaman menar på att rockern inte gör pistegenskaperna sämre men det krävs lite tillvänjning till det nya spannet...

Hej igen,

Ursäkta längden på inlägget, men jag kan inte fatta mig kort ;)

Nu har jag ju inte åkt på äldre Gotama men om man bortser från rockern så har jag för mig att måtten i stort är desamma, d v s 137-106-xxx och allround är nog bara förnamnet. Jag var själv lite skeptisk till pistegenskaperna p g a rockern, vet inte varför egentligen... Att dom är bra i offpist i alla dess varianter är ju uppenbart men jag har i ärlighetens namn mest åkt dom i pist hittils i allt från perfekt pist till uppkörd pist, isig bana (slalom, inte super-g) etc. och dom är som sagt helt sjukt bra så jag förstår inte varför du INTE skulle byta från Gotama till Gotama om du gillade dom du hade. F ö har jag, om jag nu bara snabbtolkar det du skriver, bara något fler skiddagar än du per år skulle inte drömma om att ha några andra skidor...just nu i vart fall :) Vet inte varför jag tjatar om detta och ber om ursäkt för det. Jag vill nog bara sjunga Gotamas rocker-lovsång för dig så att du inte missar något bra.

Vill du trots detta ha något annat tips skulle jag varmt rekommendera Line Prophet 90 (radie strax under 18m) som är grymt roligt både i pist och utanför, men kanske hellre Prophet 100 (radie strax över 17). Bästa beskrivningen för dessa skidor är att dom är lätta, lättåkta och, tja...lekfulla skulle jag nog vilja säga. Mindre tanks-känsla än Gotamas 28.8m kan tänkas.

M v h

// Johan

Är själv nyfiken att höra från folk som har kört båda modellerna av Gotama. Snackade med en kille som tyckte att hans Gotama från 2010 blev lite besvärliga i hård snö (oroliga som jag fattade det) och tyckte att de funkade sämre i branta korridorer än hans gamla Legend Pro Rider. Givet att det är skillnad på Pro Ridern och Gotaman, så har jag aldrig känt att mina Gotama från 2009 skulle vara några problem i de situationerna. Är rocker (eller som i Gotamas fall, omvänt spann) alltid bättre?

För övrigt är mina Gotama långt ifrån sjukt bra i pist, men allt är väl relativt?

Kiels sa:
Är själv nyfiken att höra från folk som har kört båda modellerna av Gotama. Snackade med en kille som tyckte att hans Gotama från 2010 blev lite besvärliga i hård snö (oroliga som jag fattade det) och tyckte att de funkade sämre i branta korridorer än hans gamla Legend Pro Rider. Givet att det är skillnad på Pro Ridern och Gotaman, så har jag aldrig känt att mina Gotama från 2009 skulle vara några problem i de situationerna. Är rocker (eller som i Gotamas fall, omvänt spann) alltid bättre?

För övrigt är mina Gotama långt ifrån sjukt bra i pist, men allt är väl relativt?
Well...jo, allt är relativt men mina Gotama skulle jag nog säga är sjukt bra i pist. Det är klart att rena pistskidor av rang på många punkter är klart bättre i pist men för att sparka in lite öppna dörrar så är dom relativt sina mått väldigt bra i pist. Jag skulle också vilja höra av någon som testat med och utan omvänt spann (för att vara korrekt då) på Gotama.

Min helt ovetenskapliga teori är f ö att en fläskig skida som ex Gotama....eller fläskigare har fördel av rocker, eller omvänt spann...detta är bara en känsla efter lite provåkning av diverse skidor med ungefär samma mått.

M v h

// Johan

Jag har åkt Gotama årsmodell 07 (Den vita) och årets i pist. Det är två helt olika skidor. Den gamla tyckte jag gick som tåget, som mellanfeta skidor gör i pisten, stort och snabbt, halt när det blir isigt. Årets modell hade jag problem med, men det var första gången jag åkte skidor med rocker så upplevelsen är väll kanske inte riktigt korrekt. Dock var det inga problem att carva efter några svängar. I lössnö så studsade man runt bland träden med ett stort leende. Skulle gärna åka på dom igen!

Senast ändrad:
Bra inlägg här, tackar för det. ang rocker-spann så är iofs min enda erfarenhet en hyrdag med Völkl Kuro... där ca 20cm skida ens har kontakt med snön vid plant underlag=svårt i pisten!
De gick ju så bra i lössnö att jag åkte fort som fan och skadade knät förra vintern så kanske jag är lite avskräckt..
Men mest tänker jag att jag alltid gillat piståkning, och tycker nog att jag är rätt duktig åkare på det området, därför vill jag inte tappa allt för mycket pistegenskaper. Men en ny skida med lätt rocker kan kanske funka ändå. Har dock en begränsad skid-budget varför det blir till att kompromissa en del för att få lite av allt.
sen får jag väl framföra också att ANVÄND INTE BUSSGODS!! (iaf inte i Malmö) väldigt dålig service i samband med förlusten

Burken sa:
Bra inlägg här, tackar för det. ang rocker-spann så är iofs min enda erfarenhet en hyrdag med Völkl Kuro... där ca 20cm skida ens har kontakt med snön vid plant underlag=svårt i pisten!
Kuron Radie matchar rockern så att om du lægger upp de på kant så går de væl ændå fint?
En kompis till mig beskrev kænslan av att åka på kuron som "kænde ig odødlig" och då kør han i vanliga fall på XXL.

Tillbaka
Topp