Format Canon EOS 5d mark II

Har börjat filma lite med min kamera och tänkte redigera i Final Cut Express, har bara två frågor:

1. vilken förinställning ska man ha på filmformat och det till den kameran?
2. Har stött på problemet med rendering och undrar om man på något sätt kan slippa göra det, hade ett klipp som av någon anledning inte behövde renderas och det va filmat med samma kamera samma inställningar och inte alls långt ifrån de andra var inspelade. Finns det någon lösning på problemet och förklaring till det händelsen?

Tacksam för svar!

hej,
2.
Förklaringen på problemet är att filen är alldeles för stor för att bli redigerad, typ.
jag antar att 5d spelar in i h.264? Isåfall bör du konvertera till något som är enklare för datorn att hantera tex AAC.
Hittade en liten film om det
det börjar på ungefär 1:40 :)
Lycka till!

1.
Kör så stort som det går när det gäller upplösning 1080p 25fps. 50fps om du vill ha fin slowmotion! Sen bör du kolla in fliken"Picture style", det finns många olika inställningar där (skärpa, kontrast, svärta, färgmättnad osv).

Såklart PAL-format :>

Tjena!

Jag redigerar mest 7D-material, det är samma kompression och format som 5D. Jag använder ett skönt program för att konvertera om filerna till "dator-snälla" filer så att redigering och rendering går smooth! Programmet heter Cineform Neoscene, man kan ladda ned en fullt fungerande trial-version. läs mer på: http://schanche.se/?p=168

/Petter

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp