Formbara innerskor

Lappland

Ny medlem
Formbara innerskor
Är det någon som har erfarenhet av formbara innerskor till (Burton) snowboardskor? Jag fick problem med en broskknöl (som jag inte visste att jag hade) på vänstra foten då jag köpte nya boots i slutet av förra säsongen. Efter några timmars åkande gjorde det så ont att det var dags att amputera foteländet. Försökte att rätta till det hos en erfaren boot fitter (bla karva bort material för att lätta på trycket) utan resultat. Nu funderar jag på att köpa formbara innerskor. Problemet är att den huvudsakliga snörningen för närvarande är på innerskon. Eftersom det är step-inskor är ytterskon relativt stabil och borde tåla att innerskon är lite mindre stabil än förut, men frågan är om jag inte förlorar för mycket stadga då huvudsnörningen ersätts av något annat. Eller finns det formbara innerskor med tillhörade knytningsmekanism? Jag antar att det bästa är att införskaffa Burtons variant, så kommentarer om dessa önskas!

Formbara innerskor
köp en vanlig uppsättning med bindnigar och boots, steppin-boots är ju som pjäxor i skalet nästan! pröva vans nya boots! du kommer inte bli besviken.. lycka till. peace

Formbara innerskor
Visst går det operera bort broskknölar, men jag har befunnit mig på icke-svenskt territorie sedan juni, och åker söderut till Valley X om tre veckor, så det går bort. Dessutom har landstinget en ohemul kö till dylika operationer. Gillar mina nya skor och bindningar, och vill först prova med nya innerskor innan jag byter helt.

Formbara innerskor
du borde ju kontakta form(nånting)able.. dom har ju det mesta inom formbarhet så nog ska det väl gå och fixa till burton skulle jag tro!! peace

Formbara innerskor
Ja, jag vet att de finns, och har funderat på att prova om det verkar bra. Undrar även om de kan omforma dig? ;)

Men min fråga är om någon här å forumet har TESTAT att forma innerskor till snowboardskor?

Formbara innerskor
jag har kört med salomon malamute boots ett par säsonger.

dom har "custom-fit" innerskor som man värmer och formar.

funkar grymt bra enligt mig!

Formbara innerskor
Jag har ett par Burton Ion SI som jag kört en säsong i. Dom formade sig som en kondom. Var lite små i början men de blev perfekta efter några dagar.
Det är bra att gå in bootsen innan du drar på dig brädan.

Formbara innerskor
32 gör bra formbara innerskor, butikspersonalen slänger in dem i varmluftsugnen och bakar dem på 110 grader och sen är det bara att stå still i dem i 7 minuter och så har du formgutna skor.
och sen är det ju så att step in skor, speciellt de med skena i skon för stöd, är oskönare än vanliga... enligt min mening.

Formbara innerskor
jag har ett par nyinköpta 32 prion dojjer. Fast jag har inte "bakat" dom ännu. Ska göra det snart...

Men presonligen tycker jag verkligen inte om step in skor, det är skitfult. Vem vill gå runt med värsta stenen på foten?

Formbara innerskor
110 grader blir inte de lite varmt åt foten när man ska dra på sig den?

anton
tror dom flesta köper skor som är sköna att åka med ska man gå runt kan man ju ha andra skor..:)

Formbara innerskor
haha skitfullt! jo det är klart att det viktigaste är att man ser ball och snygg ut.
Anton2king:du verkar va en äkta brädåkare!gött!

jo salomon kan jag rekommendera starkt!

Formbara innerskor
Formbara inner skor är suveränt.Jag har haft såna i flera år. Fast inte i snowboarddojor. Så om det funkar i din speciella doja med snörning vet jag ej men rent allmänt är det en bra lösning. Och ditt problem löses ju inte att byta till ett annat fabrikat då dina fötter är problemet.
Conformable har, Raichle finns men vet ej om dom finns i Sverige. Jag har haft både Conformable och numera Scarpa original som är standard i årets doja. Conformable har enligt min mening överlägsen kvalitet.
Men det är viktigt att den som passar in dom är proffs. Har du problem fötter är det ännu viktigare.
Fötterna skall nämligen paddas på för att ge litet extra utrymme på knölar och problempunkter. Det skall även läggas i en tåkappa inne i skon vid inpassningen för att hålla foten tillbaka. Samma förfarande som en sprutinnersko. Men för att få maximal comfort skall du även kosta på en formgjuten sula.
Fördelen med en värmedoja mot en sprutsko är att den går att värme om flera ggr om du inte skulle bli nöjd eller dina fötter betr. knölen du nämner skulle gå tillbaka. Dessutom är dom mycket lättare och exrtemt varma.
Lycka till Jag vet hur djävligt det är att ha fotproblem.

Formbara innerskor
hehe, jo det är sant att man har andra skor om man ska gå runt, och har man step in bindningar (som jag personligen heller inte gillar) så är man ju tvungen att ha dom skorna.

men skon blir så enorm på grund av att stabiliteten som skulle ha suttit i bindningen, måste in i själva skon, eftersom bindningen finns ju inte där.

Formbara innerskor
gubbfan-->

Har inte sett Scarpas nya innersko men är lite nyfiken på den. Har du någon aning om hur den ligger till jämfört med dels Conformable och dels Raichle. Tänkte typ på styvhet, höjd på bakkappan m.m. Håller på och dammsuger nätet efter ett par Raichle Thermoflex men dom är inte helt lätta att få tag på så jag har börjat snegla lite åt Scarpa också, har hittat dom på Telemark Pyrenees http://www.telemark-pyrenees.com

Formbara innerskor
Scarpa innerskor.
Jag köpte mina i frankrike 2003 där termofit levererades som standard.
Innerskon har normal plös ser ut som en vanlig innersko.
Nu såg jag vid en koll hos min lokala handlare att den Scarpa som levereras till säsongen 2004 har en nyare variant av innersko än den jag har. Även spännena ser liter bättre ut. Den nya har omlottplös liknande Raichle.
Om det går att få tag i Raichle i sverige vet jag ej. Beträffande hårdhet är det ingen märkbar skillnad från en standardinnersko höjden är den samma
Men om jag skulle ersätta en gammal innersko med en termofit skulle jag välja Conformable. Med en säsong i mina Scarpa börjar yttertyget slitas, små hål har uppstått runt fotknölarna. Det påverkar i och för sej inte passformen. DEt är möjligt att dom nya har högre kvalitet.
Tidigare hade jag i mina gamla slalompjuck en Conformable och kvaliteten verkar att vara högre på dom. Så även priset.
Såg även att Garmont har termofit i sin nya men med ett pris mer än 1500:- över Eu priset blir nog dom stående på butikshyllorna.
Morsning

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp