Formgjutna sulor i Full Tilt?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Hur fungerar det med formgjutna sulor i t,ex Hot Dogger som inte har någon innersula att byta ut. Rädd att jag köper en pjäxa som passar mig, men som sen blir för trång med formgjutna sulor. Kanske är det bara något jag inbillat mig, och det är bara att köra på?

Sen har jag ingen som gör formgjutna sulor här var jag bor och kan dröja ett tag innan jag får tag i en butik som sysslar med det. Är det OK att använda pjäxorna några veckor och göra det senare? Kan inte tänka mig att det tappar någon effekt, jag kanske rent utav nöjer mig utan...?

Jag ska köpa ett par full tilt booter på intersport i umeå, och då frågade om det ingick i priset att formgjuta innerskon och dom sa att de gjorde det!

True_Blue sa:
Jag ska köpa ett par full tilt booter på intersport i umeå, och då frågade om det ingick i priset att formgjuta innerskon och dom sa att de gjorde det!
Ja, fast det är bara en uppvärmning av innerskon... det jag tänker köpa är sulor som är gjorda efter min fot.

Det är rekomenderat att köpa till en formgjuten sula till Full Tilt. Ska inte vara några problem att använda dom före och sedan gjuta om dom när du får Sulan.
Det går att gjuta om dom flera gånger men dom tappar lite effekt ju fler gånger du värmer upp dom...

Senast ändrad:
hade tidigare sulor i mina full tilts men fick så förjävla ont av att de va för trångt så jag tog ur dem och kände sedan ingen smärta alls.

Senast ändrad:
Självklart har det ingen inverkan på själva pjäxan, men om det är så att den i sitt originalskick inte stödjer upp din fot på rätt sätt så får du ju problem med till exempel kramp och dålig blodcirkulation. Ska du använda pjäxan mycket så är ju en sula helt klart att föredra, och det känns overkligt att FT inte tänkt på att folk vill ha sulor i pjäxan. Så antingen så formas väl sulan när du värmer pjäxan lr så får du helt enkelt trängas lite!

Nu blev jag bara ännu mer förvirrad... nästan så jag vill köpa Salomon istället.

för det första, att en markbutik inte erbjuder gjutning av FTs innersko är skamligt. eftersom innerskon i orginalskick är totalt oformad och därmed helt rak. så att åka med en icke gjuten sko är inget jag skulle göra.

dessutom formas ju skon även under foten, men vill du ha sula så prata med den som gjuter din sko! du kommer inte ångra dig om du köper FT.

Varför får jag alla dessa skitsvar? Har jag uttryckt mig helt obefintligt fel?

En här ovan har det rätta svaret!! Lyssna på han!

Eder Richard

Edit: Alltså du skall ha sulor och prova utan sulor och om det passar så blir de kanon med sulor.

Senast ändrad:
Är ni dumma i huvudet? Hur fan kan ni få det till att han vill värma en innersko när han själv nämnt ordet "innersko" en enda gång i tråden och det gjorde han för att förtydliga att det INTE är det han snackar om.

jag har ett par full tilt booter och när jag köpte dom formgjöt jag en sula, för att den skulle passa i pjäxan så värmde man upp innerskon så att den skulle utvidga sig och forma sig efter sulan :)

och dom pjäxorna sitter perfekt på min fot utan sulan och funkar skitbra med också :) så det är inga problem, bara du får någon som kan lite om pjäxor och sulor så löser det sig Felix!

Senast ändrad:
LeeUnit sa:
jag har ett par full tilt booter och när jag köpte dom formgjöt jag en sula, för att den skulle passa i pjäxan så värmde man upp innerskon så att den skulle utvidga sig och forma sig efter sulan :)

och dom pjäxorna sitter perfekt på min fot utan sulan och funkar skitbra med också :) så det är inga problem, bara du får någon som kan lite om pjäxor och sulor så löser det sig Felix!
Tack Leemur! :)

Ja, ska ta mig in till affären och surra med lite folk som verkligen sysslar med sånt här...

Erik sa:
Är ni dumma i huvudet? Hur fan kan ni få det till att han vill värma en innersko när han själv nämnt ordet "innersko" en enda gång i tråden och det gjorde han för att förtydliga att det INTE är det han snackar om.
antagligen för att vi vill informera att man verkligen bör gjuta, kanske du som är dum ?

LarsPatrik sa:
Erik sa:
antagligen för att vi vill informera att man verkligen bör gjuta, kanske du som är dum ?
Jag gjorde tråden för jag ville veta hur formgjutna sulor i Full Tilt pjäxor passar, i och med att dom inte har någon sula alls från början. Då ger jag fan i om man bör eller inte bör gjuta sulor, eller ens varför man bör gjuta sulor. Jag ger lika mycket fan i vilka butiker som är skamliga och inte erbjuder formgjutna innerskor, som man inte ens egentligen behöver...

Nu har jag ju bland alla idiotsvar även fått lite feedback från några som kör full tilt med formgjutna sulor, och det verkar ju råda lite delade meningar men funkar för dom flesta.

Japp, idag är jag sur...

felix sa:
LarsPatrik sa:
Erik sa:
Jag gjorde tråden för jag ville veta hur formgjutna sulor i Full Tilt pjäxor passar, i och med att dom inte har någon sula alls från början. Då ger jag fan i om man bör eller inte bör gjuta sulor, eller ens varför man bör gjuta sulor. Jag ger lika mycket fan i vilka butiker som är skamliga och inte erbjuder formgjutna innerskor, som man inte ens egentligen behöver...

Nu har jag ju bland alla idiotsvar även fått lite feedback från några som kör full tilt med formgjutna sulor, och det verkar ju råda lite delade meningar men funkar för dom flesta.

Japp, idag är jag sur...
Haha, roliga svar.

Hur som helst, någon som har formgjutna sulor i full tilt mer? Funderar också på detta. Har spk nu men jag får inte ner formgjutna sulan utan att dom klämmer så jävla mycket och att jag får ont under foten, och ja det är sådana man ska ha i pjäxor och inte sådana tjocka som ligger i vanliga skor.

Måste försöka fixa det här nu, när jag står i mina spk pjäxor står jag på ytterdelen av fötterna så skidorna ligger inte ens plant mot marken.

Har också ett par ft konflict, med gjuten sula i. Men om du ska göra de så gör det på typ alpingaraget där dom kan sin sak, inga prablem alls och dom blir absolut inte förtrånga på något sätt... Man gjuter typ både sula och innersko samtidigt så att de kombineras på rätt sätt.

//Victor

v_olaisen sa:
Har också ett par ft konflict, med gjuten sula i. Men om du ska göra de så gör det på typ alpingaraget där dom kan sin sak, inga prablem alls och dom blir absolut inte förtrånga på något sätt... Man gjuter typ både sula och innersko samtidigt så att de kombineras på rätt sätt.

//Victor
Gjuta sula och baka innersko samtidigt? Hur menar du nu?

Jarle sa:
v_olaisen sa:

//Victor
Först formar de sulan efter foten som vanligt, sedan värmer de innerskon. när innnerskon är varm stoppar man i sulan direkt mot foten i innerskon med någon speciell strumpa mellan dem, och sätter i foten, sulan och innerskon i pjäxan, har på sig det i ca 15 min, klart.

satt på en föreläsning med han som säljer fulltilt pjäxorna till butikerna i sverige och han rekommenderade starkt att man skulle formgjuta sulor till pjäxorna.. så det ska nog inte vara något problem :)

felix sa:
Hur fungerar det med formgjutna sulor i t,ex Hot Dogger som inte har någon innersula att byta ut. Rädd att jag köper en pjäxa som passar mig, men som sen blir för trång med formgjutna sulor. Kanske är det bara något jag inbillat mig, och det är bara att köra på?

Sen har jag ingen som gör formgjutna sulor här var jag bor och kan dröja ett tag innan jag får tag i en butik som sysslar med det. Är det OK att använda pjäxorna några veckor och göra det senare? Kan inte tänka mig att det tappar någon effekt, jag kanske rent utav nöjer mig utan...?
Tjenare Felix! Jag gjorde exakt det du är rädd för nämligen köpte ett par Full tilt bumble bee pro värmde å tryckte i foten, sitter perfekt. Sen köpte jag sulor som formades och trycktes i för dyra pengar å det funka skit. Dessa sulor har jag nu i mina vanliga dojjor men i pjäxorna fungerade det inte alls. Känslan var att det blev för trångt och att jag fick ont i hålfoten. Full tilt är gjorda för att ta på å köra, precis som vilka skodon, skridskor etc som helst. Om problem uppstår börjar man krångla med sulor å dylikt. Men jag som inte hade problem innan gjorde alltså bort mej. Pjäxan är den skönaste jag haft under mina 30 år i backarna, sulorna är de dyraste jag haft i ett par vanliga skor....
Sammanfattningsvis:Om pjäxan funkar utan så kör du utan, får du problem så försök å lösa med någon som kan, det kan vara sulor, men även annat

v_olaisen sa:
Jarle sa:
v_olaisen sa:

//Victor
Först formar de sulan efter foten som vanligt, sedan värmer de innerskon. när innnerskon är varm stoppar man i sulan direkt mot foten i innerskon med någon speciell strumpa mellan dem, och sätter i foten, sulan och innerskon i pjäxan, har på sig det i ca 15 min, klart.
Haha...det va nog så vi tænkte. Men du skrev på ett sætt som fick mig och sækerligen æven Jarle att tro att man formade sulan sammtidigt som man bakade innerskon vilket læt helt fel i mina øron.

En go grej man æven kan gøra ær att trycka øver en gammal innerskotådbox øver sina egna tår under formning av innerskon. På så sætt får man lite mer plats før tårna. FTs innerskor sitter sjukt tight till en børjan... obehagligt tight.

v_olaisen sa:
Jarle sa:
v_olaisen sa:

//Victor
Haha...det va nog så vi tænkte. Men du skrev på ett sætt som fick mig och sækerligen æven Jarle att tro att man formade sulan sammtidigt som man bakade innerskon vilket læt helt fel i mina øron.

En go grej man æven kan gøra ær att trycka øver en gammal innerskotådbox øver sina egna tår under formning av innerskon. På så sætt får man lite mer plats før tårna. FTs innerskor sitter sjukt tight till en børjan... obehagligt tight runt tårna bland annat.

ianbanan sa:
felix sa:

Tjenare Felix! Jag gjorde exakt det du är rädd för nämligen köpte ett par Full tilt bumble bee pro värmde å tryckte i foten, sitter perfekt. Sen köpte jag sulor som formades och trycktes i för dyra pengar å det funka skit. Dessa sulor har jag nu i mina vanliga dojjor men i pjäxorna fungerade det inte alls. Känslan var att det blev för trångt och att jag fick ont i hålfoten. Full tilt är gjorda för att ta på å köra, precis som vilka skodon, skridskor etc som helst. Om problem uppstår börjar man krångla med sulor å dylikt. Men jag som inte hade problem innan gjorde alltså bort mej. Pjäxan är den skönaste jag haft under mina 30 år i backarna, sulorna är de dyraste jag haft i ett par vanliga skor....
Sammanfattningsvis:Om pjäxan funkar utan så kör du utan, får du problem så försök å lösa med någon som kan, det kan vara sulor, men även annat
Aj aj, det lät inte så kul... tur att pjäxorna funkade bra utan då!

ianbanan sa:
Tjenare Felix! Jag gjorde exakt det du är rädd för nämligen köpte ett par Full tilt bumble bee pro värmde å tryckte i foten, sitter perfekt. Sen köpte jag sulor som formades och trycktes i för dyra pengar å det funka skit.
Prövade du att baka om innerskorna med den nya sulan i, som v_olaisen beskriver ovan?

Jag kör BB Pro och formade de först och körde några dagar utan sulor, det funkade men gav mig rejäl kramp i hålfoten efter ett tag eftersom den inte fick tillräckligt mycket stöd. Jag köpte mig då en modifierad Conform'able-sula, bakade om innerskorna med sulan i, för att skapa tillräckligt med utrymme för min fot, och nu kommer jag aldrig någonsin byta pjuk.

Lima-ko sa:
ianbanan sa:
Tjenare Felix! Jag gjorde exakt det du är rädd för nämligen köpte ett par Full tilt bumble bee pro värmde å tryckte i foten, sitter perfekt. Sen köpte jag sulor som formades och trycktes i för dyra pengar å det funka skit.
Prövade du att baka om innerskorna med den nya sulan i, som v_olaisen beskriver ovan?

Jag kör BB Pro och formade de först och körde några dagar utan sulor, det funkade men gav mig rejäl kramp i hålfoten efter ett tag eftersom den inte fick tillräckligt mycket stöd. Jag köpte mig då en modifierad Conform\'able-sula, bakade om innerskorna med sulan i, för att skapa tillräckligt med utrymme för min fot, och nu kommer jag aldrig någonsin byta pjuk.
Gjorde exakt så...
Ja gick på allt snack om att man MÅSTE ha sula annars är man rökt. Mitt eget fel såklart. Sen finns det ju ingen anledning och byta om man redan är nöjd, du var ju inte det....däri ligger väl skillnaden, ja tyckte det va fint innan, men gjorde ändå och då blev det dumt! Sen är vi rörande överens om \"och nu kommer ja aldrig någonsin byta pjuk\",

Tillbaka
Topp