Formgjutna sulor?

Jeppann

Ny medlem
Formgjutna sulor?
Sett att många rekommenderar formgjutna sulor i bootsen, men i och med att det är en "innersko", blir det inte väl trångt att få plats med en sula då?

Vart vänder man sig för att skaffa en?

Formgjutna sulor?
Du har ju redan en sula i skon från början. Du byter ut den. Fixar en formgjuten sula på en skidbutik är enklast.

//H

Senast ändrad:
Formgjutna sulor?
Jag har sula i mina boots i alla fall. Kolla får du se. Är sjukt obekvämt att åka utan sula.

//H

Formgjutna sulor?
Nej det blir inte för trångt, du byter ut den mot din nuvarande sula, dessutom slipar man den formgjutna sulan för att den ska passa perfekt i innerskon..

den stora fördelen med formgjuten sula är att man ökar kontaktytan från typ 30% till 80+%
gör att man får mkt bättre blodcirkulation och även knän, höft och rygg besparas på grund av att belatning blir mer fördelad... grymt helt enkelt!

het klart värt det!

Formgjutna sulor?
Jag tror att Alpingaraget gör såna sulor här hemma, annars kan du göra det om du åker ner till alperna, i de flesta alporter med alpina affärer i finns ställen som formgjuter sulor. Det tar bara nån timme totalt, o med tanke på hur stor skillnad det är i pjäxor kan jag tänka att det klart är värt det i bootsen också. Kostar från nån/ett par hundralappar o uppåt beroende på hur mycket stöd/uppbyggnad och styvhet du behöver. En hård sula kostar ca 600:-.

Formgjutna sulor?
Emser sa:
Jag tror att Alpingaraget gör såna sulor här hemma, annars kan du göra det om du åker ner till alperna, i de flesta alporter med alpina affärer i finns ställen som formgjuter sulor. Det tar bara nån timme totalt, o med tanke på hur stor skillnad det är i pjäxor kan jag tänka att det klart är värt det i bootsen också. Kostar från nån/ett par hundralappar o uppåt beroende på hur mycket stöd/uppbyggnad och styvhet du behöver. En hård sula kostar ca 600:-.
japp alpingaraget gör, dock var jag lite besviken senast vi gjorde där till min tjej, han slipade dom för mkt så att dom gled runt i hennes pjäxa, inte bra!

men annars brukar ju dom vara grymt duktiga..

pris ligger runt 600..

Formgjutna sulor?
Jag har formgjutna sulor och det är bland det bästa jag köpt. Fixade det hos Surefoot i Schweiz, dom finns lite varstans. Betalade runt 600 kr och fick tokigt mycket bättre kontroll på skidorna.

Formgjutna sulor?
Fan måste verkligen ha såna här! Finns ju dock fan inga butiker i karlstad ju. Vettefan när jag får tillfälle att skaffa.

Formgjutna sulor?
Jeppann sa:
Fan måste verkligen ha såna här! Finns ju dock fan inga butiker i karlstad ju. Vettefan när jag får tillfälle att skaffa.
Ska du inte ut och åka snart? det finns ju på nästan alla skidorter i alla fall, hmm borde finnas i karlstad också tycker jag...

Formgjutna sulor?
Jeppann sa:
Om det går att göra på stadium så behöver man ha med sig bootsen då va? Eller krävs bara foten?
Oavsett vart du gör så måste du ha med dig bootsen/pjäxorna (observera, båda!) eftersom dom ska slipas för att passa perfekt i resp. doja...

Formgjutna sulor?
Jo, bootsen behövs. Man slipar sulan för att passa in i dojjan.

edit:lite sen med svaret

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp