Jag håller med gladpack. Det är risk för att pjäxan spricker i plasten iom åldern. Den främsta riskzonen är framför främsta spännet där många äldre pjäxor går sönder. Det kan dock fungera, men det är en chansning. Att spruta en innersko är inte speciellt billigt det heller om man gör det den officiella vägen. Jag kan dock inte vara speciellt drivande i min argumentering iom att jag själv har gjort exakt det du funderar på att göra. Jag sprutade en Strolzinnersko till ett par gamla Tecnica Icon Carbon-skal och den pjäxan hade då runt tio år på nacken. Jag hittade just det skalet i källaren på en uthyrning och papperslapparna med storleken satt tom kvar... Jag funderade precis som du och kände mig lite osäker på om det var läge att satsa på ett så gammalt skal, men jag bestämde mig för att testa. Har plasten stått mörkt och i konstant temperatur så håller den bra mot åldersförändringar. Har den däremot stått i ett ljust rum eller ett utrymme med mycket temperaturförändringar så hade jag nog avstått. Man får göra en bedömning där hur fräscht skalet är.
Sen gjorde jag en riktig specialare och sprutade skorna hemma i köket på egen hand och det höll nere kostnaden rejält, så jag spelade inte med så mycket pengar egentligen. Nu har jag kört på mina hemsprutade Icon i tre säsonger och jag har inte ångrat mig en enda sekund än. Den passar mig perfekt både i form och prestanda.
Ett alternativ är att leta reda på ett skal begagnat. Många säljer pjäxor som inte har gått många meter för under halva nypriset. Passformen är inte så extremt noggrann om du ska spruta heller, även om det såklart är bäst med ett skal som väljs efter din fot.