Formspruta innerskor i GAMLA pjäxor?

Deamonkiter

Ny medlem
Tjena funderar på ta upp alpinåkning igen efter 10 år på telis. Nu är det så att jag har ett par gamla Lange pjux (grå med orange text, racing version i början av -90-talet!) som är nästan oanvända. Skulle det va idé att slänga innerskon och pröjsa för en formsprutad innersko? Det skulle ju bli betydligt billigare än att köpa helt nya pjäxor i motsvarande prisklass (typ 3000 kr).

/Urban.

Plast åldras och blir spröd med tiden. Även om pjäxorna var bra och säkert så även är fortfarande, "modellmässigt sett". Så är risken stor att skalen snart kan spricka.

Som gladpack sa, det är stor risk för att plasten spricker vid hård användning. Köp nya pjäxor - alternativt använd dom som de är tills de går sönder.

Jag håller med gladpack. Det är risk för att pjäxan spricker i plasten iom åldern. Den främsta riskzonen är framför främsta spännet där många äldre pjäxor går sönder. Det kan dock fungera, men det är en chansning. Att spruta en innersko är inte speciellt billigt det heller om man gör det den officiella vägen. Jag kan dock inte vara speciellt drivande i min argumentering iom att jag själv har gjort exakt det du funderar på att göra. Jag sprutade en Strolzinnersko till ett par gamla Tecnica Icon Carbon-skal och den pjäxan hade då runt tio år på nacken. Jag hittade just det skalet i källaren på en uthyrning och papperslapparna med storleken satt tom kvar... Jag funderade precis som du och kände mig lite osäker på om det var läge att satsa på ett så gammalt skal, men jag bestämde mig för att testa. Har plasten stått mörkt och i konstant temperatur så håller den bra mot åldersförändringar. Har den däremot stått i ett ljust rum eller ett utrymme med mycket temperaturförändringar så hade jag nog avstått. Man får göra en bedömning där hur fräscht skalet är.

Sen gjorde jag en riktig specialare och sprutade skorna hemma i köket på egen hand och det höll nere kostnaden rejält, så jag spelade inte med så mycket pengar egentligen. Nu har jag kört på mina hemsprutade Icon i tre säsonger och jag har inte ångrat mig en enda sekund än. Den passar mig perfekt både i form och prestanda.

Ett alternativ är att leta reda på ett skal begagnat. Många säljer pjäxor som inte har gått många meter för under halva nypriset. Passformen är inte så extremt noggrann om du ska spruta heller, även om det såklart är bäst med ett skal som väljs efter din fot.

Senast ändrad:
MnO sa:
Passformen är inte så extremt noggrann om du ska spruta heller, även om det såklart är bäst med ett skal som väljs efter din fot.
Hej ! Har 2 olika storlekar på fötterna 30 och 31 funderade då på att inte behöva köpa 2 par nästa gång utan att skaffa formgjutna innerskor till 31 storlek .

Tror du att det blir ett \\\"glapp\\\" eller uppstår problem ? ? ?

Jävligt surt att köpa 2 par ! ! !

Johan-S sa:
Hej ! Har 2 olika storlekar på fötterna 30 och 31 funderade då på att inte behöva köpa 2 par nästa gång utan att skaffa formgjutna innerskor till 31 storlek .

Tror du att det blir ett \\\"glapp\\\" eller uppstår problem ? ? ?

Jävligt surt att köpa 2 par ! ! !
Det kommer inte att bli några som helst problem att få en tight passform med en 31-innersko till din mindre fot. Skummet fyller upp innerskon med stort tryck och du kommer att få lite extra utrymme i tån möjligen, men annars så får du ju i princip bara fullt med skum mellan foten och skalet oavsett om du väljer 30 eller 31 -innerskor. Så länge inte innerskon är så pass stor att den veckar sig när man sätter i den osprutad så är det inga problem. Jag har personligen ett par 29-innerskor i ett par 26-skal och det blev förvisso extremt tight, men det fungerade ändå. Större innersko än skalet är inga problem inom rimlighetens gräns. Tvärtom är svårare såklart, men någon storlek ner är säkerligen inga problem heller.

När det gäller skalet så pratas det ofta om att en bootfitter ska titta på din fot och noggrannt välja skal därefter innan sprutning. Det ger som jag sa tidigare den optimala pjäxan eftersom man då efter vad jag förmodar strävar efter att hitta en sko som ger tillräcklig volym för att du ska få skum runt hela foten, samtidigt som man inte vill ha för stor volym för att undvika att du får för mycket skum mellan foten och skalet. För mycket skum ger en sämre direktkontakt med skidan. Meckar man på egen hand med gamla skal så har man ju inte så mycket att jobba med i den frågan. Man får testa att spruta med det skal man har helt enkelt. Det viktigaste är att pjäxan känns bra på ovansidan av foten och att man gillar hur skalet arbetar under belastning (expansion på rätt ställen osv). Eftersom tungan normalt sett inte sprutas påverkas inte den passformen nämnvärt, förutom att man rent fysiskt byter tunga och skalets flexmönster kan man ju aldrig ändra på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp