Formspruta pjäxor!

Karin_Malmberg

Ny medlem
Formspruta pjäxor!
Ska köpa nya pjäxor inför kommande säsong. Funderar då på att formspruta ett par Salomon Xwave 8.0, vad tror folket om det?

Tack för svar!

Formspruta pjäxor!
Låter skönt med formsprut, men är 8:an lite mjuk kanske? Missar man inte lite av poängen om man väljer ett mjukt skal och kör formsprut? Att man skall få den där jättetighta känslan.
Ju hårdare pjäxa man väljer med vanlig innersko, desto ondare gör dom, och då kan man köra formsprut istället (har jag uppfattat det som?). Ju mjukare pjäxa du väljer desto lättare kommer du hitta någon som sitter skönt.
Själv kör jag på xwave 10 (110 flex tror jag) med vanlig innersko och formgjuten sula, och är grymt nöjd!

Formspruta pjäxor!
Hårdheten på skalet har inget med att få pjäxan att sitta bättre att göra, utan ska vara anpassad efter åkare med tanke på vikt och hur man åker dvs hur mycket kraft man bygger upp. Väger man hundra panner och åker som B Miller behöver man ett hårt skal, väger man lite mindre och åker mjukare med mer känsla än kraft ska man ha ett mjukare skal. Annars orkar man inte "böja" igenom pjäxan.
Formjutet är klockrent om man har problemfötter, annars funkar den vanliga inneskon lika bra..

Formspruta pjäxor!
Se bara till att du sprutar hos någon som kan, helst inte Intersport eller sånt tjafs utan gör det hos någon som kan. Annars blir det dyrt, tro mig;)

Formspruta pjäxor!
Tänk på att formsprutade innerskor ofta gör betydligt ondare än vanliga.
Satsa hellre på formgjutna sulor.

Formspruta pjäxor!
Jag sprutade ett par strolzpjäxot i St. Anton förra aret och det var det bästa jag har gjort i utrustningsväg!!

Strolz hade ett freerideskal och ett hardare "storslalomskal" med lite högre skaft. Jag valde det mjukare skalet och har inte alls upplevt att det är för mjukt.

Jag skulle dock starkt rekommendera att spruta pjäxorna utomlands. Dels är det billigare och dels sa är personalen mkt kunnigare eftersom de har sa mkt mer erfarenhet!

Formspruta pjäxor!
undra varför folk spenderar runt 7 lök på formsprutade pjuckor om det sen gör ondare än ett par vanliga innerskor...? där tror jag att du har lite fel utter..:) e väl det som e poängen med formsprutat, just att det inte ska göra ont om man har knepiga fötter?

Formspruta pjäxor!
Jag vill höja ett varningens finger för formsprutade pjäxor. Formsprutat ger en väldigt bra passform, ja dom kan göra ont pga att dom sitter för hårt. En tävlingsåkare knäpper upp sina gjutna pjäxor direkt efter målgång. Om du vill ha ett par sköna pjäxor att åka i hela dan utan problem bör du ha en pjäxa som inte är formsprutad, alternativt lösare gjuten över tårna. För tighta pjäxor ger kalla tår. Gjut i alperna hos såna som kan "styra och trixa" med gjutandet. Tex sport jennewein i st.anton.

Formspruta pjäxor!
Går in på min 3:e säsong med X Wave 8 och formsprutad innnersko. Hur sköna som helst inte ont någonstans och perfekt passform. Gjuten sula tillsammans med sprutsko är obligatoriskt i vart fall på riktiga skidaffärer. I Göteborg har Udéns haft specialpris tidigare år med denna kombination. Personligen upplever jag denna känga något styvare med sprutsko eftersom orginalinnerskon är betydligt mjukare och känns därför inte samma. Åker ca 25-30 skiddagar/år går en del toppturer och har inte behövt ett enda Compeed ännu.

Formspruta pjäxor!
Hej!

Är nu inne på tredje paret formsprutade pjäxor med gjutna sulor. Det är nog den bästa invsteringen du kan göra tycker jag. Mitt sista par ( Strolz ) gjorde jag förra året på Alpingaraget i Stockholm. Dem är bra och kunniga. Ett par formgjutna sulor borde alla ha ovasett sprutade skor eller ej. När det sedan gäller sprutade skor så sitter dem mycket bättre än andra. Jag lovar dem kommer inte att sitta för hårt eller så. Säger detta efter 15 års erfarenhet. Lycka till med pjäxorna.

//Uffe

Formspruta pjäxor!
Tack för alla svar, jag ska ringa och boka tid på Alpint nu i veckan! Verkar ju värt att formspruta iaf, har redan gjutna sulor. Så förhoppningsvis så får jag ett par supersköna pjuck hela vintern:)
/KM

Formspruta pjäxor!
Ericq: Nej jag har inte fel. Har till dags dato haft 4 par med formsprutade innerskor, Richi har helt rätt. En sprutad sko sitter oerhört mycket tightare, och Strolz är nog det absolut sämsta köp man kan göra i förhållande till vad det kostar. Om man inte vill ha skal och spännen som hör hemma på 80-talet. Innerskon kan man dock med glädje köpa om man måste ha en sprutad sko, det är iaf den bästa sprutskon man kan ha(alt comformable).

Tillbaka
Topp