Formsprutade randonnépjäxor

Faeskmas

Ny medlem
Hej,
Jag har lite knepigt utseende på fötterna och har alltid haft problem med mina pjäxor. Tänkte därför skaffa en formsprutad pjäxa. Jag har precis börjat hålla på med randonnéskidåkning och undrar hur viktigt det är att ha randonnépjäxor? klarar man sig på "vanliga" alpinpjäxor? Jag kommer i framtiden att åka mycket pistat också även om jag vill åka mer randonné. Hur bra fungerar randonnépjäxor i en pistad backe? Bör man ha två olika pjäxor? Om man formsprutar en innersko kan man byta skal till den?

Tack!

För min egen del så går det utmärkt att gå på toppturer med vanliga alpinpjäxor. MEN det är betydligt tyngre eftersom de sällan har gå-läge. Alltså din fotled sitter fastlåst såg du inte kan trycka fram skidan speciellt mycket. Extra drygt när det är platt terräng, t.ex. en lång inmarsch. Jag gick runt 30 000 höjdmeter förra säsongen och tycker det är ok att gå dagsturer på upp till 1500 höjdmeter. Efter det börjar det bli tungt och åkningen ner får lida eftersom man har lite krafter kvar. I slutet av säsongen hade jag också ganska ömma knän. Tror det beror på tunga saker på fötterna i kombination med begränsad rörlighet.

Vill du gå mycket på toppturer så är det kanske bättre att köpa tech-pjäxor/bindnigar, typ Dynafit. Betydligt lättare att gå upp, och länge, med. Nackdelen med många techpjäxor är att de inte passar i de flesta alpina bindningar eftersom sulan på techpjäxorna är tjockare än på vanliga pjäxor. Det finns dock tech-pjäxor med utbytbara sulor så du kan undgå problemet. Det finns också bindningar som man kan skruva på så alla typer pjäxor passar.

Det finns randonnépjäxor som fungerar väldigt bra i backe men det är ofta en fråga om vikt vs. prestanda. Teton Gravity gjorde en bra köpguide tidigare i år. Läs den:
http://www.tetongravity.com/reviews/Ski-Touring-Boot-Buyers-Guide-430.htm

De pjäxor jag har idag, och turar med, är formsprutade. En formsprutat innersko väger en del mer än vad originalskon gör. Hurvida man kan flytta den mellan pjäxor är jag osäker på. Det borde väl bero på om pjäxorna är likt utformade inuti. Alltså olika från modell till modell.

Senast ändrad:
Finns ju otroligt många pjäxor med gåläge som skall vara stabila utför men ju ändå måste vara otroligt mycket bättre uppför. Tex K2 pinnacle, där har du dessutom tech-inserts men funkar ändå i vanliga bindningar. Nu har jag aldrig turat i en vanlig alpinpjäxa men det låter obehagligt... själv kör jag med cochise light som jag tycker fungerar utmärkt nedför, visserligen skall jag byta innersko, tycker originalet är lite tunt. Men vad man tycker fungerar utför är ju individuellt, tycker man att race-pjuck med 92mm läst och 280 i flex är det enda som gäller lär man ju bli besviken om man provar en turpjäxa.
Om formsprutade innerskor går att flyta vet jag inte.

Tillbaka
Topp