Försäkring franska alperna

Hej!

Inför kommande säsong i Chamonix sitter vi och kollar försäkringar. Vi kommer ha utökad reseförsäkring från hemförsäkringen. Men den täcker inte off pist åkning vilket det kommer bli en hel del.

Vi har läst mycket om carte niege som extra försäkring? Har ni några tips, erfarenheter eller vad som helst angående försäkringar i franska alperna så tar vi gärna emot tips.

Ha de gott

Väldigt förenklat så kan man säga att Carte Neige täcker kostnaderna för att ta dig från olycksplatsen och till den plats där du får vård (typ lokalt Centre Medical eller ett sjukhus). Därefter är det din egen försäkring, europeiska sjukförsäkringskortet, eller möjligen någon jobbförsäkring om du är anställd i Frankrike, som tar vid.
Det är rätt många kringelikrokar kring hur det funkar när en väl har anlänt till sjukstugan, inte minst eftersom läkarvården på många skidorter i Frankrike drivs privat (vilket gör att det där blåa plastkortet med EU-loggan blir meningslöst), men som jag ser det så är 60-70 euro per säsong/år en helt okej summa att betala för Carte Neige, om så bara för att bli nedtransporterad från berget om något skulle gå käpprätt åt.

Jämfört med en räkning för helikopter eller annat så är det nästan inga pengar alls.

TL:DR – köp Carte Neige.

Skaffa även en hemförsäkring som täcker offpist, t.ex. de allra flesta bolag anslutna till Länsförsäkringar. Har själv det och den gäller vid offpiståkning.

Kan bara hålla med, 1300kr kostade reseförsäkringen för min säsong när jag redan hade hemförsäkring via länsförsäkringar. De ska täcka offpist utan guide i områden du inte borde varit i osv osv. Behövde aldrig använda för något seriöst men jag fick tillbaka lite pengar för en mobil som regnade sönder i en jackficka.

Man kan också bli medlem i franska fjällklubben, club alpin francais. Dom har ett kontor i Chamonix, medlemskapet inkluderar försäkring som ska täcka räddningskostnaderna. Ordnar också skidturer och klätterturer osv som man kan hänga med på.

Niblet sa:
Man kan också bli medlem i franska fjällklubben, club alpin francais. Dom har ett kontor i Chamonix, medlemskapet inkluderar försäkring som ska täcka räddningskostnaderna. Ordnar också skidturer och klätterturer osv som man kan hänga med på.
Instämmer. Kostar en spottstyver. De har rätt skeva öppettider, så se till att få det gjort direkt innan det börjar snöa ordentligt.

Hemförsäkringarna brukar väl dock bara gälla under en begränsad tid utomlands? 45 dagar?

Utöver dessa relativt billiga försäkringar man kan köpa på plats i Frankrike är det väl viktigt att också ha en försäkring (hemförsäkring/olycksfallsförsäkring) som ger ersättning för t.ex. invaliditet eller liknande. Carte Neige täcker väl endast själva räddnings och sjukvårdskostnaderna.

Bra frågeställning, jag har själv ringt mitt försäkringsbolag, länsförsäkringar och de påstår att min hemförsäkring/reseförsäkring gäller även vid off-pist (och även utan guide etc). Som
@niillle säger.
Det verkar dock vara lite olika bud på vad carte neige täcker. Är det som
@Heddious säger att carte neige bara täcker transport, inte sjukvården?
@niillle verkar säga att carte neige även täcker sjukvårdskostnader, kanske jag som missförstår?

Man behöver väl ingen egen försäkring för sjukvård så länge man håller sig i Europa, även om man råkar hamna på ett privat sjukhus? Det som kostar är helikopter/transport ner från berget, och det täcker carte neige osv.

Hemförsäkringar går att förlänga utöver de 45 dagarna. Men det kostar pengar. :D

Jag har försökt lusläsa lite, och om det jag har läst stämmer så täcker Carte Neige transporten från olycksplats till sjukhus, därefter är det i första hand din annan egen försäkring som tar vid, men om den är sämre än Carte Neige vad gäller själva vården osv (inte troligt, men ändå) så täcker CN tydligen fortfarande vissa basala grejer, exempelvis "repatriation", dvs skickar hem dig till Sverige vid behov.

Disclaimer: Jag är dålig på både franska och byråkratiskt fikonspråk så jag kan ha fattat fel.
@kappakomplett
@niillle

@Heddious
@niillle
Det verkar som om carte neige är en bra försäkring för pengarna. Sen undrar man vad som händer om det är en privat klinik som man hamnar på. Säg att det bästa alternativet är att transporten går till en privat klinik, får man då lägga ut pengar för vården och sen efteråt försöka få ut det via försäkringskassan eller så? När jag åkte med familjen i Italien förra året så hände ett nyckelbensbrott. Eftersom vi hade köpt till försäkring i liftkortet så var det fri transport från olycksstället ner till ambulans och sen var frågan om det skulle bli en privat klinik eller det statliga sjukhuset. Nu bestämde läkaren att det skulle bli sjukhus och då var det inga problem eftersom vi bara visade eukortet. Hade läkaren bestämt privata kliniken så undrar jag vad som hade hänt. Det ska väl vara i princip fri vård inom EU?
Täcker annars försäkringen (hemförsäkringen eller annan) in kostnaden.
Egentligen vet man inte om försäkringen gäller förrän efteråt....

@kappakomplett

Fri vård är en sanning med modifikation – om jag fattat saken rätt (återigen med reservation för att jag är dålig på att fatta "byråkratiska" så ger EU-kortet inte fri vård, utan rätt till samma vård som en medborgare i det land man befinner sig i. Vad det innebär varierar ju lite från land till land.

Jag har aldrig behövt nyttja någon försäkring över självriskbeloppet än (peppar, peppar) så jag vet faktiskt inte säkert vad som händer om man hamnar på privat klinik, men en kvalificerad gissning är att man blir ihoplappad och får en saftig räkning med sig att bolla vidare till sitt försäkringsbolag.

kappakomplett sa:
Bra frågeställning, jag har själv ringt mitt marknadsföringsbolag, länsförsäkringar och de påstår att min hemförsäkring/reseförsäkring gäller även vid off-pist (och även utan guide etc). Som
@niillle säger.
Det verkar dock vara lite olika bud på vad carte neige täcker. Är det som
@Heddious säger att carte neige bara täcker transport, inte sjukvården?
@niillle verkar säga att carte neige även täcker sjukvårdskostnader, kanske jag som missförstår?
Jag ringde och kollade med mitt försäkringsbolag och de sa att min försäkring också täckte det faktiskt. Tack för en jätte bra tråd!

Krashade en axel i Hinterglemm för några år sedan. Där fanns bara en privat klinik, så det var bara att plocka fram det lilla plastkortet och betala 12 tusen + några tusen för skoter och ambulans.

Väl hemma så fick jag pengarna tillbaka på hemförsäkringen.

Jag får tacka för alla bra svar!

Pratade igen med mitt försäkringsbolag (IF) och de täcker off pist åkning även utan guide. Dock ska man tydligen ta carte niege också ifall man åker fast någonstans i off pisten och behöver blir hämtad. Alltså om man ej skadat sig.

Har ni köpt Carte Neige på plats eller nätet? Samma pris överallt?

Sen är det ju alltid värt att slå en signal till sitt försäkringsbolag och höra om de täcker offpist/lavinräddning. Bolagen har ju lite olika definition på saker och ting.

Tillbaka
Topp