Försäkring Italien

ebbatheskiguide

Ny medlem
Försäkring Italien
Tja! Ska dra ner till Livgino, i Italien och jobba som skidguide i vinter! Är under arbetstid alltid försäkrad av företaget, men hört att det är bra att ha extra försäkringar privat.

Vilken/vilka försäkringar är bra att ha?
Vilket försäkringsbolag har den bästa dealen?

Hare gött! :)

Försäkring Italien
Du behöver en reseförsäkring, eller förlängd hemförsäkring som det heter. Den vanliga hemförsäkringen gäller normalt i 45 dagar, sen börjar det kosta extra. Sen kan det vara värt att kolla upp om ditt bolag täcker offpiståkning om du tänkt ägna dig åt sånt, många gör inte det.

Tror det var förra året en tjej kraschade ganska illa och inte hade försäkring. 180 000 kostade det att flyga hem henne med ambulansflyg så försäkringen är ganska bra att ha.

Vissa länder har speciella försäkringar för offpist som du tecknar på plats, rega i schweiz och carte neige i Frankrike. Vet inte hur det ser ut i Italien med det.

Försäkring Italien
Som av en händelse så pratade jag för bara några timmar med länsförsäkringar om just detta.
Jag har de som hemförsäkring som student och följande information fick jag i exempel fallet 1dec till sent i april om de tar bort de 45 dagar som ingår i min hemförsäkring:

Frankrike, Italien och Österike kostar 1100kr

Schweiz kostar 2500kr pga av högre sjukhus kostnad.

I detta ingår, stöldskydd till 50k, läkarvård på plats i 60 dagar, helikoptertransport, samt sjukhusflyg om du måste vårdas i Sverige.

På fråga "Om jag åkt långt utanför markerade områden, dras med av en lavin och bryter båda benen och måste hämtas med helikopter, står ni för det isf?" fick jag det simpla svaret "Ja".

Självklart kommer pris och antaganden variera från bolag och upplägg men det kanske ger en fingervisning.

Edit: De var tydliga med att om jag köper försäkring för 1100kr och sedan åker ett åk i Schweiz, kommer de stå för naaada. Om man däremot har den dyrare försäkringen på 2500kr och tar några åk i Frankrike tex så kommer försäkringen fortfarande gälla.

Senast ändrad:
Försäkring Italien
I mina jämförelser med förlängd hemförsäkring och Europeiskas reseförsäkring har alltid Europeiska varit väsentligt billigare. Jag har också provat både hemförsäkring (för småsaker, enstaka läkarbesök och lite medicin) och Europeiskas (också för småsaker men även en veckas sjukhusvistelse inkl hemtransport) och altl har fungerat smidigt. Det enda besvärliga är att hålla ordning på alla papper och orka skicka in dem.

Tillbaka
Topp