Försäkring Kanada?! Hjälp

ritchard

Medlem
Jag vill teckna en olycksfallsförsäkring för några månader i Kanada MEN trygghansa eller länsförsäkringar vill inte eftersom jag är i USA just nu, "på resande fot" kallar dom det.
'

Åker dit om två veckor....

SUCK.

Någon som har tips på vart jag kan vända mig? Svenskt eller kanadensiskt försäkringbolag, det kvittar...

/Rikard

Hmm har du ingen hemförsäkring som du kan tecka en tillägs-reseförsäkring på? Jag har Länsförsäkringar och blev possitivt överraskad när jag maila och bad dem fixa reseförsäkring för 3 månade i Kanada, 790 spänn ville dom ha... Ingen fråga var jag befann mig, känns som att det blir rätt svårt för dem att bevisa att du är i USA och du säger att du är hemma?

har ingen hemförsäkring eftersom jag inte har någon lya i sverige, sen gäller reseförsäkringar som sitter ihop med hemförsäkringen bara 45 dagar, vad jag har fått för mig i alla fall.

Kanske inte så svårt att säga att man är i sverige men tråkigt om man vill utnyttja försäkringen och dom säger att den inte är giltig och dom kan bevisa att man var på fel plats när man tecknade den.

ska forska vidare...

Gissar att du är folkbokförd i Sverige, kanske hos dina föräldrar? Då gäller deras hemförsäkringen. 45 dagars reseförsäkring ingår, ska du vara borta längre får du förlänga hemförsäkringen.
Sen är ju frågan vad du menar med olycksfallsförsäkring. Om du menar att om du bryter benet så vill du få det fixat är det (förlängd) hemförsäkring som gäller, med olycksfallsförsäkring menas oftast att du vill ha pengar om du blir invalid (dvs allt från minskad rörlighet i armbågen till totalförlamning).

Tror jag.

Som tidigare sagt, lättast är att förlänga den reseförsäkring du har nu, om du inte har en sådan blir det svårare.

tja brorsan :) resedagbokens gäller bara vid offpist-åkning med guide...

Är icket folkbokförd hos mina föräldrar...

Kan inte förlänga nuvarande försäkring eftersom den är via skolan och bara gäller vid studier...

ska stanna ~6 månader...

någon som signat upp på via kanadensiskt försäkringsbolag?

okej, vet du ifall länsförsäkringars försäkring gäller vid offpist?
jag hade tänkt teckna den för att den är så billig.. speciellt då jag har dom som hemförsäkringsbolag också.. då är 45 första gratis och sen får man lägga till resterade dagar.

Kollade upp Folksam för ett par ås sen, då var de enda bolaget jag hittade som täckte offpiståkning (om man inte räknar "med guide på markerad offpistled"). Frågar man om de täcker offpist säger de ja och förutsätter att man menar med guide osv så fråga noga.

Har dock på senare år hört (ryktesvägen) att även Folksam stramat upp sina regler.

Så frågan är vad man gör då? De senaste gångerna jag varit närvarande vid offpistskador har det ena gången löst sig genom att ta sig tillbaka till pisten för vidare befodran till sjukhus, andra gången var helikopter enda alternativet men då tyckte piloterna att det var bättre att vi betalade med 2 lock öl "så sätter vi upp det här som en övning":-)

tecknade en reseförsäkring hos länsförsäkringar idag, offpist är inkluderat, dock inte försäkrad under eventuell arbetstid

Tror jag funnit lösningen på problemet. OM ingen har något att invända?

Resedagbokens försäkring för t.ex rättsskydd som kostar 9kr per dag....

och http://scandinavia.ihi.com/ för olycksfall, täcker alla sporter

(Vi dækker alle typer sport, inklusive farlige sportsgrene, uden at det koster ekstra. Den eneste undtagelse er motorsport (shows, løb og konkurrence).)

kostar typ 16kr (om jag betalar med amerikanskt kort ) per dag eller 13DKK. (stört att DDK VS SEK är 1.4x shit)

blir totalt 5000kr för 200 dagar, fantastiskt med försäkrings-premier, vi har ett bra hälsovårdssystem i Sverige eller vad man ska säga....

/Rikard

Tillbaka
Topp