Försäkring?

sincan

Ny medlem
Försäkring?
Om man ska sticka till tex österike under en säsong, måste man skaffa någon sorts utökad reseförsäkring? Eller gäller ens vanliga försäkring inom eu?

Försäkring?
Bra att veta kan ju vara att om du har ett "vitt" säsongsjobb brukar en försäkring liknande en hemförsäkring ingå. Säkert nån sorts österrikisk lag. Alltså en bra ide att kolla med arbetsgivaren om du har vitt jobb.

En annan bra ide är att skaffa en DSV-försäkring (Deutche Ski Verband) som täcker offpist och andra bra grejer. Också enkelt att kolla upp därnere, brukar finnas att köpa i de större affärerna.

Försäkring?
evil sa:
Bra att veta kan ju vara att om du har ett "vitt" säsongsjobb brukar en försäkring liknande en hemförsäkring ingå. Säkert nån sorts österrikisk lag. Alltså en bra ide att kolla med arbetsgivaren om du har vitt jobb.

En annan bra ide är att skaffa en DSV-försäkring (Deutche Ski Verband) som täcker offpist och andra bra grejer. Också enkelt att kolla upp därnere, brukar finnas att köpa i de större affärerna.
OKay, ska inte jobba så där sket det sig:D
Men den där dvs-försäkringen gäller den för det mesta, eller bara skidåkning?

Försäkring?
Ær det någon idè att tæckna extra, typ DSV, vad extra gør den? Hos de bolag jag varit i kontakt med gæller føsækringen æven vid offpist kørning, så længe man inte gør det som profesionell i t.ex. tævlingssammanhang. Får man snabbare hjælp osv. vid exempelvis helsikopterevakuering?

Læs mer i https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32159

Vet Hasse svarar lite om extra førsækringar før Schweiz, REGA tydligen, iaf.

Senast ändrad:
Försäkring?
Jag har tänkt det samma, "Vad gör det för skillnad egentligen". Men sen har jag alltid resonerat att det lika gärna kan va bra att ha en försäkring som trots allt är gjord för åkning så man slipper det där trista samtalet till sitt eget försäkringsbolag med nån paragrafryttare som har en annan uppfattning om vad som gäller.

Tycker det kan vara värt de 700 kronorna eller vad den nu kostar.

Exakt vad den täcker kommer jag inte ihåg, men tror det finns rätt många gamla trådar här som beskriver det. Men bäst att kolla i papprena på plats såklart.

Senast ändrad:
Försäkring?
Det størsta skælet jag ser ær att snabbare ska kunna få en helikopter på plats om det behøvs. Behøver man tillkalla heli så ær det ofta hænt nått større som gør att man snabbt måste till hjælp.
Som Hasse skriver i tråden jag lænka till, man vill inte stå och førklara att man har en førsækring som verkligen tæcker det innan de bestæmmer sig før att skicka en. Och då kan det ju va bra med en som gør att de skickar en asap.

Till allt annat kænner jag att jag kan lita på min vanliga reseførsækring.

Senast ändrad:
Försäkring?
DSV försäkringen är skitbra!
Den täcker mycket, är billig och framför allt inget tjafs!
Med ett tillägg är man skyddad både under arbetet och privat, vad "evil" men är en "socialförsäkring" som täcker skador som uppstår pga ditt jobb. dvs bryter du handen när du torkar bord är du täckt, bryter du däremot handen när du är ute och åker på din lediga tid är du inte det.
Jag kan inget annat att rekommendera att man ser över sin försäkring innan man åker iväg för sin säsong, kan tyckas som en trist peng att lägga ut, men jämför då kostnaden med att tex få sina skidor stulna, tror ni det är billigare att köpa lagg i Österrike under högsäsong än vad försäkringspremien kostar?

Försäkring?
Jag har aktsam som hemförsäkring, och de verkar inte ha nån förlängning av reseförsäkringen, så jag har bara de 45 dagarna. Då funderar jag på om jag ska teckna tex gouda (http://www.gouda-rf.se/default.asp?agent=75209) och även en dvs för att få med offpistförsäkring. Det hela kommer ju bli ganska dyrt, men hellre för mycket än för lite.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp