Försäkring

obergskan

Ny medlem
Försäkring
Hej!

Har en son som ska åka ner till St Anton för att hitta jobb och åka skidor. Behövs någon extra försäkring? Hemförsäkringen gäller ju endast resa/nöje. Vad händer om han skadar sig på jobbet om det ej finns försäkring där?
Någon som kan tipsa vilken försäkring som kan vara bra?
Orolig mamma.
Christina

Försäkring
Under mina säsonger i Österrike så klarade jag mig på hemförsäkring + tillägget "förlängd utlandsvistelse".
Ring försäkringsbolaget och hör vad dom har för villkor i detta fall.

Jag jobbade inte så försäkring på jobbet kan jag inte uttala mig om.

Försäkring
Tack för tipset. Vi får börja med det. Om han får napp på jobb får han kolla med arbetsgivaren vad som gäller och så får vi ta ställning då.
Christina

Försäkring
Du har samma rätt när det gäller sjukvård som de egna landets invånare inom EU/EES land samt Schweiz.
Vad gäller sjukförsäkring/ersättning finns det lite att läsa här.
Försäkringskassan utomlands

Men generellt så är det olika för de olika länderna men borde likna Sverige, ni får kolla upp österike
Men som sagt, att ta hand om skador och liknande är ingen fara. Och sedan med hemförsäkringen + förlängt reseskydd så är man täckt.

Mvh Reine

Försäkring
trygghansa har grymma försäkring för den som ska åka och säsonga och slippa betala hela helikopterresan till sjukhuset om så behövs. Dessutom om han jobbar lagligt i st.anton så kommer han få ett e-card av sin arbetsgivare som ger honom tillgång till kostnadsfri sjukvård i byn. EUcard visar bara att han kommer att få sjukvård men då betala för den.

Tillbaka
Topp