Försäkringar, Köpa bil, tips för en Canada resa.

kritan

Ny medlem
Vi är ett gäng som tänkt åka till Canada kommande säsong och funderar om någon har svar på några frågor och om det finns saker som man bör ordna innan avresa eller bara allmänna tips om vad som funkar och inte funkar gällande allt.

Hur köper man lättast bil i canada och hur funkar det med försäkringar mm?
Finns det något företag som erbjuder bra och billiga skidförsäkringar?

Tack på förhand!

Lättast att köpa bil. Vi köpte vår bil privat, känns som att det är lättast att pruta på så sätt. Sen försäkringen kan man "trixa" lite med och få den billigare. Ju billigare den förra ägaren skriver att bilen var desto billigare blir försäkringen. Dock kan jag tänka mig att man får mindre pengar tillbaka om man råkar trasha bilen på ngt sätt.

Jag skulle råda dig att prata med Rydellen här på Freeride, han har rätt bra koll på försäkringar.

Det enda du MÅSTE ha klart innan avresa är försäkring. Försäkringar skiljer ganska mycket i både pris och villkor. Jag använder länsförsäkringar, 2000spänn för 8 månader och 1500 i självrisk per anmälen skada. Bra pris men om du slår dig två gånger eller mer under en säsong så kan det bli billigare med typ Gouda reseförsäkring som inte har självrisk. Men du måste kolla upp med de försäkringsbolag som kommer ta hand om ditt ärende. Jag har länsförsäkringar Göinge vars vilkor skiljer sig ganska ordentligt från tillexempel Länsförsäkringar Göteborg. Ring och kolla. De flesta använder samma bolag som där man har hemförsäkring, vissa bolag kräver det mer eller mindre. Gouda och Europeiska är renodlade reseförsäkringar och kan tecknas hur som helst. Värt att tänka på är att skall du in i usa blir det nästan dubbelt så dyr försäkring. Köp en som inte gäller i usa och vill du ändå dra en roadtripp ner så teckna bara en ny försäkring för tiden du vistas där nere.

Ang bilköp och försäkring på den så är det lätt att ordna på plats. Inget svenskt försäkringsbolag jag vet om försäkrar motorfordon i Kanada. ICBC har hand om alla fordonsförsäkringar i British Columbia om det är dit du ska, de har samarbetande kontor i nästan vilken håla som helst. Trixandet Per beskriver ovan är att alla begagnade bilar som säljs skall skattas med 7% GST och det görs via försäkringen. Så om du köper en bil för 4000cad men ber förra ägaren att skriva att han sålde den till dig för 100dollar så sparar du c:a 270 dollar. Så försäkringen på ett halvår går på ungefär 600cad istället för 900cad. Skulle du krasha bilen får du inget på försäkringen, det enda den täcker är ersättningskrav från andra om du skulle köra in i nåt dyrt. Vill du även ha ditt fordon försäkrat om du skulle köra in i ett träd så kommer det att kosta en hög stålar extra. Varje fordon måste ha en huvudägare, och man kan inte byta huvudägare utan att anullera försäkringen och köpa en ny, dessutom MÅSTE huvudägaren vara med och skriva över försäkringen när bilen säljs så se till att den som är kvar sist och skall sälja bilen är den som står som ägare. Man kan skriva in flera ägare men det enda det gör är att samtliga ägare måste vara med när bilen säljs.

Några tips i alla fall, MEn det viktigaste är att komma iväg, beroende på hur många ni är och vart ni skall så är det bra att ha en del saker ordnat innan du kommer över.

1-2 personer: fixa flyg och försäkring allt annat kan du fixa på plats. Men om du skall till nåt större ställe som Whistler ordna boende innan, svårt att få tag på annars. Kan bli couchsurfing i veckor (månader?) annars.

3-4 personer fortfarande flexibelt och boende löser sig förmodligen rätt lätt i de mindre orterna, Hostel i Revelstoke är runt 25cad per natt till exempel och Motel i Golden blir 400-700cad i månaden per person men kan bli lurigt att bo tillsammans eller ens att få rum om du kommer när det är mycket folk.

över 4 pers måste du ordna boendet innan.

Säsongskort brukar bli billigare om du köper tidigt på hösten, i whistler är det 10 000kr earlybird och 13 000kr om du köper på plats. Andra ställen kör liknande rabatter. men på de mindre orterna är det inte lika stor skillnad mellan Early och regular. i Kicking Horse var det 200spänn billigare om man köpte i oktober.

Är det nåt mer du undrar över så bara skriv här, än så länge har jag bra koll på det mesta som behöver ordnas under en säsong i BC.

Både bil och försäkring är göör enkelt.

Köp en bil. Åk till försärkingsbolag och registrera den samt köp försäkring. Den är dock dyrare än hemma då den innehåller försäkring mot skada du åsamkara personer. Altså sjukvårdskostnaderna för trafikolyckor ligger fullt ut på trafikförsärkingen.

Allt är fixat på någon timme.

Tex

Något som dom bara kallade "liability" ska du öka på för en billig peng. Du har 600 000CAD som standard. Lägger du på en liten kostnad så får du 2 miljoner CAD och det rekommenderar alla för att du inte ska behöva stå för rättskostnader om du blir stämd vid olycka osv..

härligt att höra att bilen är lätt att fixa tack för de svar som jag fått hittils!

Rydellen

Även 2Mill är lågt jag fick betala typ 100 spänn extra för att få upp den till 3mil vilket verkar vara den nivån alla localsen har sin försäkring på.

Spara på olika vagnskade optioner och stöld och fan och hans moster men spara ALDRIG på liability för gör du det och olyckan är framme så är det personlig konkurs för.

Det är framförallt inte för att skydda sig mot stämningar utan för de sjukvårdskostnaderna den andre personen(erna) får.

Ni som har köpt bil i Kanada, hur gör man med saker som besiktning (aircare?) samt skatt? Förutom försäkringsfrågan som Tex så enkelt förklarade hur man löser!

ett tips är att köpa bil usa, ingen besiktning i de flesta av delstaterna, billigare bilar men det behövs en adress där för att registrera den.

/Rikard

Ingen besiktning i Canada heller, AirCare behöver du bara om du tänkt registrera bilen på en adress i Vancouver (kanske även andra större städer).

Köper du i USA måste du sälja i USA, helst i samma delstat precis som i Canada.

Skatt fixar du samtidigt som när du försäkrar, vad jag minns har de ingen vägskatt som i Sverige utan det är bara "moms" du betalar

Men det är inga problem att ta bilen från Canada in i USA på roadtrip om köper och försäkrar den i Canada? Skiljer det någor i pris?

nu är vi i usa och har köpt bil. vi köpte våran privat och det gick hur smidigt som helst att köpa + försäkra. Problemet kom när bilen skulle registreras in. Efter årskiftet får inte folk med turistvisum registrera in bilar. vilket då blev ett ganska stort problem då alla har just turistvisum. men en vän som studerar i usa kom över på besök och han fick registrera in den med lite övertalan eftersom han har något typ studie visum, arbetsvisum ska även fungera bra.

sen hade vi några vänner som är i kanada och säsongar på besök här i usa. där är det lite jobb med besiktning mm när man köper bil men det var inga problem. Men iaf så lyckades de krocka med bilen när de hälsade på oss och givetvis gällde då inte försäkringen alls. så ska man resa över gränsen kolla upp så att försäkringen täcker först!

Tar vidare tråden igen och ställer en fråga som jag kan tänka mig är lite ovanligare..
Ifall man köper bilen här i Kanada och sedan vill skrota den i USA, finns det möjlighet att göra det? :S (Ska nämligen roadtrippa ner till Kalifornien och vi vill köpa en truck som vi kan ha och sunka runt i ;)

Du är söt du Oskar!
Vi har helt klart övervägt det alternativet, problemet är bara att ingen av oss som ska med kan köpa bilen (ifall ovan om visumet stämmer) och jag tror knappast att någon annan är sugen på att stå som ägare om slutmålet med bilen är en färd nerför Grand Canyon, något som iof skulle bli en kul film!

Senast ändrad:
Totemann sa:
Du är söt du Oskar!
Vi har helt klart övervägt det alternativet, problemet är bara att ingen av oss som ska med kan köpa bilen (ifall ovan om visumet stämmer) och jag tror knappast att någon annan är sugen på att stå som ägare om sltmålet med bilen är en färdnerför Grand Canyon, något som iof skulle bli en kul film!
Ännu roligare film om alla sitter kvar i bilen! :D

Senast iförrgår sa du att du tyckte om mig Oskar.. Men det kanske hade något att göra med den där Cidern och ölen som DU (hmm..) svepte? :P

Nee, nu vill jag ha svar från någon som tillför lite gällande frågan :P

Senast ändrad:
Polarna köpte vår BC-reggade bil och sålde den sedan vidare i Californien så det ska nog gå bra. Men det bästa är väl att kolla med försäkringskontoret vad som gäller, andra kompisar kunde inte sälja sin Floridareggade bil i Nevada, det var visst några papper som saknades så de lämnade den på flygplatsen.

Det kan ju alltid bli strul med gränsöverskridande affärer, du har ju nära till gränsen, varför inte ta Greyhounden till Seattle och köpa bil där? För att du inte vill lägga extra tid på det kanske...men kolla med försäkringskontoret som sagt och se vad de säger.

Lämnade den till flygplatsen? Det lät intressant? Som sagt så kommer vår bil inte vara värda några pengar så vi kan lika gärna lämna bort den, bara det är möjligt :P

snacka med ett försäkringsbolag låter ju också som en riktigt bra idé !

Senast ändrad:
Nej inte TILL flygplatsen, PÅ flygplatsen. alltså på parkeringen, skruvade loss plåtar och mixtrade lite med den så den inte gick att starta (så ingen skulle sno den och hitta på dumheter). En ganska dålig idé som vad jag har hört inte resulterade i några konsekvenser för ägarna den här gången.

Okej, jaa som sagt så har vi funderat på en liknande lösning, känns ju dock liite sketchy får man väl säga..

Tillbaka
Topp