Förspänning FKS / Pivot

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Förspänning FKS / Pivot
Jag har nya pjäxor med BSL 316 mm jfr. mina gamla på 325 mm och funderar på om de passar mina FKS140 utan att behöva montera om. Efter ett test verkar det vara precis på håret.

När jag justerar bindningen i botten (justerskruvarna alltså, inte DIN) så sitter skon bra, men jag har passerat de graverade markeringarna som man inte ska passera enligt manualen.

Har testat att vrida ur skon för hand och det fungerade fint. Känns precis som ett par monterade för 316 mm. Räcker det som test eller är det big no-no att gå utanför markeringarna på bindningen?

Så här ser det ut:

Senast ändrad:
Förspänning FKS / Pivot
Nja... den vita plasttungan ska ju linjera med markeringarna på den svarta underdelen, och det ser väl någorlunda hyfsat ut nu i a f. Förspänningen är lite i underkant om man ser på bilden. Ställskruvarna är ju i botten däremot, du kan alltså inte justera upp förspänningen ytterligare.

Om du kan, flytta bakbindningen 10-12 mm framåt. Inge kul att borra nya hål i skidan, men ändå. Du får mer justermån.

Eller provåk och se hur det funkar.
/Ace DG

Senast ändrad:
Förspänning FKS / Pivot
Det blir till att borra om, bakdelen roterar väldigt lätt även med skon i och ställskruvarna i botten.

Finns det någon anledning till att du föreslår en flytt av hälen? Det blir ju inte mycket diff, men jag skulle föredra att backa tådelen 10 mm för att kommer lite längre bak på laggen.

Förspänning FKS / Pivot
Va fan, sitter det så sitter det, eller? Hä bar å (prov)åk.

Ace kan du förtydliga vad du menar med den vita grejen? har aldrig fattat hur man läser av den... Mer gått på känn.

Förspänning FKS / Pivot
FF sa:

Ace kan du förtydliga vad du menar med den vita grejen? har aldrig fattat hur man läser av den... Mer gått på känn.
FF, kolla bilden nedan. Vid spetsen på den röda pilen finns en linje på den svarta plattan. Den skall linjera med den vita kilens bakkant när förspänningen är rätt.

Förspänning FKS / Pivot
SooL2007 sa:
FF sa:

FF, kolla bilden nedan. Vid spetsen på den röda pilen finns en linje på den svarta plattan. Den skall linjera med den vita kilens bakkant när förspänningen är rätt.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/e733174c3df14b1d4dbcbd990b3ef4a0.jpg[/url]
Japp, så har jag alltid ställt in mina FKS 155, P15, P18, m fl.

Hmmm... jag blev lite osäker nu. Som det ser ut på bilden så slutar den vita plastdelen något lite bakom injen på den svarta plattan, vilket borde ju faktiskt innebära att förspänningen är något för hård ...hmmm.
Prova att släppa upp ställskruvarna och se om den vita delens bakkant linjerar med dom svarta strecken.
Lessen för otydliga besked. Mina P-bindingar står uppe i Åre tyvärr så jag kan tyvärr inte kolla själv.

Rveidering: Hittade den här manualen, sid 18. Du var rätt ute från start verkar det som. http://store.ornellosport.com/ManualeAttacchiRossi1011.pdf

/Ace DG

Senast ändrad:
Förspänning FKS / Pivot
Konsensus med Pivot är hellre lite hårt än för löst. Den där vita flärpen är inget precisionsinstrument (jämfört med salomons skruv baktill som går att justera in med löljig exakthet) och nästan lite förbi linjen är vad jag själv och många andra brukar gå efter.

Ett sätt att säkerställa är att rycka lite i kolven och se att den verkligen pressar ner pjäxan, den ska inte kunna vobbla upp och ned utan ska verkligen vara så pass tajt att den spänner pjäxan snett nedåt. Så Sockerfarsan, ryck lite i kolven och uppskatta huruvida den verkligen har rätt press, förspänning, på pjäxan.

Förspänning FKS / Pivot
Carled sa:
Konsensus med Pivot är hellre lite hårt än för löst. Den där vita flärpen är inget precisionsinstrument (jämfört med salomons skruv baktill som går att justera in med löljig exakthet) och nästan lite förbi linjen är vad jag själv och många andra brukar gå efter.

Ett sätt att säkerställa är att rycka lite i kolven och se att den verkligen pressar ner pjäxan, den ska inte kunna vobbla upp och ned utan ska verkligen vara så pass tajt att den spänner pjäxan snett nedåt. Så Sockerfarsan, ryck lite i kolven och uppskatta huruvida den verkligen har rätt press, förspänning, på pjäxan.
Word.

Den hvite plastdingsen gjør mer for å forvirre enn å hjelpe. Glem den, justér så hældelen smetter kontant opp (snaps up smartly) og det ikke er noe slark hvis du tar tak i hældelen og drar den fra side til side.

Remontér bindingen så du havner der du vil være på skien, spiller ingen rolle hvilken du flytter ellers.

Tillbaka
Topp