Rymms +3 mm pjäxa i mina FKS?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Det är dags för nya pjäxor och valet står mellan Ghost och Quest 14. Båda sitter bra på foten, men det lutar åt Questen. Kruxet är att Quest har lite längre sula och det är på gränsen att den rymms i mina FKS-bindningar.

Bindningen är monterad för 325 mm och Quest ligger på 328 mm, +3 mm alltså. Med rätt förspänning ser det ut som på bilden nedan. Det finns ett par mm till att ta innan jag passerar bakre markeringen.

Vad sägs? Tror ni jag kan klämma in en 328:a eller finns det något sätt att mäta utan att ha tillgång till skon?

Senast ändrad:
Vem monterade bindningarna? Superskillad shop-tech som vet att de behöver monteras för 5mm mindre sullängd eller average Joe? Hursom så finns det absolut spelrum för 3mm större pjäxa, inga problem. FKS-bindningar behöver ganska ordentlig förspänning för att funka reko!

Genit bakom monteringen är undertecknad. Jag har hört det där med -5 mm förut, men stämmer det fortfarande? Jag monterade med den nya mallen för breda lagg (med franska mått mätt...) och med skon i mallen blev måttet knappt 327 mm. Om jag minskat fem mm och monterat för 322 mm hade jag ju varit tvungen att skruva ut hälen ännu mer för att få rätt förspänning. Känns snarare som jag borde monterat för 330 mm för att hamna mitt i spannet.

Bindningarna är ju jäkligt knepiga när det gäller förspänning, antagligen den minst pålitliga förspänningen av dem alla (tacka vet jag skruvar...) och jag tycker personligen att förspänningen blir mycket pålitligare när man kör på -5mm. Har monterat mina skidor med vanlig och -5 montering och det klickar i och sitter bättre med -5.

Den där plastflärpen hamnar ju lite hursomhelst hälften av gångerna och enligt tech manualen så ska den vara på, gärna förbi, markering. Man ska ha lite mer än man faktiskt tror för att det ska vara bra. De ska inte vara mycket rörlighet i sidled när det sitter korrekt (ev. att det inte ska vara någon alls...).

Hursom så kommer det antagligen sitta riktigt bra med 327mm, men pjäxmässigt så rekommenderar jag Ghosten, om den inte blir för smal eller för tajt över foten dvs. Fantastiska tofflor!

Senast ändrad:
Jag är sugen på Ghost, men den är lite, lite för tajt över fotbladet. Samtidigt så är det ju just den delen som går att lästa ut med CS-skalet. Har du koll på om det blir bra, eller om det är bättre att gå på en pjäxa med bredare läst på en gång?

Så länge det bara är bredden som är problemet, dvs. du har tillräckligt med plats i häl och vrist/ovanpå foten, då är CS'en ruggigt bra! Visst, jag är partisk, men CS-plasten blir som en lästning, men beständig och optimerad efter foten. Med lite tejpande och padding på känsliga punkter är det inga problem att få bekväm passform. Så länge din fot inte är bredare än 104mm ska det vara lugnt!
Om du inte upplever Quest som tajt kommer en värmd Ghost inte bli för smal...

Tillbaka
Topp