Förspänning fks

Förspänning fks
Den vita flärpen som går ner på hälens bottenplatta skall vara jämns med de två små strecken på bottenplattan. Du justerar genom att skruva baktill på de två delar som sammanbinder kolv och bottenplattan. en Rossirep på förra skidtestet i Åre ska att de var känsliga/okänsliga (tolkningsfråga...) med förspänningen och att man inte fick ha för lite... Jag vet inte om man ska lita på det då representanter ibland har noll koll men en FKS/Pivot med dålig förspänningen är ju hopplös att gå i/ur då den löser ut hela tiden!

Förspänning fks
Carled sa:
Den vita flärpen som går ner på hälens bottenplatta skall vara jämns med de två små strecken på bottenplattan.
Jag provade att ställa den jäms med strecken men då glappade pjäxan i bindning. Ska jag dra åt tills den inte glappar eller hur hårt vågar man dra?

Förspänning fks
Jag har lite samma problem, plastbiten ligger i linje med de två strecken när det inte ens är en pjäxa i bindningen. För det är väl plastbiten bakkant som ska vara i linje med sträcken?

Aja skruvade tills jag tyckte att pjäxan satt "lagom" hårt fast.

Förspänning fks
PThuresson sa:
Ska jag dra åt tills den inte glappar eller hur hårt vågar man dra?
Hur gärna vill du att de inte ska lösa ut =)?
magnus sa:
Jag har lite samma problem, plastbiten ligger i linje med de två strecken när det inte ens är en pjäxa i bindningen. För det är väl plastbiten bakkant som ska vara i linje med sträcken?

Aja skruvade tills jag tyckte att pjäxan satt "lagom" hårt fast.
Plastbitens bakkant ska vara i linje ja, och pjäxan ska sitta i bindningen när detta utförs.

Förspänning fks
Okej, innan ni börjar pilla med bindningen... VAR FÖRBANNAT FÖRSIKTIGA SÅ ATT NI INTE KLÄMMER FINGRAR MELLAN BYGEL OCH KOLV NÄR DEN SMÄLLER IHOP!

Jag började fotosessionen med att lösa ut bindningen och det gjorde jag genom att lätt hålla längst ut på kolvet och vrida den uppåt, när det då smäller till är fingrarna säkra...

Okej, lite bilder! Alla är tagna med iPhone 3G så det är sjukt dålig kvalité, dock tror jag de gör sitt jobb...

Såhär ser det ut när hälen inte är belastad, dvs. utan pjäxa. Den vita flärpen är några mm bakom de två förhöjningarna.
11vhao1.jpg

En sidobild. Om ni rör och drar lite i häldelen så kommer ni förhoppningsvis förstå hur förspänningen funkar och hur delarna rör sig...
2rw3n08.jpg

Så här tight ligger min pjäxa när den vilar fritt.
30c0qqw.jpg

Såhär ser det ut med "korrekt" förspänning när pjäxan är itryckt.
nzftkg.jpg

Och så en bild för att visa var du justerar förspänningen. Skruva på de två skruvarna för att göra tajtare eller lösare. Försök få det hyffsat jämnt på de båda sidorna.
2i9mhf.jpg

Senast ändrad:
Förspänning fks
Ni som har stora problem med glapp, är bindningarna monterade efter era pjäxor (exakt)? Turntable-bindningarna är extremt dåliga i avseendet av justering och en 305-pjäxa i en bindning monterad för 308mm kommer ha svårt med förspänningen.

Förspänning fks
Carled sa:
Ni som har stora problem med glapp, är bindningarna monterade efter era pjäxor (exakt)? Turntable-bindningarna är extremt dåliga i avseendet av justering och en 305-pjäxa i en bindning monterad för 308mm kommer ha svårt med förspänningen.
Hade inget problem med att gå från monterat för 307mm ner till 301mm! Men då är kolvarna inskruvade helt.

Förspänning fks
Noen kommentarer:

Ved montering skal man bruke en mal som er 5mm mindre enn støvellengden for å få rett forspenning ca midt på den mulige justeringen av bindingen. (Har selv noen par som er montert for 311mm, og de må være justert så de nesten ikke går lenger for å sitte rett, skulle ha brukt mal for 306mm.) Det er totalt ca 10mm med justeringsmulighet i bindingene, +- 5mm ved rett montering.

Plastbiten er en indikator på om du har rett forspenning, men er av erfaring ikke 100% til å stole på. Med støvelen i bindingen skal det ikke være noe vandring dersom du tar tak i hælstykket og forsøker å vri det frem og tilbake (på tvers av skien). På TGR er det et sitat av en kanadisk wc-tekniker som beskrev at han stilte forspenningen slik at hælstykket "snaps up smartly". Selv ser jeg ikke lenger på plaststykket, men justerer til føles rett.

Dersom du har snø under hælen eller i bindingen vil du ikke få tråkket skikkelig ned i bindingen og lett kunne løse ut feil. Hælstykket skal peke bratt oppover, ca 60 grader, mindre enn normalt gjør at den slipper lett.

Dersom plastbiten henger seg opp/kiler seg fast under den svarte biten som skyver på den, ta tak i hælstykket og roter bindingen 90 grader, til plastbiten smetter på plass.

Förspänning fks
Carled sa:
Okej, innan ni börjar pilla med bindningen... VAR FÖRBANNAT FÖRSIKTIGA SÅ ATT NI INTE KLÄMMER FINGRAR MELLAN BYGEL OCH KOLV NÄR DEN SMÄLLER IHOP!
Instämmer. FKS är en riktig råttfälla. Här kan man klippa av sig fingrarna om man inte är väldigt försiktig.

Jag tycker förspänningsinställningen på FKS inte är särskilt exakt, jag får ofta dra åt lite extra för att glapp inte ska uppstå. Andra som känner igen det?

Förspänning fks
Enligt manualen skall man borra och montera för 5mm mindre än korrekt sullängd. Bara det säger en del om förspänningen. Mina FKS155 på parklaggen är monterade för 2mm mindre och det är en klar förbättring än de som visas på bilderna...

Förspänning fks
Jag håller med Svimen... Man får pröva sig lite fram, förspänningen är inte riktigt "förspänning" utan mer "nedåt-och-lite-för-spänning". Så dildon ska ha ett distinkt stånd uppåt, annars sitter du inte fast ordentligt.

Edit: plastgrunkan vet jag inte hur den fungerar, så dess funktion kan jag inte kommentera!

kram

Senast ändrad:
Förspänning fks
Carled sa:
Enligt manualen skall man borra och montera för 5mm mindre än korrekt sullängd. Bara det säger en del om förspänningen. Mina FKS155 på parklaggen är monterade för 2mm mindre och det är en klar förbättring än de som visas på bilderna...
Whaaaat? Helt otroligt ologiskt... Men kan tänka mig att det stämmer!

FF sa:
... Så dildon ska ha ett distinkt stånd uppåt, annars sitter du inte fast ordentligt...
ok...

Förspänning fks
Stämmer att man enligt manualen ska montera för sullängd -5mm, men detta bara enligt jiggen om jag förstått det rätt. För klisterlappsmallen står det inget om att man ska dra av några mm alls från sullängden.

Någon som vet?

Förspänning fks
mholm sa:
Stämmer att man enligt manualen ska montera för sullängd -5mm, men detta bara enligt jiggen om jag förstått det rätt. För klisterlappsmallen står det inget om att man ska dra av några mm alls från sullängden.

Någon som vet?
Usikker på hvordan dette er på malen som følger med bindingen, men malene som ligger på TGR må det trekkes fra på. Har selv laget egen mal ved å måle på PDF-filen til Jondrums, og tegne opp i et cad-program, og den malen jeg ender opp med da må det trekkes fra på for å få den til å stemme.

Senast ändrad:
Förspänning fks
Det här är bindningen jag skrev om i en annan tråd. Nu har jag fått tag på pjäxan de monterade efter och tolkar jag det rätt som att de monterat bindningen för långt isär även för denna pjäxa när bakkanten på den vita plastbiten är några mm bakom strecket trots att bindningen är skruvad i botten?

En märklig sak med ena bindningen är att kåpan där huvuddelen av bindningen sitter inte fälls upp lika brant som på den andra. Ena bindningskåpan är nästan vertikal när det sitter en pjäxa i den men den andra bindningen lutar ungefär ¼?.

Förspänning fks
Den vita kilen går bakåt när du drar åt förspänningen så du kan nog lossa den ett par varv. Strecket är dock inte hundraprocentigt, testa att vrida häldelen med pjäxa i bindningen, den ska inte kännas lös. Min erfarenhet är att kilen brukar hamna just bakom strecket när det känns ok.

Den andra verkar dock knepigare, ej råkat ut för nåt liknande. Ser ut som om den inte går igen helt och hållet. Är den oxå skruvad i botten (förspänningen) ? Testa i så fall att släppa lite på den. Blev det någon skillnad?

Förspänning fks
Ser ut som den inte klickar i ordentligt. Är bindningarna monterade olika långt isär? Det ser ut som den behöver dras åt hårdare/ha häldelen framflyttad. Det brukar också se ut så där att den inte fälls upp helt när man har en massa snö under hälen och försöker klicka i, men det har du ju uppenbarligen inte. Oavsett ska du ju inte behöva skruva förspänningen i botten.

Förspänning fks
herrgard sa:
Ser ut som den inte klickar i ordentligt. Är bindningarna monterade olika långt isär? Det ser ut som den behöver dras åt hårdare/ha häldelen framflyttad. Det brukar också se ut så där att den inte fälls upp helt när man har en massa snö under hälen och försöker klicka i, men det har du ju uppenbarligen inte. Oavsett ska du ju inte behöva skruva förspänningen i botten.
Jepp, de är monterade olika, ca 7 mm. Se den länkade tråden. Det intressanta i sammanhanget är att nu har jag fått tag på pjäxorna de monterade efter och jag måste alltså ha bindningen i stort sett i innersta läget för att det ska passa. Det är ingen liten felmontering :-(

Förspänning fks
la_grave sa:
herrgard sa:
Jepp, de är monterade olika, ca 7 mm. Se den länkade tråden. Det intressanta i sammanhanget är att nu har jag fått tag på pjäxorna de monterade efter och jag måste alltså ha bindningen i stort sett i innersta läget för att det ska passa. Det är ingen liten felmontering :-(
Oj, såg den tråden nu. Kass montering...

Om du ser det från den ljusa sidan så måste du flytta fram häldelen som inte sitter som den ska mer och får ett större avstånd mellan hålen i skidan :-) Hur sitter pjäxan i den andra fast då? Du kanske inte alls behöver flytta den hälden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp