PThuresson
Ny medlem
Förspänning fks
Har ett par rossignol fks racebindningar och behöver hjälp med att ställa förspänningen. Hur ser man att den är rätt?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag provade att ställa den jäms med strecken men då glappade pjäxan i bindning. Ska jag dra åt tills den inte glappar eller hur hårt vågar man dra?Carled sa:Den vita flärpen som går ner på hälens bottenplatta skall vara jämns med de två små strecken på bottenplattan.
Hur gärna vill du att de inte ska lösa ut =)?PThuresson sa:Ska jag dra åt tills den inte glappar eller hur hårt vågar man dra?
Plastbitens bakkant ska vara i linje ja, och pjäxan ska sitta i bindningen när detta utförs.magnus sa:Jag har lite samma problem, plastbiten ligger i linje med de två strecken när det inte ens är en pjäxa i bindningen. För det är väl plastbiten bakkant som ska vara i linje med sträcken?
Aja skruvade tills jag tyckte att pjäxan satt "lagom" hårt fast.
Hade inget problem med att gå från monterat för 307mm ner till 301mm! Men då är kolvarna inskruvade helt.Carled sa:Ni som har stora problem med glapp, är bindningarna monterade efter era pjäxor (exakt)? Turntable-bindningarna är extremt dåliga i avseendet av justering och en 305-pjäxa i en bindning monterad för 308mm kommer ha svårt med förspänningen.
Instämmer. FKS är en riktig råttfälla. Här kan man klippa av sig fingrarna om man inte är väldigt försiktig.Carled sa:Okej, innan ni börjar pilla med bindningen... VAR FÖRBANNAT FÖRSIKTIGA SÅ ATT NI INTE KLÄMMER FINGRAR MELLAN BYGEL OCH KOLV NÄR DEN SMÄLLER IHOP!
Billig par her: http://www.finn.no/finn/torget/tils...ference=2011/3/29/0/276/399/90_-897650560.jpgkebacken sa:någon som har en tå-del till övers för ett par fks15/18? pm![]()
You've got mail!kebacken sa:någon som har en tå-del till övers för ett par fks15/18? pm![]()
Whaaaat? Helt otroligt ologiskt... Men kan tänka mig att det stämmer!Carled sa:Enligt manualen skall man borra och montera för 5mm mindre än korrekt sullängd. Bara det säger en del om förspänningen. Mina FKS155 på parklaggen är monterade för 2mm mindre och det är en klar förbättring än de som visas på bilderna...
ok...FF sa:... Så dildon ska ha ett distinkt stånd uppåt, annars sitter du inte fast ordentligt...
Usikker på hvordan dette er på malen som følger med bindingen, men malene som ligger på TGR må det trekkes fra på. Har selv laget egen mal ved å måle på PDF-filen til Jondrums, og tegne opp i et cad-program, og den malen jeg ender opp med da må det trekkes fra på for å få den til å stemme.mholm sa:Stämmer att man enligt manualen ska montera för sullängd -5mm, men detta bara enligt jiggen om jag förstått det rätt. För klisterlappsmallen står det inget om att man ska dra av några mm alls från sullängden.
Någon som vet?
Jepp, de är monterade olika, ca 7 mm. Se den länkade tråden. Det intressanta i sammanhanget är att nu har jag fått tag på pjäxorna de monterade efter och jag måste alltså ha bindningen i stort sett i innersta läget för att det ska passa. Det är ingen liten felmontering :-(herrgard sa:Ser ut som den inte klickar i ordentligt. Är bindningarna monterade olika långt isär? Det ser ut som den behöver dras åt hårdare/ha häldelen framflyttad. Det brukar också se ut så där att den inte fälls upp helt när man har en massa snö under hälen och försöker klicka i, men det har du ju uppenbarligen inte. Oavsett ska du ju inte behöva skruva förspänningen i botten.
Oj, såg den tråden nu. Kass montering...la_grave sa:Jepp, de är monterade olika, ca 7 mm. Se den länkade tråden. Det intressanta i sammanhanget är att nu har jag fått tag på pjäxorna de monterade efter och jag måste alltså ha bindningen i stort sett i innersta läget för att det ska passa. Det är ingen liten felmontering :-(herrgard sa:Ser ut som den inte klickar i ordentligt. Är bindningarna monterade olika långt isär? Det ser ut som den behöver dras åt hårdare/ha häldelen framflyttad. Det brukar också se ut så där att den inte fälls upp helt när man har en massa snö under hälen och försöker klicka i, men det har du ju uppenbarligen inte. Oavsett ska du ju inte behöva skruva förspänningen i botten.
Jag har två par Katana, men då är så bökiga att vända med på skogsvägar.bootfitta sa:Släng skidorna och köp ett par till Katana istället. Jag har ett par omonterade som står.....