Första boots köpet Burton hail 08 ?

Dorngrund

Ny medlem
Tjena , har kört snowboard i ca 2 vintrar och det går bra och fort i pisten, men är nu trött på att hyra grejor och vill ha eget.

VArt och provat lite boots och fastnade för ett par Burton Hail 08 som dessutom va på lite rea. Dom är inte så vackra att se på men passa min fot väldigt bra och tyckte den hade bra egenskaper. Men har läst här på forum att de är en park känga, och nån sa att den blir utsliten och kass efter en halv säsong?

Vill åka pist men vill också börja med hopp och rails och dylikt.

borde jag köpa dessa? eller är de bara för proffs i parken? är dom dåliga i icke park sammanhang? Annars förslag på nått bättre är välkommet för en vilsen själ :P

Mvh

Den är ju rätt mjuk så det kan stämma som du misstänker, att den inte kommer kännas stadig i pisten. Men sitter de bra osv. så borde du ju kunna hitta en lite styvare Burton. Skulle t.ex. titta på Ruler, den funkar bra överallt.

Hail passar nog bäst i parken men inte bara för duktiga, den har ju ett flex som är mera lämpat för trix och tweaks vilket inte är en fördel om man ska åka fort och hårt i pist med bra skär. Har man mycket muskler kan man kompensera för detta men "en vanlig snubbe" skulle behöva en stadigare boot.

TAck för svar det låter ju logiskt :).

Är 180 Cm lång och väger ca 70 kg och har mest kört på hyrda brädor som vart 160 cm långa, dom har känts väldigt sköna men kanske för lång om man vill hoppa och grejjer ? men om den är kortare är den långsammare i pist?

Sen verkar de ju vara Burtom Custom som gäller när de gäller bindningar verkar va de alla rekomenderar?

Personligen tycker jag att Lashed från 32 är bättre. Du kan nog få dem till ett bra pris också. Tänk på att Burtons boots har en tendens att tänja sig ganska mycket - min Hail gick ut en hel storlek. 32:orna håller bättre. Men jag tycker inte att Hail är för mjuka för pist etc.

Custom har lite risiga delar, de går väldigt lätt och ofta sönder. Och det kan vara ett rent h-e att hitta extradelar (måste vara Burton och de flesta snowboardbutiker säljer med tishor än reservdelar :-)
Men de duger väl också.

Du behöver inte stirra dig blind på brädans längd, mycket annat spelar in i dess egenskaper, skärning, flex, vikt och generell design. Är man lång men lätt som du så får man ändå en större hävarmseffekt än vad en kortare person med samma vikt kan uppbringa så en kortare bräda kommer inte vara särskilt positivt förutom rena jibb-egenskaper. Ska det gå att åka bra oxå så bör du nog hålla dig till nåt runt 160 men som sagt är andra saker än cm hit eller dit viktigare.

Ver petig med storleken när du köper boots för de går ut sig, alla märken, mer eller mindre. De ska sitta väldigt tight när de är nya.

Mina Custom har väldigt många år på nacken. tror jag köpte dem 2000... Bara pajat en FLAD och då fick jag en ny i första butiken jag gick in i. Är alltså nöjd med kvalité. De är rätt mjuka, skulle köpa lite styvare idag om jag hade råd. Där gäller samma som för boots, muskler kan kompensera för mjukt flex.

Okej jag har slopat Hail bootsen, jag var och testa ett par Burton MOTO dom kändes också bra och var dessutom billigare. ÄR dom mer alround? ÄR den snörningsvarianten verkligen bra?

Sen kollade ja in 2 brädor som såg sjysta ut 160 Cm långa tror jag, Salomon Pulse 08 och Ride Antic, Nån som vet nått om dom?

Om man ska åka mkt pist men brädan ska ändå hålla för lite hopp och sånt , hård eller mjuk bräda??

HUr mkt kan bootsen sticka ut ur bindingen fram?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp