Första gången till alperna. Champoluc?

E-rad

Medlem
Hej!

Nu funderar jag och min sambo på alperna där vi aldrig tidigare åkt. Tanken var att åka omkring mars eller april, men det spelar mindre roll.
Har aldrig varit i alperna tidigare (rena djungeln att välja ställe), och fick tipset Champoluc av en kollega som åker mycket skidor.

Han tipsade även om att boka via slopetrotter där jag hittade ett boende som såg trevligt ut (svårt att värdera..) och kommer kosta ca 26000kr för oss båda (flyg, hotel, transfer, liftkort, halvpension) vilket kändes rätt mycket, men det är kanske vad det kostar där nere?

Har ni andra tips hur man ska gå tillväga med bokning? Föredrar ni att boka via hotel, flyg, liftkort etc, separat?

Lite av kross-posting här, men som jag skrev i ett annat ämne nyss, om du vill få ner priset, sikta in dig på en vecka och boka 24-28 timmar innan avresa. Om det är första gångerna i Alperna, så kommer du bli trollbunden, oavsett ort, skulle jag säga :)

Nu har jag visserligen rest ensam, så jag har fått betala enkelrumstillägg, men all in all så har det kostat, med halvpension, skidfrakt, flyg, transfer, liftkort, 10 000 - 12 000 SEK. OM man åker två stycken, så borde man kunna få ner priset ytterligare något.

Champoluc som ort har jag dessvärre ingen erfarenhet av.
För egen del, när jag reser solo, så bokar jag paket, med allt inkluderat (Nortlander/STS) för enkelhetens skull. Det gånger jag åkt med vänner ock bekanta, så brukar jag plocka ihop resan själv (boka flyg via flygbolagens hemsidor, boka hotell separat, beställa liftkort över nätet, osv). Om man då skall få ner priset, så gäller det att boka flygresan i god tid, tänk 6 månader före avresa, typ.

wertigo sa:
Lite av kross-posting här, men som jag skrev i ett annat ämne nyss, om du vill få ner priset, sikta in dig på en vecka och boka 24-28 timmar innan avresa. Om det är första gångerna i Alperna, så kommer du bli trollbunden, oavsett ort, skulle jag säga :)

Nu har jag visserligen rest ensam, så jag har fått betala enkelrumstillägg, men all in all så har det kostat, med halvpension, skidfrakt, flyg, transfer, liftkort, 10 000 - 12 000 SEK. OM man åker två stycken, så borde man kunna få ner priset ytterligare något.

Champoluc som ort har jag dessvärre ingen erfarenhet av.
För egen del, när jag reser solo, så bokar jag paket, med allt inkluderat (Nortlander/STS) för enkelhetens skull. Det gånger jag åkt med vänner ock bekanta, så brukar jag plocka ihop resan själv (boka flyg via flygbolagens hemsidor, boka hotell separat, beställa liftkort över nätet, osv). Om man då skall få ner priset, så gäller det att boka flygresan i god tid, tänk 6 månader före avresa, typ.
Tack för ditt svar!
Då låter 26000 kr (2 pers) inte som något överpris iallafall.. Antingen kollar vi runt lite till och bokar, eller så kan man chansa och boka något väldigt sent som du säger. Har aldrig provat det senare alternativet men det vore kul :)

Det är inget överpris men inte heller superbilligt, men det beror ju på hur bekväm man vill vara. Har man bara en vecka är det ganska skönt att veta att allt fungerar och går smidigt.

Jag bokade allt privat, flög till Malpensa mitt i natten, sov på McDonald's, åkte tåg till Point-Saint-Martin och sen buss upp till Gressoney. Krångligt men billigt!

Champoluc är fint, speciellt på våren! Systemet sitter ihop med Gressoney och Alagna där Gressoney är mittersta dalen. Jag gillade att bo i Gressoney för det var enkelt att välja om man ville åka i Champoluc, Gressoney eller Alagna beroende på väder och vind, men det är relativt enkelt att åka mellan systemen även om man bor i Champoluc eller Alagna. :)

Ett tips är att beställa boken Polvere Rosa innan du åker ner, det är en superbra guidebok som beskriver massvis med roliga leder i hela Monte Rosa och det står även svårighetsgrad och under vilka förhållanden vilka åk är bra! :)

Tillbaka
Topp