Första gången...

blom

Aktiv medlem
Första gången...
Tjenare,

Jag och två till ska ut på vår första topptur, på Städjan i Idreområdet. Inte så brant, inte så svårt, inte lavinfarligt. Men eftersom det är första gången passar det oss bra, tror jag.

Men vad ska vi ha för utrustning, ska vi köra på randonné, kan man i så fall hyra det billigt nånstans. Eller ska vi gå upp på snöskor, vilket är bästa sättet.
Bör vi ha transrecivers och hela det paketet med oss för säkerhets skull?
Borde vi ta med en guide, vi känner till området bra, men i alla fall.

Det skulle vara bra om nån som kan det här bättre än jag, kan hjälpa mig lite.

/Jonas

Första gången...
Hej !

Jag och några kompisar gick upp på Städjan en dag i slutet på April för några år sen och det var en lätt, lugn och trivsam tur. Temperaturen var runt 20 grader så snön fullkomligt rann bort under skidorna och vi fick gå till fots en del sträckor.

När det gäller utrustning så använde vi telemarks-skidor med stighudar och det funkar hur bra som helst. Har aldrig provat randonné men tror inte det spelar så stor roll på Städjan, välj det ni gillar bäst. Telemarks-skidor vet jag att det går att hyra i Iderfjäll men tyvärr har jag ingen aning om det finns randonné så det enklaste är nog att kontakta dom och fråga. Snö-skor som du nämner skulle säkert funka bra det också, turen är som sagt lätt. Lavinsändare, spade och sond tycker jag absolut ni skall ha med er. När det gäller guide däremot så är det nog en smaksak, vi använde det inte och vägen upp är lätt att hitta förutsatt att ni har en bra karta.

Hoppas ni får en fin tur !
/Johan

Första gången...
egentligen borde man göra det till vana att alltid ta med sig lavinutrustning. man vet aldrig när de kan behövas. även om man inte behöver gräva upp nån ur en lavin kan spaden vara bra o ha: hopp, lunchgrop, slåss med sina turkamrater m.m.

ha en trevlig tur!!

Första gången...
Fy fan va trevlig ide. Det där måste jag testa på ngn gång. Jibba utför städjan, 1337! =)

Hm, inte behöver ni nån guide ller, har ni gått upp på städjan på sommaren så ser ni nog hur enkelt de är :) I stort sett så är det e stor kulle bland andra kullar. Bara å knata på tror jag.

Shit va sugen jag blev =)

Tillbaka
Topp