första hjälpen kit

Anatoli

Ny medlem
första hjälpen kit
Vad ska innehåla en sådan när man åker offpist? Jag har en i bilen som är avsedd för att ha den i bilen. Räcker den?

första hjälpen kit
Du ska ha det som du kan använda. Det är väldigt vanligt att folk åker runt med färdigförpackade första förband som de aldrig ens öppnat.

Gå igenom det första hjälpen kit som du har och kolla vad just du kan använda (utifrån den första hjälpen-kunskap du har). Om det är något som du inte fattar hur det ska användas så lägger du bort det. Om det är något som du saknar så köper du till det på Apoteket. En bra sak att ha med om du kan använda den är en SAM-splint.

Jag rekommenderar att du går en bra första hjälpen-kurs. Tips, SLAO:s Första Hjälpen i terrängen eller skidbacken.

första hjälpen kit
centralbyrakraten sa:
Du ska ha det som du kan använda. Det är väldigt vanligt att folk åker runt med färdigförpackade första förband som de aldrig ens öppnat.

Gå igenom det första hjälpen kit som du har och kolla vad just du kan använda (utifrån den första hjälpen-kunskap du har). Om det är något som du inte fattar hur det ska användas så lägger du bort det. Om det är något som du saknar så köper du till det på Apoteket. En bra sak att ha med om du kan använda den är en SAM-splint.

Jag rekommenderar att du går en bra första hjälpen-kurs. Tips, SLAO:s Första Hjälpen i terrängen eller skidbacken.
Tack för tipsen. Efter jag har varit på SLAO 0 lavinkurs vill jag inte gå nån annan SLAOs kursen. Det är bra tänkt. Jag är medveten om man ska kunna använda utrustningen annars är det meningslös att ha den med sig.

första hjälpen kit
Anatoli sa:
Vad ska innehåla en sådan när man åker offpist? Jag har en i bilen som är avsedd för att ha den i bilen. Räcker den?
Kul tråd!
Finns det några som är backläkare eller fjällräddare här på forumet? Det vore kul att veta vad ni tycker är bra att ha med.

Håller med centralbyråkraten om att utrustningen måste vara anpassad efter användarens utbildning. Men sen måste utrustningen vara anpassad för ändamålet. Var ska du åka offpist? Vilket skadepanorama är att vänta?
I Hammarbybacken är förmodligen skavsårsplåster och något mot baksmälla lämpligt.
Åker du luftburen offpist är det nära till hjälp i motsats till om du turar för att nå offpist. Utrustningen måste anpassas.

Jag tror att det bara går att bedriva den allra enklaste sjukvården i väntan på hjälp. Därför har prioriterat överlevnad i väntan på hjälp. Nedkylning i kombination med trauma är farligt. Jag alltid med mig en mycket lätt vindsäck.

http://www.terra-nova.co.uk/tarps-bivis-bothies/all-bothies-bothy-bags/superlite-bothy-2/

Sen har jag med mig ett par plasthandskar, en elastisk linda modell större, steri-strip (för att dra ihop mindre sårskador i tex ansiktet, fäster förmodligen inte på kall hud utomhus) och zinkhäfta/sporttejp
http://www.tryggsaker.se/c-extra-slitstark-sporttejp-3-75-10m

Sporttejp är sjukvårdens silvertejp (aka gaffa aka Jesustejp). Den går att laga både patienter, narkosapparater skidor och kläder med. Dessutom fungerar den hjälpligt i kalla temperaturer. Jag har också med mig två små kompresser (10x10cm) att täcka sår med (sen tejpas kompressen fast med sporttejp och lindas).
Om jag skulle komplettera med något mer till i år är det förmodligen en steril plastduk för att kunna täcka öppna frakturer eller sår.

Vad har ni andra med er?

Senast ändrad:
första hjälpen kit
80% Stroh rum a.k.a sårsprit :)
Spinnakertejp för att laga kläder.
Ducttejp på ena staven
Skavsårsplåster.
plåster
Liten sårkompress
Sporttejp
Diverse piller
liten sax och Greber multiverktyg (ej i handbagaget på flyget)

första hjälpen kit
Blodstoppare (Cederots gröna)
Starka franska värktabletter
Multitool
Sårtejp
Gaffa
Överlevnadsfilt (dubblar som bår, tål 80kg)
Sax
Plåster
Gasbinda
Plasthandskar
Skavsårsplåster
Sårtvätt-servetter

SAM-splint, seristrip och Leukoplast samt en ordentlig kurs står på inköpslistan.

Tillbaka
Topp