Första skidorna-absolut nybörjare

Toofcore

Ny medlem
Hej allihopa, jag har en eller ja flera frågor som jag hoppas kunna få hjälp med!

Jag är en snowboard åkare från grunden och jag kan väl kalla min en average åkare!
Jag har precis börjat jobba som personlig assistent åt en kille med ryggmärgsbråck dvs han är förlamad från magen och neråt så hans skidmöjligheter är biski ("sittskida") och för att åka biski behöver man en "ledare" som har en biskilicens och just nu har bara hans mamma en sådan licens, inte så kul för en 14åring att alltid åka med sin mamma så därför ska nu jag vidga mina alpina vyer och lära mig åka skidor och ta licensen som krävs!

Troligtvis så kommer jag köpa ett par egna skidor då jag inte vill krångla med skidhyrning osv. Och det är där ni kunniga kommer in i bilden!

Mitt mål är att åka twintips och både köra pist och offpist och även park, jag vet att det kommer ta ett tag och lära sig men det jag undrar är vad jag ska börja med? Kan man hoppa på ett par twintips direkt eller ska man lära sig från grunden med andra skidor? Värt att nämna är att jag har en korsbandsskada i ena knät, kommer detta sätta stopp för mina planer eller finns det några tips på den fronten om t.ex. Skidor som kanske är enklare att manöverera med dåligt knä osv?
Mina mått är 180cm 79kg

Tacksam för svar och tips!!
// Toffe

Visst går det att börja med twintips om du verkligen vill ha det. Det finns viktigare egenskper på ett par skidor än antalet brätten. Se till att skidorna har en rejäl midja (kort svängradie), inte är för hård och gärna är ganska korta.

Tillbaka
Topp