Första twintipsen.

• Trådstartare Trådstartare Hylve
  • Start datum Start datum
H

Hylve

Guest
Första twintipsen.
Hej! Nu är det dags att köpa sig ett par twintip!

Vikt: ~95kg
Längd: 184cm

Förra vintern testade jag en bekants twintips och fann det hela mycket roande, och beslöt mig för att införskaffa mig ett par till nästa säsong. Jag har åkt, gamla hederliga pistskidor, snowblades (testade och lalla runt lite i den lokala baken).

Det jag är ute efter, är en skida som ska gå bra i pisten och även en del i parken. offpist och dylikt kommer också åkas men inte alls i lika stor utsträckning. Tanken är att jag ska behålla mina skidor några år så jag jag tänker inte spendera pengar varje år på att byta upp mig.

Tänkte nu i dagarna åka och inspektera lite skidor, vad är det jag ska kolla efter? matrial? Bredd? Ja, vad ska jag helt enkelt tänka på när det gäller twins?

Som sagt, jag vill inte ha ett par skidor för det absoluta nybörjaren, jag kan åka. Och eftersom jag ska behålla dem ett tag ( enligt planerna ) så ska jag även gå efter det när jag köper.

Första twintipsen.
Åk till en skidbutik och snacka med dom. Det finns så mycket att välja mellan.. (med skidbutik menar jag inte stadium eller intersport o.s.v.!)

Första twintipsen.
KeK sa:
Åk till en skidbutik och snacka med dom. Det finns så mycket att välja mellan.. (med skidbutik menar jag inte stadium eller intersport o.s.v.!)
Ok, eftersom vi inte har en skidbutik här i kommunen så vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig. Det var därför jag tänkte höra efter lite här först.

Tar väldigt gärna emot tips på skidbutiker i södra dalarna då jag inte vet några!

Första twintipsen.
jag skulle nog säga ett par Scott Crusade i ditt fall, en all-mountain skida som fungerar både bra i pisten och utanför. Den ska tydligen vara väldigt bra enligt ett test i tidningen Åka skidor.
Vet dock inte hur bra den är i parken, kan kanske vara en stor nackdel om du ska jibba... dessutom skulle jag nog reagera på svängradien 15m, men det är en smaksak hur stora svängar man tycker är skönast. Men eftersom du har åkt pistskidor innan så kanske crusade är laggen för dig.
Ett starkt tips är att testa skidan innan du köper den!

Första twintipsen.
Jag kan även tillägga att jag inte ute efter det nyaste. Så om det finns bra skidor fast någon säsong gamla så kvittar det mig!

Tillbaka
Topp