förstörs skidorna när man grindar?

maTTeD

Ny medlem
jag tänkte filma lite i vinter och eftersom jag har ett par ganska nya skidor undrar jag om dem förstörs när man grindar?

Ja vad tror du? Tänk på hur det är om du har en vass kniv som skall vara vass för att fungera bäst. OM du skär i mjuka tomater så slits den inte, vilket man kan jämföra med snö, men om du kör över en sten är ju lite som att tappa kniven ner på stengolvet eller liknande. Att grina är ju som att försöka skära i någon metallsak. Tyvärr så håller ju inte stålkanterna lika bra som Mitzu-knivarna från TV-shop... Kanske ngt för skidtiilverkarna att titta närmare på...

jaa, men superkniven Mitzus material på stålkanterna skule väl räckena slitas ut innan skidorna, då skulle skidanläggningen få pröjsa nya räcken hela tiden, och då skulle liftkortspriserna skjuta i höjden, och det skulle vi få sota för... kan någon göra en ekonomisk kalkyl så vi vet om vi skulle tjäna på mitzu-kanter?

med vassa stålkanter får du mothugg lättare när du railar, men med slöa (då menar jag RIKTIGT slöa, som på mina skidor där stålkanterna knappt existerar) kan du kanppt svänga om det inte snön är lite lös.

stålkanterna går inte sönder av att raila, tvärtom dom mår mkt bättre av det... nej men tänk lite!!

haha.. köp inte "twintip" om du inte vill raila för dom pajjar..muhaha

ja usch, tänk om skidorna fick en repa . då är man ju tvungen att köpa ett par helt nya lagg eftersom det vore ju riktigt pinsamt ifall man fick en repa . HJÄLP !

det är nog bäst att inte åka skidor över huvud taget, tänk om dom skulle se använda ut. USCH ! har tänkt att inhandla ett par armada ar5 pga att dom är dyra och då är jag jättetuff . sen ska jag inte åka på dom, för tänk om jag skulle få repor på mina nya skidor ! jag skulle känna mej smutsig . bara tanken på det gör mej illamående . nej nu gör alla så här, SLUTA ÅK PÅ ERA SKIDOR, DOM KAN REPAS !!

man har ju hört talas om verktyg sv stål som man kan vässa sina knivar med.....??? Borde inte railen ha en liknande effekt då????

är railing kanske rent utav ett alternativ till att lämna in skidorna på shoppen...???

för dom som inte fattade ironin i mitt inlägg: självklart repas skidorna när man railar. men fan man avstår ju inte pga det. klart man railar ändå. skit samma om skidorna repas, dom klarar sej nog.

svårt att bara svara ja eller nej på inlägget som snubben droppa..?

tror att han nästan direkt fattade att frågan va ganska dumm..

mitt svar är: JA

Tror det var Fischer (är inte helt säker) som tog fram skidor med extremt hårda stålkanter för typ tio år sedan. Plasma Edge kallade de detta. Det funkade inte så bra för visst tog det längre tid för kanterna att bli slöa, men slöa blev de likväl. När kanterna sedan skulle slipas fanns det inte en enda slipmaskin på hela skidåkarjorden som klarade av det. Däremot förstördes slipmediet (duken, stenen eller vad det nu är som används för kantslipning).

Tyvärr.

Men det är ju allmänt känt. Knivar som håller skärpan längre är egentligen sämre då de mest blir svårare att slipa när de väl förlorat skärpan...

Appropå mitzu kniven har jag själv beställt ett helt kökssett (man fick mitzu kniven på köpet!), George Formans Lean Mean Fat Reducing Grilling Machine, Dual Action Plus (Damsugarmunstycke) och Dual Action avloppsrensare

Oooh, avloppsrensaren e fett cool, det bildas virvlar.... Forman-grillen e oxå cool, då kommer du bli skitbra på boxning, typ...

OKEJ, frågan var fett dum.....frågan var egentligen mer menat hur mkt dem slits! och om det är värt det!

till Eric_wibaeus: tagga ner!

Skidor slits. ja. Men det är ju rätt löjligt att raila, så håll dig till åkningen du. För övrigt kan en skida slipas rätt många gånger och en medianåkare på freeride skrapar väl ihop till ca 10-15 dagar på skidorna så du kan nog raila på om du vill.

P.S Plasma Edge finns fortfarande på flertalet av Fischers skidor; man behandlar stålet så att det är tåligare än vanliga stålkanter. Efter första slipningen är det som vilka stålkanter som helst. Innovation gjord för tyskar med flera som använder skidorna på parkeringen

Lycka till med grindingen

KK

Jag skulle tro att Plasma Edge inte är något annat än en enkel Bainithärdning. Egentligen. Kanske en uppkolning av ytskiktet om det som du säger glider, blir mjukt efter en slilpning...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp