Fort - fel - farligt!

Fort - fel - farligt!
Klart alla skall få åka överallt utan något "körkort". Det är när man testar nya saker, åker där man kanske inte tror man klarar att åka, åker med bättre åkare än en själv, som man pushas att bli en bättre åkar.

Bode Millers taktik:
Ligg på gränsen för materialet hela tiden, tillslut kommer tekniken ikapp & då jävlar...

Kanske inte skall tillämpas i alla lägen. Sunt förnuft är en skidåkares viktigaste egenskap både i och utanför pisten. Men man måste åka på gränsen för att bli bättre. Den dagen du slutar utmana dig själv som skidåkare kan du lika gärna lägga av.

Fort - fel - farligt!
Hugge-The-Dude sa:
mm...

Mer regler och reglementen över allmänt uppförande. Vem fan vill ha det? Alla vet att man ger sig ut i backen på egen risk, precis som att man i huvudtaget lämnar sitt eget hus eller ens sängen på egen risk. Det kallas livet. Det kallas frihet.

För övrigt är det väl allmänt kännt att alla som åker snabbare än en själv är oförsiktiga och dumdristiga. Subjektiv synvinkel kallas det.

Om trådskaparen vill se ett lägre tempo i backen runt om sig kanske det är han som bör anpassa sig, istället för att kräva skid-körkort och pist-gestapo för att får resten av världen att anpassa sig efter just dina tankar och ditt subjektiva synsätt. Prova att åk på tidpunkter då det är lite färre åkare i backen, eller i backar/skidområden som vanligtvis skidåkarna är av en mer säkerhetstänkande inställning.

Fred ut.
Som du säkert redan vet så finns det redan regler utöver Svea Rikes lag (som, tro det eller ej även gäller i skidbacken!) för hur du ska bete dig i skidbacken.
(läs mer om det http://www.slao.se/files/pdf/lillagula_fold.pdf)
Följer du inte ovannämda regler kan du, om det vill sig illa, åtalas.

Läskunnig som du är har du säkert redan noterat mitt syfte med tråden, förklaras i mitt inlägg innan detta.

Nej, alla som åker förbi en är inte oförsiktiga och dumdristiga men om du ställer dig i princip vilken backe som helst kommer du se att ungefär 90% av de som kommer åkande förbi åker med viss mån av okontroll. Det är dumdristigt.

Jag vill inte påminna mig att jag någonsin förespråkat ett lägre tempo i skidbackarna.
Det är absolut inte det jag vill uppnå, utan bara en säkrare backe.
För vissa skulle det betyda att de får sänka tempot tills de klara av att åka med fartkontroll.

Och hur hade du tänkt att jag skulle anpassa mig? Det spelar väl ingen roll hur duktig jag är på att åka skidor om farbror Bertil 53 inte kan stoppa när jag står lite längre ner i backen. Eller hur menar du?

Fort - fel - farligt!
Todd sa:
Klart alla skall få åka överallt utan något "körkort". Det är när man testar nya saker, åker där man kanske inte tror man klarar att åka, åker med bättre åkare än en själv, som man pushas att bli en bättre åkar.

Bode Millers taktik:
Ligg på gränsen för materialet hela tiden, tillslut kommer tekniken ikapp & då jävlar...

Kanske inte skall tillämpas i alla lägen. Sunt förnuft är en skidåkares viktigaste egenskap både i och utanför pisten. Men man måste åka på gränsen för att bli bättre. Den dagen du slutar utmana dig själv som skidåkare kan du lika gärna lägga av.
I grund och botten håller jag med dig.
Som sagt, jag vill skapa en debatt om problemet. Man flyttar sina gränser genom att utmana sig själv men samtidigt får det inte ske på bekostnad av andras säkerhet.
Tyvärr har de flesta inte samma förutsättningar som Bode Miller vad det gäller fysiskt eller vad gäller avspärrade träningsbackar.
Och givetvis, suntförnuft är en viktig egenskap men också självinsikt. att veta sina begränsningar och inse att man kanske borde ta den där skidlektionen.
Jag känner dock många som slutat utmana sig själv och som mår alldeles bra av det och glider runt i pisterna på ålderns höst.

Fort - fel - farligt!
edgeman sa:
Som du säkert redan vet så finns det redan regler utöver Svea Rikes lag (som, tro det eller ej även gäller i skidbacken!) för hur du ska bete dig i skidbacken.

Läskunnig som du är har du säkert redan noterat mitt syfte med tråden, förklaras i mitt inlägg innan detta.

Nej, alla som åker förbi en är inte oförsiktiga och dumdristiga men om du ställer dig i princip vilken backe som helst kommer du se att ungefär 90% av de som kommer åkande förbi åker med viss mån av okontroll. Det är dumdristigt.

Jag vill inte påminna mig att jag någonsin förespråkat ett lägre tempo i skidbackarna.
Det är absolut inte det jag vill uppnå, utan bara en säkrare backe.
För vissa skulle det betyda att de får sänka tempot tills de klara av att åka med fartkontroll.

Och hur hade du tänkt att jag skulle anpassa mig? Det spelar väl ingen roll hur duktig jag är på att åka skidor om farbror Bertil 53 inte kan stoppa när jag står lite längre ner i backen. Eller hur menar du?
SLAO:s regleverk bygger på vad man kan kalla sunt förnuft. Det är någonting som behövs och uppskattas både i och utanför skidbacken, det är någonting positivt som jag inte behöver diskuteras eller ifrågasättas.

Det tråden handlar om och det vi diskuterar är ditt förslag att införa fler och restriktivare regler gällande skidåkning än vad som är gällande idag. Det är någonting jag motsätter mig. Jag motsätter mig framförallt tankesättet som förslaget har sin grund i, detta eviga säkerhetstänkande. För mig ter det sig vara onödigt oroande. Jag tror att skidåkning som sysselsättning och sport tjänar väldigt lite på att regleras, själva poängen är ju att nå den där frihetskänslan och adrenalinkicken som de flesta av oss saknar i vardagen.

Trivs gemene man verkligen bäst i en omgivning där alla tänkbara risker ständigt är minimerade? Det tror jag inte, inte för spänningen i att leva "on the edge" - utan för friheten av att inte vara reglerad. Att göra som man känner för, styra kosan (skidspetsarna) dit man känner för.

Notera att jag inte förkastar det sunda förnuftet. Det är åtstramningen av friheten en skidåkare lever för som jag inte riktigt trivs med. En hobby som kräver prov och körkort för att få utföras i simplaste form. Nej, det är inte min kopp te.

Måhända uttryckte jag mig onödigt i sista stycket i mitt förra inlägg. Det ber jag om ursäkt för. Jag ber dessutom om ursäkt för att detta inlägg saknar konkreta poänger och argument. Min hjärna jobbar långsammare än en knapplift i barnbacken denna sena timmen... Förhoppningsvis går mitt svammel att tolka.

Fred ut.

Fort - fel - farligt!
Hugge-The-Dude sa:
SLAO:s regleverk bygger på vad man kan kalla sunt förnuft. Det är någonting som behövs och uppskattas både i och utanför skidbacken, det är någonting positivt som jag inte behöver diskuteras eller ifrågasättas.

Det tråden handlar om och det vi diskuterar är ditt förslag att införa fler och restriktivare regler gällande skidåkning än vad som är gällande idag. Det är någonting jag motsätter mig. Jag motsätter mig framförallt tankesättet som förslaget har sin grund i, detta eviga säkerhetstänkande. För mig ter det sig vara onödigt oroande. Jag tror att skidåkning som sysselsättning och sport tjänar väldigt lite på att regleras, själva poängen är ju att nå den där frihetskänslan och adrenalinkicken som de flesta av oss saknar i vardagen.

Trivs gemene man verkligen bäst i en omgivning där alla tänkbara risker ständigt är minimerade? Det tror jag inte, inte för spänningen i att leva "on the edge" - utan för friheten av att inte vara reglerad. Att göra som man känner för, styra kosan (skidspetsarna) dit man känner för.

Notera att jag inte förkastar det sunda förnuftet. Det är åtstramningen av friheten en skidåkare lever för som jag inte riktigt trivs med. En hobby som kräver prov och körkort för att få utföras i simplaste form. Nej, det är inte min kopp te.

Måhända uttryckte jag mig onödigt i sista stycket i mitt förra inlägg. Det ber jag om ursäkt för. Jag ber dessutom om ursäkt för att detta inlägg saknar konkreta poänger och argument. Min hjärna jobbar långsammare än en knapplift i barnbacken denna sena timmen... Förhoppningsvis går mitt svammel att tolka.

Fred ut.
Men om inte det sunda förnuftet får råda då?
Mitt sunda förnuft är helt säkert inte likadant som ditt sunda förnuft även om de säkert överenstämmer på flertalet punkter.
För att ta ett hårddraget exempel, mitt sundaförnuft säger att det är fel att mörda gamla tanter och jag lyssnar till mitt sunda förnuft. Men bevisligen finns det folk som mördar gamla tanter, det vill säga mördarens sunda förnuft är helt vridet från mitt eller så har han samma förnuft som jag har men väljer att ignorera det.

Visst är det kicken vi alla vill åt på något sätt men fortfarande, vi får inte få våra kickar på bekostnad av att vi skadar andra. Eller är det något som du tycker är helt ok?
Jag skiter fullständigt om du åker med bakvikt och okontrollerat nedför svartaste svart branten, om du åker med enbart risk för din egen hälsa och egen kick.
Lika lite missunar jag dig om du kommer på stora skär med fartkontroll och kontroll på skidorna i en full befolkad röd backe.
Tyvärr är inte så fallt i våra backar, i alla fall inte här i Åre just nu.
Jag tror heller inte att gemene man ger sig ut i backen för att bli pååkt av annan gemene man.
Så vad ska vi göra för att göra åkningen säkrare?
Mycket klagande på mitt förslag men få konstruktiva förslag på hur vi defacto kan göra backen säkrare?

I Sverige råder mycket mentaliteten "jag är svensk och därför kan jag åka skidor, Skidskola är för små barn". Hur får folk självinsikten att faktiskt inse att, hey, jag kanske borde ta en skidlektion?

Fort - fel - farligt!
edgeman sa:
Nja, riktigt så illa är det inte. SLAO:s lilla gula är helt enkelt det finstilta i köpeavtalet vid liftkortsförsäljning.

Det är med andra ord ingen åklagare som kommer att bry sig det minsta lilla om eventuella brott. Däremot så är det ett avtal mellan skidåkaren och skidanlägging, så om skidåkaren bryter avtalet på ett eller annat sätt kan skidanläggning stämma skidåkaren i en civilrättsligprövning.

Den dag då SLAO:s lilla gula står över svensk lag, hua, vilken hemsk tanke!!!

Fort - fel - farligt!
carlstrand sa:
jag håller med, va ute i backarna i val disere idag och det finns även aldeles för många fartblinda idioter här med (mestadels tyskar och danskar), inför även lift körkort, en lift som jag satt i idag stannade 5 ggr innan jag va upp pga nötter som inte ens kan ta sig av/på liften, borde inte detta va en signal till personen i fråga att han/hon inte ens borde befinna sig i närheten av en backe överhuvudtaget??? annars var det en bra dag :)
Ja, jag håller med om att det finns många nötter i skidbackarna, men sen tycker jag att alla måste få prova att åka skidor om man vill. Jag har själv stannat liften när jag var liten och mindre erfaren men om man då var tvungen att ta "körkort" för att åka så hade jag nog inte börjat med den här roliga vinteraktiviten som är det bästa som finns.

Ska nybörjare vara tvugna att boka körlektioner och teori flera veckor innan för att få prova på, och ska de åka i en förnedrande övningskörningsväst?

Jag tycker att alla ska få ta sig upp i fjällen och bara njuta av den fina naturen som jorden erbjuder!

Fort - fel - farligt!
edgeman sa:
Men om inte det sunda förnuftet får råda då?
Mitt sunda förnuft är helt säkert inte likadant som ditt sunda förnuft även om de säkert överenstämmer på flertalet punkter.
För att ta ett hårddraget exempel, mitt sundaförnuft säger att det är fel att mörda gamla tanter och jag lyssnar till mitt sunda förnuft. Men bevisligen finns det folk som mördar gamla tanter, det vill säga mördarens sunda förnuft är helt vridet från mitt eller så har han samma förnuft som jag har men väljer att ignorera det.
Ja, vissa människor utför krimnella handlingar utan överdrivna skrupler. Trots det krävs det inget körkort för att får röra sig på Sveriges gator. Såvida en individ inte bevisat sig vara en fara för resten av samhället. Om någon av Sveriges skidåkare skulle få för sig att mörda en tant i skidbacken är jag den första som förordar ett livstids förbud för den individen att nyttja svenska skidområden (utöver det straff han får i tingsrätten givetvis). Men att någon sorts skidmyndighet ska utföra prov i förhand för att förhoppningsvis kunna hitta de individer som kan anses vara labila SLAO-regelbok förbrytare tycker jag är att gå för långt.

edgeman sa:
Visst är det kicken vi alla vill åt på något sätt men fortfarande, vi får inte få våra kickar på bekostnad av att vi skadar andra. Eller är det något som du tycker är helt ok?
Jag skiter fullständigt om du åker med bakvikt och okontrollerat nedför svartaste svart branten, om du åker med enbart risk för din egen hälsa och egen kick.
Lika lite missunar jag dig om du kommer på stora skär med fartkontroll och kontroll på skidorna i en full befolkad röd backe.
Tyvärr är inte så fallt i våra backar, i alla fall inte här i Åre just nu.
Jag tror heller inte att gemene man ger sig ut i backen för att bli pååkt av annan gemene man.
Så vad ska vi göra för att göra åkningen säkrare?
Mycket klagande på mitt förslag men få konstruktiva förslag på hur vi defacto kan göra backen säkrare?

I Sverige råder mycket mentaliteten "jag är svensk och därför kan jag åka skidor, Skidskola är för små barn". Hur får folk självinsikten att faktiskt inse att, hey, jag kanske borde ta en skidlektion?
Visst tycker jag att det är tråkigt med skidare som utan tanke på värdsliga ting som andras säkerhet flyger ner för pisten i blindo. Dessa individer - och kanske framförallt deras omgivning - skulle få en säkrare skidvardag om de öppensinnigt skulle ta en eller fler skidlektioner. Det är nog flera av oss överrens om, du har uttalat din åsikt i frågan. Nu undrar du vad jag vill göra åt problemet, då jag inte vill införa skidåkarkörkort.

Sanningen är att jag inte lagt ner allt för mycket tanke på frågan. Rent spontant är mitt svar, ingenting. Inget mer än att de mer säkerhetstänkande åkarna visar civilkurage nog att vid tillfälle helt enkelt påpeka förövarnas dumdristighet. Skäll ut dem. Naturligtvis ska SLAO:s medarbetare gå i täten. Med den pondus deras overaller inger i skidbacken tror jag att det är den smidigaste metoden. Smidigt, både gällande effekt för skidåkningen som helhet och gällande realistisk möjlighet för utförande.

nuff said.. måste jobba

Fort - fel - farligt!
Menar du allvar eller?
ja visst kör vissa för fort i backen...men vadå räddar liv? Hur många dödsolyckor händer i Åres skidsystem per år? I preparerade backar?

Fort - fel - farligt!
Detta omfattas av svensk lag i vissa fall som vållande av fara för annan kom jag jut på=) case closed. puss å hej

Fort - fel - farligt!
fransosen sa:
En hyfsat bra variant är att göra som i Trysil, att de flesta svarta backar är samlade på ett ställe och då slipper man ju en del blåbär...
Så har dom i Sälen/Lindvallen också, tycker alla skidanläggningar ska tänka så för då minskar ju risken att man själv kommer ligga på sjukhus. (Kanske)

Fort - fel - farligt!
h3nriik sa:
fransosen sa:
En hyfsat bra variant är att göra som i Trysil, att de flesta svarta backar är samlade på ett ställe och då slipper man ju en del blåbär...
Så har dom i Sälen/Lindvallen också, tycker alla skidanläggningar ska tänka så för då minskar ju risken att man själv kommer ligga på sjukhus. (Kanske)
Alla borde tänka så? Ja bygg om alla berg med massa schaktning hit och dit vettja.. Eller så kan det vara så att faktiskt den naturliga terrängen bestämmer hur det ser ut?

Fort - fel - farligt!
Todd sa:
h3nriik sa:
fransosen sa:
Alla borde tänka så? Ja bygg om alla berg med massa schaktning hit och dit vettja.. Eller så kan det vara så att faktiskt den naturliga terrängen bestämmer hur det ser ut?
Nja, nu tycker jag att du krånglar till det.... räcker väl att planera hur man lägger liftarna samt backarna på berget.

Fort - fel - farligt!
Gurra_C sa:
Ja, turisterna ska hålla sig i Pelikansvängen (pelikan betyder turist på Jämtländska om jag inte har helt fel?:)
Nej, jag tror att skidpatruller, samt att de tog fler liftkort skulle vara lösningen...
Jag har aldrig hört talas om att pistörer lr liknande tagit liftkort, iaf. inte i sverige.
För övrigt tycker jag att man kan åka fort, bara man kan stoppa innom en rimlig tid. Jag kan juh tex stoppa mkt fortare än ngn wannabee/noob som aldrig stått på ett par skidor förut, och som kör rakt ner för att de inte kan svänga...

//Axel

Fort - fel - farligt!
freedolle sa:
freedolle sa:
Ps. Om nån skulle kunna tala om hur det är att bli omkörd så skulle det vara skyst för jag vet faktiskt inte hur det är ;) DS...
Jag måste erkänna att jag nästan önskade mig ett svar som detta.

Jag spekulerar visserligen fritt här men något säger mig att du tillhör kategorin åkare jag är rädd för i backen.

Och vad gällande folks flykt, se på t.ex golf. Där måste du gå kurs innan du släps ut på banan, du måste ta grönt kort för att få gå en runda. Och det finns en massa folk som spelar golf så det argumentet tror jag faller platt. Men som jag påpekar i startern att de kan bli en än mer elitistik sport att utöva.

Måste berätta för dig edgeman att det finns många banor du inte behöver ha något grönt kort så det var ett riktigt dåligt förslag...
Jo det verkar ju jättebra att ta efter Golf! En sport som har sjutit sig själv i foten genom att vara alldeles för stel med medlemskap och dyl. nej fram för lite mer frihet.
Däremot kan jag verkligen tycka att fler åkare borde satsa några kronor på en skidlektion.
Väldigt många åker långt över sin förmåga och riskerar både sin och andras hälsa men att skapa åkkörkort är ju bara korkat.
Ha de

Fort - fel - farligt!
dannedieharder sa:
Jo det verkar ju jättebra att ta efter Golf! En sport som har sjutit sig själv i foten genom att vara alldeles för stel med medlemskap och dyl. nej fram för lite mer frihet.
Däremot kan jag verkligen tycka att fler åkare borde satsa några kronor på en skidlektion.
Väldigt många åker långt över sin förmåga och riskerar både sin och andras hälsa men att skapa åkkörkort är ju bara korkat.
Ha de
Vad gällande golf så är det ändå en sport som engagerar 600.000 människor i Sverige. En ganska stor del med andra ord! Så skjutit sig i foten, ja jag vet inte.

Läst igenom lite svar här nu och det är lite samma tänk som man kan se på t.ex lavinsidan. "Det händer aldrig mig"-tänket dvs alla andra behöver ändra sig.
Liksom vi ständigt behöver fräscha upp våra och vidmakthålla våra lavinkunskaper, likadant är det med våra skidtekniska bitar såsom jag ser det.
Men svenskar som vi är behöver väl inte vi gå i skidskola?
Nybörjare är bra på att gå i skidskola, de riktigt duktiga lika så men däremellan är glappet stort.

Tycker det förs på tok för lite debatt om säkerhet i pist & åkteknik i dagens skid-Sverige.
Ett körkort kanske är att hårddra det men något måste göras för att förbättra den rentav usla status som finns runtom på skidåkare i vårt avlånga land.

Tillbaka
Topp