Fota skidåkning i midnattsol

Scoop

Ny medlem
Tjao... Nån som vet vad man bör ha för film/ISO då man fotar skidåkning i midnattsol... typ 400 eller klarar man sig på lägre???

Hej!

T-max tror jag inte på. Om du ska fota midnattsol så är det ju ljuset som är speciellt och då är ju en svartvit film som t-max inget vidare. En 4oo-film skulle ju absolut funka men problemet är att dom är rätt så grovkorniga men om du ska ha en 400 film tror jag Fuji Provia 400F är den bästa. Du kan nog också klara dej bra med en 200 film och då tror jag att du får det bästa resultatet om du pressar en 100film typ Fuji Provia 100F.

Det viktigaste när du fotar midnattssol är nog dock dina objektiv. Har du ett objektiv med ljusstyrka 5.6 och ett med 2.8 så för att få samma tid i samma ljus så behöver du ha en 400 film på 5.6:an medans du får samma tid med en 100 film på 2.8:an och det är trots allt en hel del skillnad på 100 och 400 filmerna. Eller om man gör en till jämförelse på objektiv och behåller 2.8 och 5.6 som ljusstyrka på objektiven. Om du har dålig ljus och tar på minsta bländaren (5.6 och 2.8) så får du tiden 1/60 på 5.6:an medans du kan ta 1/250 på 2.8 och det är en grym skillnad. Dessutom är ofta objektiv med en bättre ljusstyrka mycket skarpare men också tyvärrmycket dyrare.

Filmen som jag tipsat om nu är bara diafilm och med den blir det mycket bättre resultat än med pappersfilm. Fördelen med pappersfilm är att den är mycket mindre exponeringskänslig och kan underexponeras ganska mycket utan att det blir problem. Om du vill ta vanliga kort tycker jag att du ska ta med Fuji Superia 200 eller 400. Den är riktigt bra och billig och inte alls lika "kletig"
i färgerna som Kodakfilmerna.

Lycka till! /Daniel

Tillbaka
Topp