Foto, vad för kamera, redigering.

Robinhenriksen

Ny medlem
Jag skulle vilja lära mig mycket mer inom just foto.
Vill kunna redigera bra samt ta fina bilder men hur ?
Skulle gärna vilja ha tips och hjälp av er som kan.
använder just nu photoshop och redigerar bilder i.
Det jag ''tillverkat'' finns i mitt foto album och där ser ni vad jag skapat.
tack på förhand !

redigeringstips kan du hitta lite överallt genom att läsa på t.ex. moderskeppet.se
Om du vill ta fina bilder så är nog det bästa sättet att kolla på andra bilder som du tycker är bra och sedan försöka göra likadant själv :)

Lär dig alla kamerans funktioner och lär dig använda dem rätt så slipper du redigera så väldans mycket.

Har fotat sedan 3 år tillbaka nu och det bästa svaren man kan få är genom att prova själv. Ställ om kameran helt och se vad som händer. Inställningarna finns liksom där av en anledning. Om du sen inte hittar tillbaka till de inställningarna du hade innan så finns det instruktionsbok. Men du kommer utvecklas personligt av att testa dig fram bland alla inställningar istället för att någon försöker berätta för dig. Prova fota i olika miljöer och olika vinklar för att få fram så mycket känsla som möjligt. Fäst dig inte heller vid en sport, utan variera olika sporter och kanske lite "modebilder".

Tips till redigeringen:
Kollade lite på ditt fotoalbum och la märke till att bilderna är ganska mörka. Ska du fota skidåkning är ljusa, färgstarka och skarpa bilder populära.
Ska inte säga att jag själv redigerar så, men jag har inte heller fotat mycket skidåkning tyvärr.

Har du mer frågor eller olika tips så hör gärna av dig, dem bästa idéerna kommer oftast fram om man är flera.

Tack så mycket Marcus !
Tittade igenom ditt fotoalbum och fick genast en liten annan bild av färgerna i bilderna.
tackar ! =d

Det bästa tipset (tycker jag) att ta bättre bilder är att "se" bilden innan man tar den.
Alltså se hur allt som hamnar i bilden påverkar, bakgrund, störiga objekt, färg på åkarens kläder i förhållande till bakgrund osv. Typ att se en bild och sen ta den bilden istället för att skjuta mest på chans, som man ofta gör.
Flytta på sig för att få bakgrund och allt att stämma, utsnitt, avstånd, vinkel osv. Använda kort skärpedjup för att "sudda" ut grejer man inte vill ha i bilden. Tänka på slutartid, om man vill frysa eller förmedla fart osv.

Som någon redan sagt, ta bilden som man vill att den skall vara, skidbilder blir sällan bra/verkliga om de är hårt editerade. Över blå himlar, urfrätt snö, fel färger osv.

Att skaffa en färg kalibrator till sin skärm, så att färger verkligen är rätt, är en väldigt bra investering.
De är alltså inte för att bilden skall se rätt ut på skärmen utan att skärmen skall visa den färg bilden verkligen har.
Då blir det samma på skärmen som på utskrift/print.

Har inte uppdaterat min sida här med bilder på många år, så kolla inte där.
Kolla här om du vill se (inte uppdaterat den heller, tar inteså mycket skidbilder längre).
http://www.magnusolsson.com/photography/index.html

Lycka till!
Magnus

Tillbaka
Topp