Fotoryggsäck

Voltaren

Ny medlem
Fotoryggsäck
Hallå.
Någon på forumet som har erfarenhet av fotoryggsäckar? Jag har lessnat på att plocka i/ur min axelväska ur ryggsäcken och letar efter en riktig fotosäck. Lowe Pro har två modeller som intresserar mig: Mini Trekker och Nature Trekker.
Jag behöver få i System kamera Canon Eos 33, 50/1,8, 28-105 och ett 70-200 + MiniDV kamera Sony PC-5 och en kompakt-digitalkamera Canon G3 inkl. div filter, sladdar, batterier, film, etc.
Erfarenheter med ovanstående och andra säckar postas lämpligen nedan.
Tackar!

Fotoryggsäck
Lowe Pro håller minst samma klass som DaKine. Tamrac gör schyssta väskor och torde ha bra kval. även på ryggorna fast jag inte har ngn egen erfarenhet.
Lowes Nature Trekker är nog aningen mindre än DaKineryggan men lastar mycket fotoprylar. DaKinen har mer plats för övriga prylar och även deras eminenta skidbärarsystem lika deras övriga säckar. Själv tycker jag DaKinen känns lite i största laget men det är ju en smaksak. MiniTrekkern kan snabbt bli lite för liten om man har osis. Produktbilderna som visar proppade fotoväskor/ryggor är ofta missvisande enl. mig. Visst går det att få i en jevvla massa prylar men det blir knappast smidigt att komma åt allt om man packar så fullt som prod.bilderna ofta visar. Jag föredrar att ha lite space över så man snabbt kommer åt den utr. som man har + några extra dosor snus och en termos java givetvis.

/ Hawk

Fotoryggsäck
Jag har också DaKine`s värsting. Det är definitivt en rejäl säck, bra vadderad och med många ombyggnadsmöjligheter. Jag får plats med Eos5+vertgrepp, Eos 600, 24-85, 80-200, 300/4.0, blixt, halvstor DV kamera och diverse konvertrar och andra småprylar.
Med lite smart planering av inredningen kan jag då också låta valfritt objektiv sitta kvar på valfritt hus vilket helt klart är bra för snabbheten. Säcken är så pass djup att en EOS5:a går ned på tvären och en 300/2.8 skulle få plats.

Det finns en rejäl ficka på baksidan som dessutom har en "bälgdragkedja" så att den kan bli ännu större. Där går det in en hel del sladd och till exempel en bärbar dator om det krävs. Alternativt få man in lite matsäck, extra tröja mm, dvs en mindre skidpackning. Det finns också en extern plats för vattenflaska, men tyvärr inget förberätt för camelback. Bak på säcken finns också det så vanligt förekommande resårnätet vilket är perfekt för att tillfälligt hålla en jacja eller nå`t. Dessutom finns tre rejäla band med snäpplås på tvären över hela säckens bakdel som skulle funkar utmärkt för att sätta fast monoskidan.

Med mina fotoprylar, men utan sladdar, laddare och annat tungt skulle jag säg att säcken blir "acceptabelt" tung. SKall man ta ut den på berget får det handla om minst 90% foto och max 10% åkning. Det är inget man åker runt med för att kanske på skoj dra iväg ett par bilder per dag, förståss. Med sladdpacket blir det lite för tungt för allt annat än ren transport. Å andra sidan, vem behöver sladdar på berget?

DaKines diagonalfäste för skidor finns också om man behöver gå lite för att hitta fina sluttningar.

Själva bärsystemets kvalitet är bra, men tyvärr en bit från de bästa vanliga säckarna. Det verkar i och för sig bättre än Lowes, men det är tveklöst så att mycket kunde förbättras. T.ex. känns själva axelbanden lite tjocka och stela, justeringen uppepå av hur långt säckans topp skall hamna från ryggen är lite felkonstruerad, den smala vadderinen nere i svanken stabiliserar inte säcken så bra som jag skulle önska i sidled etc.

Kvaliten känns dock helt OK och jag har inte haft några problem med min säck. Priset är väl vad man kan vänta sig. Ryggsäckar är ju dyrt, tyvärr.

Slutsatsen är att DaKine Reload är en bra kompromiss mellan förvaring/transport av en hyfsat stor fotoutrustning samt fotografering på fältet. Den schyssta infästningen för skidor gör den helt klart till ett intressant alternativ för en skidfotograf.

HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Fotoryggsäck
Ok, DaKine säcken låter väldigt bra (visst är det Reload som du menar HitMe?) med skidfästen och ett fäste för snowboard som förmodligen går att använda att sätta spaden i, eller?

Hur stor är den? 47 liter låter ganska maffigt. Någon som flugit med den som handbagage?

Idealet för mig vore om väskan rymde alla fotoprylar man behöver ta med sig för en lite längre resa (1-2 veckor) samt gick som handbagage. När man väl är framme kan man alltid ta ur laddare, sladdar, etc.

Möjlighet att fästa skidorna är ett stort plus, men att fästa spaden externt är mer eller mindre ett måste.

Alla tre kamerorna ska helst kunna packas längst upp i säcken för snabbast möjliga åtkomst med resterande prylar packade under. Är dessutom bra om man skulle behöva vika sig baklänges...

Någon som kan skingra några av ovanstående frågetecken?

Fotoryggsäck
Packningförslag av väska se bild på denna http://www.fotosidan.se/articles/dakine_sack/sack2.jpg . Tänk på att facken kan justeras hyfsat mycket.

Väskans mått är:

Volume:
2760in3 / 46L
Size:
20" x 13" x 11" (51cm x 33cm x 28cm)

(www.dakine.com) eller http://www.dakine.com/frontend/cata...se=8&ca=1&sca=Technical Series&i=8150-800-22#

Stulet från en väskåterförsäljares hemsida (www.baron.se). Vet dock inte hur pass aktuell den informationen är.

"FLYGBOLAGENS MÅTT FÖR HANDBAGAGE
Internationella mått (IATA)
(L+B+H ) = max 115 cm.

SAS & STAR ALLIANCE
Maxvikt är 8 kg.
Max mått per sida är:
55cm, 40cm, och 23cm.
Det totala måttet får inte överstiga 115 cm.
Exempel 55+40+20 cm eller 54+39+22 cm = 115 cm

SAS Business Class på interkontinentala linjer.
2 handbagage på max 8 kg styck, mått samma som ovan. I begränsade situationer, kan det bli aktuellt att checka in ett av handbagagen.

USA 56x35x23 cm (114 cm). 22x14x9" eller 45 inches.
60x40x15 cm 20 kg. US Airways
58x33x23 cm American airline 32 kg.
56x36x23 cm Cathay Pacific 5 kg.
55x40x20 cm Air India, BA 6 kg. Garuda 5 kg.
55x35x25 cm KLM 10 kg.
50x45x20 cm Finnair 5 kg.
50x40x25 cm Malmö Aviation och Olympic 5 kg.
50x35x23 cm Ryanair 7 kg.
45x35x25 cm Alitalia 5 kg.
45x35x20 cm Skyways, Braathens och Premiair 5 kg.
46x33x21 cm Qantas 5 kg.
Virgen 5 kg.

Höjd+bredd+djup=max 115 cm
JAL fri vikt, American Airline 32 kg, Delta 2x18 kg. United 23 kg, America West airline 20 kg, Air France och Swissair 10 kg. Austrian, Continantal, Iberia, Iceland, Maersk, Nippon, Sabena, South African, TAP, och TWA 5 kg.

OBS! Flygbolagens tillåtna kabinmått för handbagage kan av säkerhetsskäl ändras från flygning till flygning. Utöver handbagaget är det tillåtet att ta med exempelvis ytterkläder, paraply, handväska och kamera ombord.

Uppgifterna om mått och vikt kan utan förvarning ändras av flygbolagen."

/Mange

Fotoryggsäck
Tackar Mange! Utan att kolla med SAS hemsida hoppas jag att måtten stämmer, och då borde DaKine Reload alltså gå att flyga med, vad gäller volymen i alla fall. Vikten kan bli en annan sak :-P. Man kan förståss ta SLR:en runt halsen och MiniDV:en i fickan om det kniper...

Ser hyffsat ut med facken också. Fråga: Finns det något liknande Lowe Pros stöd för att packa SLR:en med ett objektiv monterat? Typ såhär: http://www.scandinavianphoto.se/features/popup/hi_res_img.asp?hires=45163

Fotoryggsäck
Jag har en Burton zoom och den är rätt bra tycker jag, ( http://www.burton.com )men problemet är när man ska på längre turer. Det finns inte plats för så mycket annat än kamerautrustning. Det finns en ficka fram för spadbladet och en strap för skaftet. Det som är bra är att ingången till kameran är bak (mot ryggen) Detta funkar bra och har man spännt fast midjeremmen så är det bara att ta av axelremmarna, vända på ryggen och den hänger med öppningen mot dig på magen. Men ingen ficka på sonden. Jag löste det genom att placera den bakom insatsen för kameran och det funkar väl...men den är inte kompitabel för platypus, vilket är synd..du får med dig en 50 cl flaska och en halv baguette som mest...
Me för korta turer och i pisten funkar den jättebra, har kraschat hårt med den och inget har pajjat än...men det billigaste och bästa är kanske att köpa en Da Kine poacher och göra en egen kamerainsats...

Fotoryggsäck
Jag har flugit med min DaKine Reload som handbagage, packad med dator och hela köret. Inga problem. De flesta så kallade kabinväskor är snäppet större. Klagar flygbolaget, erbjud dem att checka in väskan inklusive dess innehåll av 100.000 kronor sköra fotoprylar och kräv garantier för ersättning om något händer.

HitMe

Fotoryggsäck
Angånde att packa med objektiven på går det, som jag skrev tidigare, lysande. Jag har två olika hus och två ganska stora objektiv (80-200/2.8, 300/4) samt några små. Jag kan ha vilka två objektiv som helst på de två husen och ändå ha allt lättåtkomligt i väskan.

HitMe

Fotoryggsäck
Jag hade en Da kine, jag tycker inte den var bra.
Nu har jag en Burton F-stop, köp en sån om du får tag på den!
Den är bättre än Da kine på alla sätt!

/Mattias

Fotoryggsäck
Köp en lowepro.
Jag har en liten Lowepro topload zoom som pajade i dragkedjan och den har livstids garanti...grymt bra. Ringde till Focus Trading som är grossist för Lowepro och de sa "kom in med väskan får du en ny"....kallar jag service.

///Mats

Fotoryggsäck
Lowe`s nya DryZone-serie kan väl vara något att tänka på?
http://www.lowepro.com/pages/series/dryzone/dzone.htm
Helbra säck om man ofta är ute på en del äventyr. Själv så köra jag på en MiniTrekker http://www.lowepro.com/pages/series/trekking/minitrk.htm En ganska så smidig ryggsäck för en billig penning. Köpte min för runt 900:-. Kör med en liten digital pocketkamera, ett analogt kamerahus, två objektiv (ett stort & ett litet), ett packe med filter, en bunt rullar, blixt + lite musik och annat spännande. Får lätt plats som handbagage på flyget. I facket på utsidan av säcken får man plats med en massa saker, så där kan du trycka ner en tröja + en baguette om du har lust. Fungerar fint för mig i alla fall.

Tillbaka
Topp