fotosekvens

superD

Medlem
fotosekvens
hej, jag undrar om det är nån som har nå bra tips på hur man gör den här typen av sekvenser
60_G.jpg

(inte för att just den där sekvensen är speciellt snygg,men det var den första jag hittade och nu fattar ni ju vad jag menar...)

fotosekvens
Hejsan, är det någon som kan hjälpa mig att hitta den förbannade sökfunktionen, eller berätta för mig om Google?

fotosekvens
Kamera på stativ, knäpp en sekvens, sen är det ju bara att frilägga bilderna i photoshop. Om man använder ett stativ och bakgrunden inte ändrar sig på något sätt så bör man inte ens behöva vara särskilt noggrann när man frilägger, om jag inte tänker helt fel.

fotosekvens
Behöver inte ens stativ (dock hjälper det), dem 2 bilderna jag posta tog jag utan stativ och bara mekka ihop i Photoshop på 20 minuter.. Inte perfekta, men duger

fotosekvens
Man kan väl säga som så att med stativ blir det desto lättare med själva friläggningen och mindre jobb med att fixa färger, kurvor osv för att det ska se bra ut. Men stativ är absolut inget måste som sagt, dock en bra investering.

fotosekvens
Kurvor och färger? Vad snackar du om? Så länge du har samma f stop, shutterspeed, ISO och whitebalance (vilket du enkelt ställer in på din kamera om du vet att du ska ta "sekvens" bilder) kommer alla bilder i serien vara "likadana". Även utan samma, av ovan nämnda specs, kan man mejsla ihop en OK sekvens utan att ändra nåt..

Stativ gör det bara lättare att aligna bilderna med varandra, that's all. Kan lätt göra det utan stativ as long as du har någon fixerad punkt i bak eller förgrunden..

fotosekvens
Du har rätt, är man någorlunda stadig på hand borde inte ljuset eller färgerna skilja sig nämnvärt i sekvensen. Att man sen kan vilja fippla med sådant ändå har ju ingenting med stativ eller ej att göra. My bad.

fotosekvens
Skulle nog funka med GIMP också. Det är en gratis motsvarighet till PS. Har dock inte testat GIMP men har hört att många använder det..

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp