Fråga ang. att ta (och på) av bindningar!

Mustbeandrea

Ny medlem
Har sökt och sökt men inte hittat något vettigt...

Jag hade tänkt pimpa mina skidor lite (se min tråd om det här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=85595 ) och undrar nu följande...

Jag måste ta av bindningarna ett tag för att kunna genomföra det jag ska på skidan, och sedan är tanken att jag helt sonika vill sätta tillbaks bindningarna på samma ställe igen efter att jag är klar, alltså använda samma hål... De verkar inte vara fastklistrade (!) Men om de är, hur får jag då av bindingarna?

Då jag är "noob" inom just skidor (gammal brädåkare) blir jag rädd att jag ska förstöra något om jag gör på detta vis...

Går det att göra på detta vis? Eller kommer det bli tvunget att göra nya hål, och sätta om bindningarna helt från start?

Tänkte börja skruva av dem så fort jag vet vad jag ska göra.... :D

Har sj skruvat av och på bindningar förr och har inte haft några komplikationer alls.
Se till att du sätter i lite lim (om jag nu säger trälim så hoppas jag att någon rättar mig och skriver vad det egentligen ska vara i) i hålen innan du sätter tillbaka bindningarna. Funkade för mig...så det borde funka för dig :)

Grymt!! Det var skönt att höra!

Nu till nästa fråga! (Hehe...!)

Vilka jävla skruvar ska jag skruva på? Och om det finns lim, vad gör jag då? Bänder bort? :D

Trälim går bra om det är lämplig typ. Hållfasthetsklass D4 skulle jag rekommendera. Heter ofta Trälim 800 polyuretan.
Hållfasthetsklasser lim
Prisexempel (Beijer bygg. 199kr)

Vilka skruvar menar du? De enda skruvar som (brukar) sitta på bindningen är de som antingen håller ner bindningen mot skidan (8st är normalt, fyra fram, fyra bak), eller den/de som håller skistoppern på plats (1-2 st.) Det är bara att skruva upp alla skruvar tills bindningen lossnar.

Om de är limmade får du ta i hårdare bara, men var försiktig så du inte förstör skallen/spåren på skruven.

Freeridefredde sa:
Trälim går bra om det är lämplig typ. Hållfasthetsklass D4 skulle jag rekommendera. Heter ofta Trälim 800 polyuretan.
Hållfasthetsklasser lim
Prisexempel (Beijer bygg. 199kr)

Vilka skruvar menar du? De enda skruvar som (brukar) sitta på bindningen är de som antingen håller ner bindningen mot skidan (8st är normalt, fyra fram, fyra bak), eller den/de som håller skistoppern på plats (1-2 st.) Det är bara att skruva upp alla skruvar tills bindningen lossnar.

Om de är limmade får du ta i hårdare bara, men var försiktig så du inte förstör skallen/spåren på skruven.
SJUKT bra! Tack!!!
Vidare....
Nu är det typ "nosen" på bindningen jag inte får av... hittar inte den sista skruven.. kan flytta fram och bak "nosen" genom en spärr längst fram på den.... Men hittar ingen skruv eller spärr som gör att jag kan få av den!

Vart fasen är sista skruven? xD

Bindningen kan sitta fast pga limmet har tryckts upp från skruvhålen och limmat ihop bindning och skida. Se först om du kan hitta manualen till bindningen på nätet och kolla där att du har tagit alla skruvar. Annars kan du försiktigt knacka in ett blad mellan skida och bindning och se om det släpper, är det ingen skruv kvar så skall de släppa ganska direkt.

Clas Ohlson har vattentåligt trälim i mindre flaskor för runt 50-lappen.

Det är fischer.... De är lite slitna, tror de har ett par år på nacken (Har fått dem).... Kan fota! :)

en minut bara!

Gjort exakt det du tänker göra en gång, skruvade loss bindningarna, såg till att hålen att torra!( annars kan träet i skidan ruttna vilket kommer göra att skruvarna tillslut släpper) Sen lämnade jag in dom till en "grafittimålare" som målade hela skidan, sen väl när dom va tillbaks så vare bara trycka i lim (helst 2-komponents epoxy lim) sen bara skurva bindningarna på plats igen!
Dom klarade av att köra hårt i parken med efter så ska inte vara några problem.
Monterade även ett par lagg igår och har bara kört 2 komponents epoxylim och låtit dom torka under natten, idag klarade dom av en dags köttande i parken igen.

Så det ska vara hur lugnt som helst, så länge du inte får massa vatten i hålen och använder bra passande lim så kommer bindningen sitta kvar!

sen i värsta fall, skruva loss dom, tryck i en träplugg, och så går du till närmaste skidbutik så monterar dom på igen för en billig peng!

Är det en Fischer hyrbindning behöver du inte skruva upp någon skruv.
du trycker på knappen som du reglerar framdelen med och trycker den framåt hårt- under sitter det en platta som du skruvar bort

Det är e n förklädd Salomonbindning.
Skruva bort de 2 skruvarna du ser och dra bindningen bakät
Bindningen måste ha bra många år på nacken- länge sen Fischer bytte till Tyrolia

porky: Har du någon bra anledning till att förorda epoxi? De jag känner som regelbundet borrar skidor använder vattenfast trälim och rekommenderar inte epoxi pga de svårigheter det ger om man skall avmontera bindningen.

Senast ändrad:
Det står fischer på dem... Fast det har jag inte så mycket koll på vad det skulle innebära... :P
De är ganska slitna however. Men de verkar funka bra!(har dock inte åkt med dem ännu)

Det går inte att dra dem bakåt. De stannar både framåt och bakåt... Det tar emot någonstans!

Sorry
Kollade inte sånoga på dem
Det är en Salomon hyrbindning. Fischer tillverkar inga bindningar
Precis bakom bindningen sitter en svart plastbit, lösgör den med en skruvmejsel
Framför bindningen sitte en spak som lösgör bindningen , tryck den hårt och sidan samt för bindningen hårt framåt

ALPINBUTIK sa:
Sorry
Kollade inte sånoga på dem
Det är en Salomon hyrbindning. Fischer tillverkar inga bindningar
Precis bakom bindningen sitter en svart plastbit, lösgör den med en skruvmejsel
Framför bindningen sitte en spak som lösgör bindningen , tryck den hårt och sidan samt för bindningen hårt framåt
ÅÅH! Du är bäst!!! Tack så mycket!!!

Vet inte varför det står fischer på dem... Det kanske är ditklistrat efteråt. Men vad det är för märke spelar ju mindre roll! (Skidorna är salomon seventwenty iallafall)

Nu är bindningarna av, och jag är jättetacksam!!! Tusen tack igen!!!

Tillbaka
Topp