Montera om racebindningar

davidhogberg

Ny medlem
Hej! Jag är ny här på forumet, hoppas det är okej med en rookie-fråga. Jag har köpt ett par begagnade skidor, men att ställa om bindningarna verkar vara ett mycket större projekt än jag trodde...

Jag har köpte ett par begagnade storslalomskidor (Head WC Rebels i.GS RD 15/16) med Head Freeflex Evo 18X bindningar. Jag har kollat lite videoklipp online på hur man ska ställa om bindningarna till mina pjäxor, men har jag förstått det rätt att det måste fram med en borrmall och borras nya hål för att ändra avståndet? Just nu är dem inställda på värdet 28 i mitten (280mm +/- finjustering om jag förstått det rätt) och mina pjäxor är 304mm långa. Har jag uppfattat det rätt att bindningarna måste skruvas av från raceplate'sen, en borrmall måste fram och det måste mätas upp vart man ska borra nya hål så att värdet i mitten uppgår till 30 eller 31 (300 eller 310 mm om jag fattat rätt) och sedan ställer man in det sista genom att skruva på den undre skruven där bak? Eller är jag helt ute och cyklar?

Undrar även om man kan använda vilka pjäxor man vill till dessa bindingar, eller om det finns några begränsningar där? Jag hade hoppats på att kunna använda mina Salomon S/MAX 120.

Om det är så att det måste borras och man måste ha en mall osv, då lämnar jag gärna iväg det till en verkstad. Någon som har ett tips på en bra verkstad som kan göra detta jobbet i närheten av Linköping/Norrköping, eller uppe i Åre?

Bilder på utrustningen nedan:

7S2A3873.jpg
7S2A3871.jpg

Tack!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp