Fråga ang Coreupt

A-Pow

Medlem
Fråga ang Coreupt
Hej.

Är i köpartagen av nya lagg men hart kört fast! hoppas på hjälp av alla här

Kör idag på ett par k2 seth 189cm och tycker om dom, dock så är dom fladdriga i höga farter så därför tittar jag efter en lite stabilare skida, samtidigt som man vill få lite mer bredd underfoten å mer rocker för att få de där riktiga flytet.

så nu har jag kikat lite på ett par Coreupt the Slasher, så min fråga är om någon har koll på hur dessa är i längden i jämförelse med mina k2? (k2 som bekant är ju lite längre än angivet).

jag vill inte ha så mycket kortare skidor än vad jag har i dag då jag är 196cm lång och 88kg. kommer dessa bli för korta med tanke på större rocker samtidigt som dom är lite kortare?

//A

Fråga ang Coreupt
Du låter som en stabil karl så..ett tips Armadas JJ i 192cm skulle passa perfekt till dig med tanke på din längd och offpistskidor ska ju vara i det längsta laget eller ska och ska, men det blir bättre flyt på det hela. Du får en mycket bättre skida också om du tar JJ istället för Slasher (smaksak) bättre kvalité på JJ:n också.

Fråga ang Coreupt
seblar sa:
Du låter som en stabil karl så..ett tips Armadas JJ i 192cm skulle passa perfekt till dig med tanke på din längd och offpistskidor ska ju vara i det längsta laget eller ska och ska, men det blir bättre flyt på det hela. Du får en mycket bättre skida också om du tar JJ istället för Slasher (smaksak) bättre kvalité på JJ:n också.
Vad är det för fel på kvalitén på Coreupt är min första fråga då? Har inte sett några alls på de skidorna jag har servat, sålt och handskas med.

Fråga ang Coreupt
jo det har du ju rätt i!
AK JJ som är 195cm skulle ju vara perfekt i längden, är bara lite fundersam att gå upp ända till 120mm i midjan. känns lite för mycket för ett par skidor som bara kommer gå i Sverige.

det är så jävla svårt att hitta skidor som är tillräckligt långa känns det som! dom flesta har ju bara upp till typ 185cm i längd

Fråga ang Coreupt
dock så har ju Coreupt jävligt bra pris på sina skidor! annars får det bli fjolårsmodeller.

är numera student så det skulle ju vara kul att kunna ha råd å åka lite på skidorna man har köpt med

Fråga ang Coreupt
Hasse_Lindborg sa:
seblar sa:
Vad är det för fel på kvalitén på Coreupt är min första fråga då? Har inte sett några alls på de skidorna jag har servat, sålt och handskas med.
Då är mitt första svar: Jag sa inte att det var något fel på kvalitén i Coreupt utan bara att det är bättre i JJ:n.

Dem coreupt jag har handskas med har jag kännt är mycket mjukare i materialet när man t.ex borrar i dem och ska sätta på nya bindningar osv. Men vad vet jag, jag gav ett tips om JJ som jag själv tycker är en bättre skida, eller varför inte nya för i år Armada TST som jag också provat på.

Fråga ang Coreupt
Hasse_Lindborg sa:
Mmmm 192 cm eller 196 på ett visst märke jag säljer ;)
Vist Hasse! Om du har ett par Bibby PRO 190cm av fjolåretsmodell så kan du ju PMa mig ett bra pris så kan vi kanske fixa så att du slipper ha dom hemma å samla damm;)

Fråga ang Coreupt
Nu har jag bestämt mig! nästan iaf ;)

Jag ska ha antingen Völkl nya Shiro eller Gotaman, är dock fruktansvärt kluven i frågan :S

Vill ju ha en skida som är inriktad på liftnära offpiståkning samt en å annan kortare topptur med hjälp av duke. men som ni vet så kan ju snön variera en hel del i de svenska fjällen (kommer bara åka i sveirge, funäs, åre, hemavan) å man blir hänvisad till pisterna, mer eller mindre iaf! därför är jag lite rädd att gå upp på Shirons 119mm istället för gotamans 107mm. och efter vad jag har läst och hört så ska Shiron vara en bredare variant av gotaman?!

Hjälp och övertyga mig om vilken man ska ha?? har sån beslutsångest!

//A

Fråga ang Coreupt
Då är väl frågan mest om du vill känna liten eller stor skillnad från dina gamla?? Stor, ja just så...shiro it is.

Fråga ang Coreupt
A-Pow sa:
jo det har du ju rätt i!
AK JJ som är 195cm skulle ju vara perfekt i längden, är bara lite fundersam att gå upp ända till 120mm i midjan. känns lite för mycket för ett par skidor som bara kommer gå i Sverige.

det är så jävla svårt att hitta skidor som är tillräckligt långa känns det som! dom flesta har ju bara upp till typ 185cm i längd
Finns väl gott om alternativ på skidor över 190 cm.
- Black Crows Corvus 196 cm
- Moment Bibby 190, 196 cm
- Moment Belafonte 192 cm
- BD Verdict 190 cm
- Stöckli Stormrider Pro 190, 201 cm
- Dynastar Pro Rider 105. 192 cm
- Völkl Katana 191, 198 cm
- Völkl Shiro 193 cm
- Völkl Gotama 194 cm
- Rossignol Super 7. 195 cm

Som alternativ till ovannämnda Armada JJ så skulle jag hellre gå för Rossignol Super 7 då JJ:n är värdelöst när det kommer till minsta hårda partier där Super 7:n ändå fungerar bra för att vara en skida i den storleksklassen.

Sedan om du nu går och klurar på om en skida i 120mm klassen ev. är för stor som du säger om Shiro så skulle jag hellre rekommendera Katana som ligger emellan Gotama och Shiro. Går att få i långa längder och är lagom stor för nordiska förhållanden. Ang. längden på Katanan i så fall så skulle jag säga 191 cm just för att det är norden och det blir en hel del skogsåkning här men tänkte du även använda den på andra ställen där det blir större och mer öppen åkning så är 196:n given.

Testade själv Moment Bibby 196 cm ifjol och den var riktigt kul och lekfull samtidigt som den var stabil. Upplevdes helt klart som kortare än sin längd.

Jag är själv 193 cm och 95 kg så ganska lik dig till storleken.
Kör själv Dynastar Pro Rider 105. 192 cm som vardagsskida och Völkl Kuro 195 cm som puderskida.
Hoppas infon gjorde dig lite klokare.

Fråga ang Coreupt
Kör på ett par Line Prophet 100 (100 midja) här hemma och testade Line Prophet 115 när företaget jag gjorde ett internship på i våras bjöd oss på en skiddag i Squaw Valley vid Lake Tahoe. Visserligen var det en hel del snö, vårmjuk sådan, men jag ska inte säga att 115 kändes jobbigare än 100 att hantera.

Summa summarum: det värsta jag tror kan hända om du kör de fetare är att du får någon dags inkörningsåkning på dem innan du vant dig.

Senast ändrad:
Fråga ang Coreupt
Broddan sa:
A-Pow sa:
jo det har du ju rätt i!

- BD Verdict 190 cm
- Völkl Shiro 193 cm
- Völkl Gotama 194 cm

Som alternativ till ovannämnda Armada JJ så skulle jag hellre gå för Rossignol Super 7 då JJ:n är värdelöst när det kommer till minsta hårda partier där Super 7:n ändå fungerar bra för att vara en skida i den storleksklassen.

Sedan om du nu går och klurar på om en skida i 120mm klassen ev. är för stor som du säger om Shiro så skulle jag hellre rekommendera Katana som ligger emellan Gotama och Shiro. Går att få i långa längder och är lagom stor för nordiska förhållanden. Ang. längden på Katanan i så fall så skulle jag säga 191 cm just för att det är norden och det blir en hel del skogsåkning här men tänkte du även använda den på andra ställen där det blir större och mer öppen åkning så är 196:n given.

Testade själv Moment Bibby 196 cm ifjol och den var riktigt kul och lekfull samtidigt som den var stabil. Upplevdes helt klart som kortare än sin längd.

Kör själv Dynastar Pro Rider 105. 192 cm som vardagsskida och Völkl Kuro 195 cm som puderskida.
Intressant att du säger att Katana ligger mellan Gotama och Katana. Som jag förstått det så liknar Shiron mera Kuro och Gotama i konstruktionen medan Katana och Mantra är mer metalliska. Nån om har koll på det? Shiron skulle kunna vara intressant för mig men jag hatar Gotama och älskar Katana, typ. Så vilken av dessa den liknar mest är ganska viktigt...

Fråga ang Coreupt

@Pillard
Shiron är mer lik Gotama och Kuro i bygget. Ingen metall.
Mantra och Katana bildar par med mer metall under huven.

- precis som du själv hävdade med andra ord, så jag vet inte riktigt vad jag biddrog med egentligen.. :-)

Fråga ang Coreupt
MarkusO sa:
@Pillard
Shiron är mer lik Gotama och Kuro i bygget. Ingen metall.
Mantra och Katana bildar par med mer metall under huven.

- precis som du själv hävdade med andra ord, så jag vet inte riktigt vad jag biddrog med egentligen.. :-)
Du bidrog med massor faktiskt. Jag hade bara för mig att det var som jag sa men du bekräftade så nu kan jag skrota alla idéer om att köpa Shiro. Jag såg också att du skrev att du hade ett par BH Maestro i nån tråd. Hur upplevde du den? Jag vill hitta en bra kompromiss mellan Katana och S7 typ. Smidig och lättåkt men samtidigt farttålig

Fråga ang Coreupt
Pillard sa:
Broddan sa:
A-Pow sa:
jo det har du ju rätt i!

- BD Verdict 190 cm
- Völkl Shiro 193 cm
- Völkl Gotama 194 cm

Intressant att du säger att Katana ligger mellan Gotama och Katana. Som jag förstått det så liknar Shiron mera Kuro och Gotama i konstruktionen medan Katana och Mantra är mer metalliska. Nån om har koll på det? Shiron skulle kunna vara intressant för mig men jag hatar Gotama och älskar Katana, typ. Så vilken av dessa den liknar mest är ganska viktigt...
Det jag menade med att Katana ligger mitt emellan Gotama och Shiro var endast storleksmässigt sett i midja. Inte egenskapsmässigt där det är stor skillnad.
Även om alla skidorna hos Völkl har full rocker från Gotama och uppåt så skiljer det rätt mycket på de olika modellerna. Katana liknar ju mera Mantra precis som du säger, mer utav en charger skidan och med dubbla titaniumlager. Gotaman liknar uppbyggnadsmässigt Kuron mycket. Shiro är ju ny för året och jag tror att den ska likna Gotama och Kuro men jag är inte helt säker då jag ännu inte sett den irl.
Vad kommer du att använda skidan till? Ska du bc jibba med den och landa switch o.s.v. eller är det mer traditionell åkning?

Fråga ang Coreupt
Inte jibba ett dugg utan jag vill egentligen ha en katana, som eventuellt skulle kunna få vara lite mer lättsvängd. Den ska klara hög fart i stora svängar men utan att kännas som att vrida runt två stora spett i skogen. Sen måste den även kunna klara sig hjälpligt i svensk pist.

Fråga ang Coreupt
Pillard sa:
Inte jibba ett dugg utan jag vill egentligen ha en katana, som eventuellt skulle kunna få vara lite mer lättsvängd. Den ska klara hög fart i stora svängar men utan att kännas som att vrida runt två stora spett i skogen. Sen måste den även kunna klara sig hjälpligt i svensk pist.
Ok, så behovet av en större midja än Katanans finns egentligen inte om jag förstår dig rätt?
Alternativ till Katanan att titta på kan ju vara:
- Nordica Girish
- Dynastar Pro Rider 105
- Moment Belafonte
- Black Crows Corvus

Fråga ang Coreupt
Pillard sa:
jag vill egentligen ha en katana
Jag vetifan om du inte ska hålla dig till den idén ändå. Katana i 190, möjligen med lite lättare bindning, blir ju ändå lättjobbad. Ytterst kompetent bygge.

Maestro är visserligen en kul skida, men mer puderploj ändå. Den är visserligen lite bitigare på mitten än vad S7:an är, men ändå... Nja. Den pallar inte storsväng med tryck och fart.

Trots att den nämnts i massa trådar på sistone är det sen svårt att inte nämna Countdown 2 från Down i det här sammanhanget. Just "kompromiss mellan Katana och S7" känns verkligen spot on för den skidan. Den har drag av 5-pointer/hybrid, men visar ändå ett bett och en trygghet som de skidorna saknar (alltså JJ/S7/Maestro mfl). (De har för övrigt en mer directional i CD3 också, men då kan du ju lika gärna ta Katanan).

Fråga ang Coreupt
Pillard sa:
Jag är ute efter nåt liknande och har fastnat lite för BD Zealot 135-110-123 mm (182 cm), 27 m (182 cm) nån som kört den?

Fråga ang Coreupt
Synd bara att kvalitén på Katana varit usel de senaste åren när det i övrigt är en mycket bra skida.
Men förhoppningsvis blir det väl ändring på det nu när produktionen är flyttad till Tyskland.

Fråga ang Coreupt
MarkusO sa:
Pillard sa:
jag vill egentligen ha en katana
Jag vetifan om du inte ska hålla dig till den idén ändå. Katana i 190, möjligen med lite lättare bindning, blir ju ändå lättjobbad. Ytterst kompetent bygge.

Maestro är visserligen en kul skida, men mer puderploj ändå. Den är visserligen lite bitigare på mitten än vad S7:an är, men ändå... Nja. Den pallar inte storsväng med tryck och fart.

Trots att den nämnts i massa trådar på sistone är det sen svårt att inte nämna Countdown 2 från Down i det här sammanhanget. Just "kompromiss mellan Katana och S7" känns verkligen spot on för den skidan. Den har drag av 5-pointer/hybrid, men visar ändå ett bett och en trygghet som de skidorna saknar (alltså JJ/S7/Maestro mfl). (De har för övrigt en mer directional i CD3 också, men då kan du ju lika gärna ta Katanan).
Intressant. Jag har ju en 190 katana från i vintras i lager nu. Den har jag dock lagt ut på köp och sälj för att jag tror mer på 183 för mig. Åkte på 183 i första årsmodellen och den var helt perfekt. Har den nya konstruktionen gjort den "kortare" cd2 har lite normalt spann under foten vill jag minnas. Jag är lite skeptisk till just det. Hemma står ett par howitzer som jag tvekar inför jst på grund av spannet

Fråga ang Coreupt
Pillard sa:
(...) cd2 har lite normalt spann under foten vill jag minnas. Jag är lite skeptisk till just det. Hemma står ett par howitzer som jag tvekar inför jst på grund av spannet
Vad jag har läst mig till har CD2 inget spann under foten alls. Kan någon bekräfta/dementera?

Fråga ang Coreupt
mholm sa:
Pillard sa:
(...) cd2 har lite normalt spann under foten vill jag minnas. Jag är lite skeptisk till just det. Hemma står ett par howitzer som jag tvekar inför jst på grund av spannet
Vad jag har läst mig till har CD2 inget spann under foten alls. Kan någon bekräfta/dementera?
Den är platt under dojan. Inget spann.

När det gäller Katana så är "nya" Katanan bitigare i själva bygget, men rockern gör att 190:an är ungefär lika lättsvängd i löst som den gamla 183:an faktiskt. Det är dock mycket mer skida trots allt. Jag valde själv 183:an i årsmodell 2 för att den skulle vara lite roligare i Sverige-pist. Den var väldigt liten i alpmiljö sen ska sägas. Hade en Kuro 185 som komplement första året och senare Maestro 189.

Fråga ang Coreupt

@MarkusO Hm, att det ska vara så jäkla svårt att hitta rätt skidor. Nu var ju mina gamla 183-katana näst intill rocker på. De hade iaf lite negativt spann. Det var ju detta som man kallade kvalitetsmissar men skidan blev riktigt bra av det. Att 190 av den nya katanan kommer gå som ett tåg i längre alppist och stora puderfält betvivlar jag inte en sekund. Frågan är ju snarare vad som kommer att hända när vi kommer till skogen... Vad tror du om CD2 där? Din bror var ju i sin enorma recension av CD2 lite skeptisk till storleken och jag är väl lite småskraj till att gå på en för stor skida. Annars så kanske bitigheten i CD2 tillsammans med den mer funshapeinspirerade formen är den perfekta mixen. Går skidorna över huvud taget att få tag i förresten?

Fråga ang Coreupt
Tjabo180 sa:
Pillard sa:
Jag är ute efter nåt liknande och har fastnat lite för BD Zealot 135-110-123 mm (182 cm), 27 m (182 cm) nån som kört den?
Jag har kört på den men i 192cm. Ett rejält spett, superhårda (vet inte hur det är med 182:orna dock). Dock är dom rätt lätta för att vara så hårda och känns mycket lättare att ha och göra med än t ex Pro Rider XXL som har liknande specs. I pist fungerar dom utmärkt, storslalomskida där i princip.

Fråga ang Coreupt
Utter sa:
Tjabo180 sa:
Pillard sa:
Jag har kört på den men i 192cm. Ett rejält spett, superhårda (vet inte hur det är med 182:orna dock). Dock är dom rätt lätta för att vara så hårda och känns mycket lättare att ha och göra med än t ex Pro Rider XXL som har liknande specs. I pist fungerar dom utmärkt, storslalomskida där i princip.
Okej låter helt klart intressant tycker mina lotus 120 blir lite väl fladdriga i höga farter i uppkört men man ska inte klaga då dom är fantastiska i andra förhållanden. Frågan är bara om jag pallar pressa Zealoten nånting väger endast 70kg nån annan som vet om det är någon skillnad vad det gäller 182 vs 192 i flexet/känsla?

EDIT: förresten nån som vet om BD dyker upp på skidtestarhelgen? Var dom där förra året? Kommer fan inte ihåg(iofs inte mkt man kommer ihåg från den helgen;))

Senast ändrad:
Fråga ang Coreupt
DrJ sa:
Angående Zealot så är dom väl annorlunda i år? Kolla http://blistergearreview.com/gear-reviews/2011-2012-black-diamond-zealot. Men det är ju 182 som testades.
Stämmer, och det verkar som att 182:an är ganska annorlunda gentemot 192:an. De har ju fått Reines föreslagna förändringar, metall, bulletnose etc men det var ingen sån rocker som beskrivs på 182:an i bakändan på 192:an.
Mycket möjligt att dom har "snällat" till den och låtit 192:an vara ensamn som "ren" chargeskida.

BD var tyvärr inte på skidtestarhelgerna, gissningsvis kommer de inte vara där i år heller (oerhört dumt drag...).

Men Reine har nog några par liggandes hemma som ska säljas av nu när han har bytt märke om du ska vara på testet i Åre.

Fråga ang Coreupt
Tjabo180 sa:
Japp, men mina är 192 (Reines gamla fö.). Riktigt trevlig skida som jag upplever som lättmanövrerad, stabil och nästan lite lekfull. Men då hade jag ett par XXL i 194cm innan också:)

Fråga ang Coreupt
Pillard sa:
@MarkusO Hm, att det ska vara så jäkla svårt att hitta rätt skidor. Nu var ju mina gamla 183-katana näst intill rocker på. De hade iaf lite negativt spann. Det var ju detta som man kallade kvalitetsmissar men skidan blev riktigt bra av det. Att 190 av den nya katanan kommer gå som ett tåg i längre alppist och stora puderfält betvivlar jag inte en sekund. Frågan är ju snarare vad som kommer att hända när vi kommer till skogen... Vad tror du om CD2 där? Din bror var ju i sin enorma recension av CD2 lite skeptisk till storleken och jag är väl lite småskraj till att gå på en för stor skida. Annars så kanske bitigheten i CD2 tillsammans med den mer funshapeinspirerade formen är den perfekta mixen. Går skidorna över huvud taget att få tag i förresten?
Har vi kommit fram till hur stor du är? Det känner jag spelar in här.
Om du _inte_ tycker att Katana 183 är uttryckligen liten så kan det mycket väl hända att du upplever CD2 som lite jobbig. Om du däremot anser Katanan vara i minsta laget lär det inte vara några problem.

Om man kan få tag i den vet jag inte.

Fråga ang Coreupt
MarkusO sa:
Pillard sa:
Har vi kommit fram till hur stor du är? Det känner jag spelar in här.
Om du _inte_ tycker att Katana 183 är uttryckligen liten så kan det mycket väl hända att du upplever CD2 som lite jobbig. Om du däremot anser Katanan vara i minsta laget lär det inte vara några problem.

Om man kan få tag i den vet jag inte.
Jag är 1,89 och väger strax under 80. Jag tyckte nog att 183-katanan var väldigt lagom, men sen har ju inte jag nåt att jämföra med där. Rockern på 190 CD2 borde väl ändå göra den lite kortare?

Tillbaka
Topp