Fråga gällande bredd på stighudar (g3 alpinist)

Udesen

Medlem
Tjenare FR!

Snabb fråga, har ett par skilogik Howitzer som jag tänkt lösa hudar till. Måtten är som följande

186 cm
137-110-131

Borde man köpa ett par hudar med 130 eller 140 i bredd?
Kan man leva med att inte huden täcker precis hela skidan?

mvh

Udesen

För att refresha tråden lite. Hur mycket diff mellan stålkant och hud kan man köra med?

Bruden har ett par Atomic Century 109 (132-109-122).

Spanar på ett par 115mm hudar. Lär detta fungera bra det med?

Blir då ~8 mm från stålkanten där uppe och ~3 mm där nere.

@Mountain_Man

Udesen sa:
För att refresha tråden lite. Hur mycket diff mellan stålkant och hud kan man köra med?

@Mountain_Man
Du kan använda hur smala stighudar som helst ... ju smalare de är desto sämre fäste får du ... men du får å andra sidan betydligt lättare utrustning med smala (och korta) hudar. På ett par Atomic Century som har rockers i båda ändar tappar du sannolikt mycket lite fäste (om ens något) genom att lite smalare hudar som inte täcker hela skidan i ändarna. Jag är övertygad om att ett par 115 hudar räcker och att skillnaden mot att trycka på ett par 130 är försumbar och inte märks i praktiken.

/MM

Mountain_Man sa:
Udesen sa:

@Mountain_Man
Du kan använda hur smala stighudar som helst ... ju smalare de är desto sämre fäste får du ... men du får å andra sidan betydligt lättare utrustning med smala (och korta) hudar. På ett par Atomic Century som har rockers i båda ändar tappar du sannolikt mycket lite fäste (om ens något) genom att lite smalare hudar som inte täcker hela skidan i ändarna. Jag är övertygad om att ett par 115 hudar räcker och att skillnaden mot att trycka på ett par 130 är försumbar och inte märks i praktiken.

/MM
Grymt! Tack för snabbt svar :)

@Udesen

MM har (som alltid) helt rätt, min tumregel brukar dock vara att det är lagom att ungefär täcka tailen, men inte mer. Mer utförligt vill jag ha att huden täcker hela vägen ut till stålkanten hela vägen bak till den punkt där skidan lättar från backen, bakom det är det skit sak samma. Detta för att maxa greppet ifall ni behöver ta er igenom nån hård skrå nångång. Förutsatt att skidan är lite rockad i tailen borde sannolikt 3 mm från att täcka tailen helt landa på "perfekt"!

@MOUNTAIN_MAN och
@Vattendroppe ni verkar ha riktigt bra koll på detta. Om ni har tid och lust att svara på en till fråga skulle jag vara tacksam.

Har ett par Navis Freebird med mått 133-102-118.
Tror ni att ett par hudar med 110mm räcker eller bör man gå upp till 120mm. Får tag i ett par näst intill nya 110mm för ett bra pris, därav frågan.

Tack på förhand.

svarrborg sa:
@MOUNTAIN_MAN och
@Vattendroppe ni verkar ha riktigt bra koll på detta. Om ni har tid och lust att svara på en till fråga skulle jag vara tacksam.

Har ett par Navis Freebird med mått 133-102-118.
Tror ni att ett par hudar med 110mm räcker eller bör man gå upp till 120mm. Får tag i ett par näst intill nya 110mm för ett bra pris, därav frågan.

Tack på förhand.
Kör bara. Det kommer gå fint. Och är lite lättare i ryggan.

(Jag har gått mycket med 85-60-85mm hudar på 118mm breda Opinions. Fungerar förvånansvärt bra så länge det är inte handlar om skrå på hårt underlag. Har bredare grejer också, men som slentrianhudar i väskan brukar jag köra de smala.)

Håller med
@MarkusO . Det viktiga är att huden täcker skidan under foten/mitten (minus stålkant), gör den inte det kan det bli tufft på brant skrå på hårt underlag, men 110 mm på skida med 102 mm midja bör inte vara något problem även om 120 mm skulle vara optimalt för bästa fäste.

/MM

Här vill jag lägga mig i och snarare säga att det viktiga är ar det finns täckning i tailen på skidan, beroende lite på skidans shape, för att få bästa fäste. Dock "täcker" ju 110 mm hud utan vidare upp till ~116 mm skida då det ändå ska skäras så att stålkanten går att använda. Mitt bud är alltså gränsfall, men det bör gå!

@MarkusO
@Mountain_Man
@Vattendroppe

Tack för svaren, ska tänka igenom valet. Såg nu att pomoca hade bra pris på sina 120mm hudar, kanske blir att lägga ut ett lite mer för att få det optimalt.

/Hälsn Svarrborg från Vapiano (Var inloggad på polarens account och gick tydligen inte att ta bort inlägget..)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp